Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama

Tujuan – Matlamat utama kajian ini adalah untuk meneroka maklumat-maklumat yang berkaitan dengan konsep pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dimensi kecenderungan kerohanian Islam dan dimensi sikap dan pegangan terhadap standar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Yusoff, Mohd Zailani
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2012
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/9557/1/mjli95.pdf
http://repo.uum.edu.my/9557/
http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.9557
record_format eprints
spelling my.uum.repo.95572014-03-31T07:50:52Z http://repo.uum.edu.my/9557/ Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama Mohd Yusoff, Mohd Zailani LB1603 Secondary Education. High schools Tujuan – Matlamat utama kajian ini adalah untuk meneroka maklumat-maklumat yang berkaitan dengan konsep pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dimensi kecenderungan kerohanian Islam dan dimensi sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial terhadap pertimbangan moral mengikut skema-skema yang ditetapkan. Metodologi–Tiga alat ukur digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Skema Taakulan Akhlak (UPSTA), Soal Selidik Kecenderungan Kerohanian Islam (ISDQ) dan Ujian Sikap dan Pegangan Terhadap Standard Kelaziman Sosial (USPSK). Subjek kajian terdiri daripada 500 orang pelajar yang dibahagikan kepada jantina mengikut jenis sekolah menengah agama di negeri Kelantan yang dipilih secara rawak berstrata iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Maahad Muhammadi (MM), Maahad Tahfiz al-Quran/Sains (MTAQ/MTS), Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Agama Swasta (SAS).Kajian tinjuan ini menggunakan kaedah kuantitatif berasaskan pendekatan kajian rentas (Cross Sectional).Data dikumpulkan daripada ketiga-tiga ujian di atas dan dianalisis dengan menggunakan analisis statistik regresi berganda stepwise. Dapatan-Hasil kajian menunjukkan bahawa dimensi kepercayaaan dan keimanan berperanan sebagai pengaruh yang kuat dalam pertimbangan moral pelajar sekolah menengah agama. Dapatan juga menunjukkan dimensi kepercayaan dan keimanan, dimensi intrinsik dan dimensi ekstrinsik dalam aspek kecenderungan kerohanian Islam memberi pengaruh yang signifikan (R² = .47, sig .00) terhadap pertimbangan moral pelajar sekolah agama. Namun dimensi hak asasi manusia di dalam pemboleh ubah sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial hanya menyumbang (R² = .02, sig .03) terhadap pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama di negeri Kelantan.Kepentingan-Kajian ini menyediakan kefahaman baru kepada isu pertimbangan moral pelajar-pelajar sekolah menengah agama.Kecenderungan pelajar sekolah agama terhadap aspek kerohanian Islam memainkan peranan penting dalam menentukan kualiti pertimbangan moral mereka. Universiti Utara Malaysia Press 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/9557/1/mjli95.pdf Mohd Yusoff, Mohd Zailani (2012) Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama. Malaysian Journal of Learning & Instruction, 9. pp. 81-109. ISSN 2180-2483 http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Mohd Yusoff, Mohd Zailani
Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
description Tujuan – Matlamat utama kajian ini adalah untuk meneroka maklumat-maklumat yang berkaitan dengan konsep pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dimensi kecenderungan kerohanian Islam dan dimensi sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial terhadap pertimbangan moral mengikut skema-skema yang ditetapkan. Metodologi–Tiga alat ukur digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Skema Taakulan Akhlak (UPSTA), Soal Selidik Kecenderungan Kerohanian Islam (ISDQ) dan Ujian Sikap dan Pegangan Terhadap Standard Kelaziman Sosial (USPSK). Subjek kajian terdiri daripada 500 orang pelajar yang dibahagikan kepada jantina mengikut jenis sekolah menengah agama di negeri Kelantan yang dipilih secara rawak berstrata iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Maahad Muhammadi (MM), Maahad Tahfiz al-Quran/Sains (MTAQ/MTS), Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Agama Swasta (SAS).Kajian tinjuan ini menggunakan kaedah kuantitatif berasaskan pendekatan kajian rentas (Cross Sectional).Data dikumpulkan daripada ketiga-tiga ujian di atas dan dianalisis dengan menggunakan analisis statistik regresi berganda stepwise. Dapatan-Hasil kajian menunjukkan bahawa dimensi kepercayaaan dan keimanan berperanan sebagai pengaruh yang kuat dalam pertimbangan moral pelajar sekolah menengah agama. Dapatan juga menunjukkan dimensi kepercayaan dan keimanan, dimensi intrinsik dan dimensi ekstrinsik dalam aspek kecenderungan kerohanian Islam memberi pengaruh yang signifikan (R² = .47, sig .00) terhadap pertimbangan moral pelajar sekolah agama. Namun dimensi hak asasi manusia di dalam pemboleh ubah sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial hanya menyumbang (R² = .02, sig .03) terhadap pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama di negeri Kelantan.Kepentingan-Kajian ini menyediakan kefahaman baru kepada isu pertimbangan moral pelajar-pelajar sekolah menengah agama.Kecenderungan pelajar sekolah agama terhadap aspek kerohanian Islam memainkan peranan penting dalam menentukan kualiti pertimbangan moral mereka.
format Article
author Mohd Yusoff, Mohd Zailani
author_facet Mohd Yusoff, Mohd Zailani
author_sort Mohd Yusoff, Mohd Zailani
title Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
title_short Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
title_full Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
title_fullStr Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
title_full_unstemmed Faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
title_sort faktor-faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
publisher Universiti Utara Malaysia Press
publishDate 2012
url http://repo.uum.edu.my/9557/1/mjli95.pdf
http://repo.uum.edu.my/9557/
http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012
_version_ 1644280139468505088
score 13.160551