Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menganalisis proses adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom sewaktu melanjutkan pengajian mereka ke peringkat Ijazah Sarjana (Master) dan Ijazah Kedoktoran (Phd). Fokus kajian ini tertumpu kepada perbezaan budaya dan cara hidup pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Latiff Ahmad,, Mohd Nazri Mohd Noh,, Emma Mirza Wati Mohamad,, Rusyda Helma Mohd,, Ali Salman,, Latiffah Pawanteh,
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pemgajian Media dan Komunikasi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10023/1/V31_2_23.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10023/
http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-2-2015.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.10023
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.100232017-01-23T10:08:58Z http://journalarticle.ukm.my/10023/ Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom Abdul Latiff Ahmad, Mohd Nazri Mohd Noh, Emma Mirza Wati Mohamad, Rusyda Helma Mohd, Ali Salman, Latiffah Pawanteh, Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menganalisis proses adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom sewaktu melanjutkan pengajian mereka ke peringkat Ijazah Sarjana (Master) dan Ijazah Kedoktoran (Phd). Fokus kajian ini tertumpu kepada perbezaan budaya dan cara hidup pelajar di luar negara. Model Lekuk-U (Lysgaard, 1955) telah digunakan sebagai asas kepada penyelidikan) yang bermula dari peringkat bulan madu (honeymoon stage), peringkat kejutan budaya (culture shock stage), peringkat pelarasan (adjustment stage) dan akhir sekali peringkat penguasaan (mastery stage). Empat kumpulan fokus telah dijalankan membabitkan pelajar-pelajar sarjana Melayu yang telah belajar di Australia dan United Kingdom. Hasil analisis dapatan kajian mendapati bahawa peringkat berbulan madu (honeymoon stage) tidak dilalui oleh pelajar ini kerana peringkat awal di negara baru lebih tertumpu untuk menyesuaikan diri dan mempelajari bagaimana untuk beradaptasi. Mereka kurang mempunyai masa untuk bersuka-ria. Walaupun terdapat cabaran sebagai seorang Muslim di luar negara, pelajar mampu menjalani hidup dengan baik kerana negara luar telah mula mendapat pendedahan tentang cara hidup orang Islam. Pusat Pemgajian Media dan Komunikasi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10023/1/V31_2_23.pdf Abdul Latiff Ahmad, and Mohd Nazri Mohd Noh, and Emma Mirza Wati Mohamad, and Rusyda Helma Mohd, and Ali Salman, and Latiffah Pawanteh, (2015) Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 31 (2). pp. 389-403. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-2-2015.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menganalisis proses adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom sewaktu melanjutkan pengajian mereka ke peringkat Ijazah Sarjana (Master) dan Ijazah Kedoktoran (Phd). Fokus kajian ini tertumpu kepada perbezaan budaya dan cara hidup pelajar di luar negara. Model Lekuk-U (Lysgaard, 1955) telah digunakan sebagai asas kepada penyelidikan) yang bermula dari peringkat bulan madu (honeymoon stage), peringkat kejutan budaya (culture shock stage), peringkat pelarasan (adjustment stage) dan akhir sekali peringkat penguasaan (mastery stage). Empat kumpulan fokus telah dijalankan membabitkan pelajar-pelajar sarjana Melayu yang telah belajar di Australia dan United Kingdom. Hasil analisis dapatan kajian mendapati bahawa peringkat berbulan madu (honeymoon stage) tidak dilalui oleh pelajar ini kerana peringkat awal di negara baru lebih tertumpu untuk menyesuaikan diri dan mempelajari bagaimana untuk beradaptasi. Mereka kurang mempunyai masa untuk bersuka-ria. Walaupun terdapat cabaran sebagai seorang Muslim di luar negara, pelajar mampu menjalani hidup dengan baik kerana negara luar telah mula mendapat pendedahan tentang cara hidup orang Islam.
format Article
author Abdul Latiff Ahmad,
Mohd Nazri Mohd Noh,
Emma Mirza Wati Mohamad,
Rusyda Helma Mohd,
Ali Salman,
Latiffah Pawanteh,
spellingShingle Abdul Latiff Ahmad,
Mohd Nazri Mohd Noh,
Emma Mirza Wati Mohamad,
Rusyda Helma Mohd,
Ali Salman,
Latiffah Pawanteh,
Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom
author_facet Abdul Latiff Ahmad,
Mohd Nazri Mohd Noh,
Emma Mirza Wati Mohamad,
Rusyda Helma Mohd,
Ali Salman,
Latiffah Pawanteh,
author_sort Abdul Latiff Ahmad,
title Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom
title_short Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom
title_full Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom
title_fullStr Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom
title_full_unstemmed Eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar Melayu di Australia dan United Kingdom
title_sort eksplorasi adaptasi antarabudaya pelajar melayu di australia dan united kingdom
publisher Pusat Pemgajian Media dan Komunikasi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/10023/1/V31_2_23.pdf
http://journalarticle.ukm.my/10023/
http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume31-2-2015.html
_version_ 1643737960331345920
score 13.160551