Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran

Kajian pengajaran atau Lesson Study merupakan salah satu program pembangunan profesional guru. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara faktor kekangan masa, beban tugas, sikap dan komitmen, peranan pentadbir dan opsyen guru bahasa Melayu dengan kesediaan guru Bahasa Melayu untuk melaksan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rohaida Mazlan,, Zamri Mahamod,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10654/1/16022-44853-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10654/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10654
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.106542017-09-11T02:14:58Z http://journalarticle.ukm.my/10654/ Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran Rohaida Mazlan, Zamri Mahamod, Kajian pengajaran atau Lesson Study merupakan salah satu program pembangunan profesional guru. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara faktor kekangan masa, beban tugas, sikap dan komitmen, peranan pentadbir dan opsyen guru bahasa Melayu dengan kesediaan guru Bahasa Melayu untuk melaksanakan kajian pengajaran. Borang soal selidik sebagai instrumen untuk mengumpul data kajian telah diedarkan kepada 253 orang guru bahasa Melayu sekolah menengah di daerah Hulu Langat. Data kajian dianalisis secara analisis deskriptif dan analisis inferensi. Dapatan kajian mendapati bahawa faktor kekangan masa, beban tugas, sikap dan komitmen bukan faktor penghalang untuk guru menggunakan pendekatan kajian pengajaran semasa mengajar. Sebaliknya, faktor peranan pentadbir dan opsyen perguruan banyak mempengaruhi kesediaan guru Bahasa Melayu daerah Hulu Langat untuk melaksanakan kajian pengajaran. Rumusannya, kajian pengajaran boleh menjejaskan tumpuan guru Bahasa Melayu dalam pengajarannya jika faktor peranan pentadbir sekolah dan opsyen guru tidak diambil perhatian dalam menjayakan kajian pengajaran.. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10654/1/16022-44853-1-SM.pdf Rohaida Mazlan, and Zamri Mahamod, (2016) Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran. Jurnal Pendidikan Malaysia, 41 (2). pp. 173-182. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian pengajaran atau Lesson Study merupakan salah satu program pembangunan profesional guru. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara faktor kekangan masa, beban tugas, sikap dan komitmen, peranan pentadbir dan opsyen guru bahasa Melayu dengan kesediaan guru Bahasa Melayu untuk melaksanakan kajian pengajaran. Borang soal selidik sebagai instrumen untuk mengumpul data kajian telah diedarkan kepada 253 orang guru bahasa Melayu sekolah menengah di daerah Hulu Langat. Data kajian dianalisis secara analisis deskriptif dan analisis inferensi. Dapatan kajian mendapati bahawa faktor kekangan masa, beban tugas, sikap dan komitmen bukan faktor penghalang untuk guru menggunakan pendekatan kajian pengajaran semasa mengajar. Sebaliknya, faktor peranan pentadbir dan opsyen perguruan banyak mempengaruhi kesediaan guru Bahasa Melayu daerah Hulu Langat untuk melaksanakan kajian pengajaran. Rumusannya, kajian pengajaran boleh menjejaskan tumpuan guru Bahasa Melayu dalam pengajarannya jika faktor peranan pentadbir sekolah dan opsyen guru tidak diambil perhatian dalam menjayakan kajian pengajaran..
format Article
author Rohaida Mazlan,
Zamri Mahamod,
spellingShingle Rohaida Mazlan,
Zamri Mahamod,
Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran
author_facet Rohaida Mazlan,
Zamri Mahamod,
author_sort Rohaida Mazlan,
title Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa Melayu melaksanakan kajian pengajaran
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan guru bahasa melayu melaksanakan kajian pengajaran
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10654/1/16022-44853-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10654/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
_version_ 1643738209302085632
score 13.18916