Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara demografi,afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia.Instrumen kajian dalam bentuk soal-selidik dibentuk untuk menjawab 5 persoalan kajian berhubung dengan faktor demografi, ciri-ciri afektif iaitu sikap, minat, persepsi tentang pensy...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلف الرئيسي: Rambely, Nor Azlah Sham
التنسيق: Monograph
اللغة:English
منشور في: Universiti Utara Malaysia 2005
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://repo.uum.edu.my/5882/1/HUBUNGAN_ANTARA_DEMOGRAFI%2C_AFEKTIF_DAN_PENCAPAIAN...pdf
http://repo.uum.edu.my/5882/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000232772
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my.uum.repo.5882
record_format eprints
spelling my.uum.repo.58822013-08-28T08:15:20Z http://repo.uum.edu.my/5882/ Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia Rambely, Nor Azlah Sham JQ Political institutions Asia Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara demografi,afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia.Instrumen kajian dalam bentuk soal-selidik dibentuk untuk menjawab 5 persoalan kajian berhubung dengan faktor demografi, ciri-ciri afektif iaitu sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan rakan sebaya dengan pencapaian kursus Kenegaraan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara faktor jantina, bidang pengajian dan bangsa dengan pencapaian kursus Kenegaraan Malaysia, walaubagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan mengikut faktor pencapaian mata pelajaran Sejarah semasa SPM.Dapatan ini menunjukkan bahawa pencapaian dalam mata pelajaran Sejarah dapat membantu pelajar mengikuti dan memahami kursus Kenegaraan Malaysia yang diajar. Melihat kepada faktor afektif, dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan rakan sebaya. Ini bermakna sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan pengaruh rakan sebaya tidak mempengaruhi pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia. Universiti Utara Malaysia 2005-04 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/5882/1/HUBUNGAN_ANTARA_DEMOGRAFI%2C_AFEKTIF_DAN_PENCAPAIAN...pdf Rambely, Nor Azlah Sham (2005) Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia. Project Report. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000232772
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic JQ Political institutions Asia
spellingShingle JQ Political institutions Asia
Rambely, Nor Azlah Sham
Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara demografi,afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia.Instrumen kajian dalam bentuk soal-selidik dibentuk untuk menjawab 5 persoalan kajian berhubung dengan faktor demografi, ciri-ciri afektif iaitu sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan rakan sebaya dengan pencapaian kursus Kenegaraan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara faktor jantina, bidang pengajian dan bangsa dengan pencapaian kursus Kenegaraan Malaysia, walaubagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan mengikut faktor pencapaian mata pelajaran Sejarah semasa SPM.Dapatan ini menunjukkan bahawa pencapaian dalam mata pelajaran Sejarah dapat membantu pelajar mengikuti dan memahami kursus Kenegaraan Malaysia yang diajar. Melihat kepada faktor afektif, dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan rakan sebaya. Ini bermakna sikap, minat, persepsi tentang pensyarah dan pengaruh rakan sebaya tidak mempengaruhi pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia.
format Monograph
author Rambely, Nor Azlah Sham
author_facet Rambely, Nor Azlah Sham
author_sort Rambely, Nor Azlah Sham
title Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia
title_short Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia
title_full Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia
title_fullStr Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia
title_full_unstemmed Hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus Kenegaraan Malaysia
title_sort hubungan antara demografi, afektif dan pencapaian dalam kursus kenegaraan malaysia
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 2005
url http://repo.uum.edu.my/5882/1/HUBUNGAN_ANTARA_DEMOGRAFI%2C_AFEKTIF_DAN_PENCAPAIAN...pdf
http://repo.uum.edu.my/5882/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000232772
_version_ 1644279136134365184
score 13.154949