Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kompetensi penjawat awam di Negeri kedah dari segi kompetensi komunikasi interpersonal, komunikasi antara budaya dan kompetensi komunikasi berdasarkan konteks, budaya kerja dan kepuasan komunikasi.Kajian ini juga meneliti sama ada terdapat perbezaan dari segi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustaffa, Che Su, Abu Bakar, Hassan
Format: Monograph
Language:English
English
Published: Universiti Utara Malaysia 2011
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/7484/1/Ch.pdf
http://repo.uum.edu.my/7484/4/1.Che%20Su.pdf
http://repo.uum.edu.my/7484/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000777021
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.7484
record_format eprints
spelling my.uum.repo.74842014-07-06T03:09:11Z http://repo.uum.edu.my/7484/ Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam Mustaffa, Che Su Abu Bakar, Hassan HD28 Management. Industrial Management Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kompetensi penjawat awam di Negeri kedah dari segi kompetensi komunikasi interpersonal, komunikasi antara budaya dan kompetensi komunikasi berdasarkan konteks, budaya kerja dan kepuasan komunikasi.Kajian ini juga meneliti sama ada terdapat perbezaan dari segi aspek-aspek tersebut berdasarkan beberapa ciri demografi yang terpilih, Selain dari itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara pemboleh ubah berkenaan dan peramal kepada kepuasan komunikasi.Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kuantitatif iaitu tinjauan.Data dikumpulkan melalui pengedaran soalselidik.Responden yang terlibat dalam kajian ini ialah sejumlah 294 orang kakitanga di Jabatan Imigresen dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif, Ujian t, Korelasi, ANOVA Sehala, analisis Regresi Pelbagai dan analisis regresi Stepwise.Hasil kajian menunjukkan tahap kompetensi komunikasi penjawat-penjawat awam secara keseluruhannya adalah memuaskan.Perbezaand ari segi kompetensi komunikasi didapati berbeza bagi kakitangan yang berbeza kategori pendidikan.Hasil kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pebolehubah kompetensi komunikasi interpersonal, komunikasi antara budaya dan kompetensi komunikasi berdasarkan konteks, budaya kerja dengan kepuasan komunikasi.Analisis regresi prosedur Stepwise menunjukakan bagi dimensi komunikasi antara budaya, dimensi hormat menghormati dalam berinterasi dan perhatian dalam berinteraksi merupakan peramal yang signifikan bagi kepuasan komunikasi.Bagi dimensi-dimensi komunikasi interpersonal, hasil analisis menunjukkan komunikasi dan pengurusan merupakan peramal utama kepada kepuasan komunikasi.Bagi dimensi komunikasi budaya kerja pula, hasil analisis menunjukkan dimensi ketegasan, terperinci, keputusan, kestabilan, dan kumpulan merupakan dimensi utama dalam meramal kepuasan komunikasi.Cadangan kajian akan datang turut dikemukakan. Universiti Utara Malaysia 2011 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/7484/1/Ch.pdf application/pdf en http://repo.uum.edu.my/7484/4/1.Che%20Su.pdf Mustaffa, Che Su and Abu Bakar, Hassan (2011) Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam. Project Report. Universiti Utara Malaysia. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000777021
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Mustaffa, Che Su
Abu Bakar, Hassan
Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kompetensi penjawat awam di Negeri kedah dari segi kompetensi komunikasi interpersonal, komunikasi antara budaya dan kompetensi komunikasi berdasarkan konteks, budaya kerja dan kepuasan komunikasi.Kajian ini juga meneliti sama ada terdapat perbezaan dari segi aspek-aspek tersebut berdasarkan beberapa ciri demografi yang terpilih, Selain dari itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara pemboleh ubah berkenaan dan peramal kepada kepuasan komunikasi.Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kuantitatif iaitu tinjauan.Data dikumpulkan melalui pengedaran soalselidik.Responden yang terlibat dalam kajian ini ialah sejumlah 294 orang kakitanga di Jabatan Imigresen dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif, Ujian t, Korelasi, ANOVA Sehala, analisis Regresi Pelbagai dan analisis regresi Stepwise.Hasil kajian menunjukkan tahap kompetensi komunikasi penjawat-penjawat awam secara keseluruhannya adalah memuaskan.Perbezaand ari segi kompetensi komunikasi didapati berbeza bagi kakitangan yang berbeza kategori pendidikan.Hasil kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pebolehubah kompetensi komunikasi interpersonal, komunikasi antara budaya dan kompetensi komunikasi berdasarkan konteks, budaya kerja dengan kepuasan komunikasi.Analisis regresi prosedur Stepwise menunjukakan bagi dimensi komunikasi antara budaya, dimensi hormat menghormati dalam berinterasi dan perhatian dalam berinteraksi merupakan peramal yang signifikan bagi kepuasan komunikasi.Bagi dimensi-dimensi komunikasi interpersonal, hasil analisis menunjukkan komunikasi dan pengurusan merupakan peramal utama kepada kepuasan komunikasi.Bagi dimensi komunikasi budaya kerja pula, hasil analisis menunjukkan dimensi ketegasan, terperinci, keputusan, kestabilan, dan kumpulan merupakan dimensi utama dalam meramal kepuasan komunikasi.Cadangan kajian akan datang turut dikemukakan.
format Monograph
author Mustaffa, Che Su
Abu Bakar, Hassan
author_facet Mustaffa, Che Su
Abu Bakar, Hassan
author_sort Mustaffa, Che Su
title Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam
title_short Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam
title_full Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam
title_fullStr Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam
title_full_unstemmed Kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam
title_sort kompetensi berkomunikasi dan budaya kerja dalam kalangan penjawat awam
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 2011
url http://repo.uum.edu.my/7484/1/Ch.pdf
http://repo.uum.edu.my/7484/4/1.Che%20Su.pdf
http://repo.uum.edu.my/7484/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000777021
_version_ 1644279552328859648
score 13.149126