Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’

Kajian ini bertujuan untuk membina model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Model Persamaan Berstrukutur-Kuasa Dua Terkecil Separa digunakan untuk menilai kebagusan item-item yang digunakan dari aspek kesahan serta keb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Hashimah Abu Bakar,, Zulkifley Mohamed,, Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10646/1/16014-44837-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10646/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10646
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.106462017-09-11T01:59:10Z http://journalarticle.ukm.my/10646/ Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ Nor Hashimah Abu Bakar, Zulkifley Mohamed, Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah, Kajian ini bertujuan untuk membina model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Model Persamaan Berstrukutur-Kuasa Dua Terkecil Separa digunakan untuk menilai kebagusan item-item yang digunakan dari aspek kesahan serta kebolehpercayaan. Seterusnya, model orientasi pembelajaran matematik telah dihasilkan dalam kajian ini. Data diperoleh dengan mengedarkan instrumen kajian kepada 95 orang pelajar Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) major pendidikan Matematik di IPGM. Item kajian diterjemah dan diadaptasi daripada ‘Student Adaptation to College Questionnaire’ (SACQ) dan Orientasi Pembelajaran Matematik (OPM). Penilaian kesahan dilakukan berdasarkan kepada kesahan konstruk dan kesahan menumpu item-item pengukuran. Seterusnya, kebolehpercayaan gubahan dinilai melalui ketekalan dalaman berdasarkan nilai alpha cronbach dan kesahan pembeza. Keputusan statistik menunjukkan bahawa nilai varians bagi orientasi pembelajaran matematik dipengaruhi oleh penyesuaian pelajar. Justeru, bagi memperbaiki orientasi pembelajaran matematik, dapatan kajian dan model yang dibina boleh digunakan oleh pihak IPGM, BPG, pensyarah dan seterusnya para pelajar sebagai rujukan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10646/1/16014-44837-1-SM.pdf Nor Hashimah Abu Bakar, and Zulkifley Mohamed, and Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah, (2016) Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’. Jurnal Pendidikan Malaysia, 41 (2). pp. 107-113. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk membina model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Model Persamaan Berstrukutur-Kuasa Dua Terkecil Separa digunakan untuk menilai kebagusan item-item yang digunakan dari aspek kesahan serta kebolehpercayaan. Seterusnya, model orientasi pembelajaran matematik telah dihasilkan dalam kajian ini. Data diperoleh dengan mengedarkan instrumen kajian kepada 95 orang pelajar Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) major pendidikan Matematik di IPGM. Item kajian diterjemah dan diadaptasi daripada ‘Student Adaptation to College Questionnaire’ (SACQ) dan Orientasi Pembelajaran Matematik (OPM). Penilaian kesahan dilakukan berdasarkan kepada kesahan konstruk dan kesahan menumpu item-item pengukuran. Seterusnya, kebolehpercayaan gubahan dinilai melalui ketekalan dalaman berdasarkan nilai alpha cronbach dan kesahan pembeza. Keputusan statistik menunjukkan bahawa nilai varians bagi orientasi pembelajaran matematik dipengaruhi oleh penyesuaian pelajar. Justeru, bagi memperbaiki orientasi pembelajaran matematik, dapatan kajian dan model yang dibina boleh digunakan oleh pihak IPGM, BPG, pensyarah dan seterusnya para pelajar sebagai rujukan.
format Article
author Nor Hashimah Abu Bakar,
Zulkifley Mohamed,
Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah,
spellingShingle Nor Hashimah Abu Bakar,
Zulkifley Mohamed,
Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah,
Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
author_facet Nor Hashimah Abu Bakar,
Zulkifley Mohamed,
Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah,
author_sort Nor Hashimah Abu Bakar,
title Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
title_short Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
title_full Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
title_fullStr Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
title_full_unstemmed Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
title_sort model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10646/1/16014-44837-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10646/
http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878
_version_ 1643738206926012416
score 13.160551