Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784)

Selaras dengan usaha Malaysia untuk meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama, Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) menyasarkan 75% daripada kalangan pensyarah mempunyai kelayakan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) menjelang tahun 2020. Namun demiki...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Che Sobry, Hami, Norsiah, Mohd Shafie, Shafini
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2019
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31935/1/13784.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31935/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.31935
record_format eprints
spelling my.uum.repo.319352025-01-21T09:01:56Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31935/ Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784) Abdullah, Che Sobry Hami, Norsiah Mohd Shafie, Shafini L Education (General) Selaras dengan usaha Malaysia untuk meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama, Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) menyasarkan 75% daripada kalangan pensyarah mempunyai kelayakan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) menjelang tahun 2020. Namun demikian, bilangan staf akademik meningkat setiap tahun walaupun bilangan pensyarah yang berkelayakan PhD masih berada pada tahap yang rendah. Justeru, kajian ini bertujuan membincangkan aktiviti kritikal dalam perancangan dan pelaksanaan pengajian PhD di samping melihat faktorfaktor yang mempengaruhi kejayaan dalam menamatkan pengajian PhD. Kajian ini juga mengenalpasti faktor penghalang dalam pengajian PhD. Kajian ini mempunyai 2 set soal selidik yang diedarkan kepada staf akademik Universiti Utara Malaysia. Set pertama telah diedarkan secara atas talian kepada staf akademik yang telah berjaya menamatkan pengajian mereka yang mana merangkumi soalan aktiviti la•itikal sebelum dan semasa pengajian dan faktor kejayaan. Seramai 95 responden telah menjawab dan digunakan untuk tujuan analisis statistik. Set kedua pula telah diedarkan melalui pos dalaman oleh Jabatan Pendaftar kepada staf akademik yang masih belum betj aya menamatkan pengaj ian mereka. Seramai 31 staf telah memberi respon tetapi hanya 29 sahaja yang boleh digunakan untuk analisis. Kesemua data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packagefor Social Sciences 22. O (SPSS). Hasil analisis deskriptifmenunjukkan bahawa persediaan sumber kewangan merupakan aktiviti paling la-itikal sebelum pengajian PhD sementara aktiviti kritikal semasa pengajian ialah pengurusan diri mahasiswa. Seterusnya, untuk faktor kejayaan pengajian, hasil dapatan kajian menunjukkan faktor kewangan adalah faktor utama. Akhir sekali, terdapat beberapa faktor penghalang yang dikenalpasti iaitu faktor peribadi, faktor tempat pengajian, faktor persediaan akademik semasa pengajian, faktor penyelia, dan faktor proses penyelidikan. Implikasi kajian ini dapat menyediakan asas yang baik dalam membangunkan atau menformulasi strategi serta usaha menambahbaik dasar dan kaedah pemantauan dalam meningkatkan bilangan staf akademik berkelayakan PhD/Kedoktoran. UUM 2019 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31935/1/13784.pdf Abdullah, Che Sobry and Hami, Norsiah and Mohd Shafie, Shafini (2019) Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784). Project Report. UUM, Sintok. (Submitted)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdullah, Che Sobry
Hami, Norsiah
Mohd Shafie, Shafini
Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784)
description Selaras dengan usaha Malaysia untuk meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama, Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) menyasarkan 75% daripada kalangan pensyarah mempunyai kelayakan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) menjelang tahun 2020. Namun demikian, bilangan staf akademik meningkat setiap tahun walaupun bilangan pensyarah yang berkelayakan PhD masih berada pada tahap yang rendah. Justeru, kajian ini bertujuan membincangkan aktiviti kritikal dalam perancangan dan pelaksanaan pengajian PhD di samping melihat faktorfaktor yang mempengaruhi kejayaan dalam menamatkan pengajian PhD. Kajian ini juga mengenalpasti faktor penghalang dalam pengajian PhD. Kajian ini mempunyai 2 set soal selidik yang diedarkan kepada staf akademik Universiti Utara Malaysia. Set pertama telah diedarkan secara atas talian kepada staf akademik yang telah berjaya menamatkan pengajian mereka yang mana merangkumi soalan aktiviti la•itikal sebelum dan semasa pengajian dan faktor kejayaan. Seramai 95 responden telah menjawab dan digunakan untuk tujuan analisis statistik. Set kedua pula telah diedarkan melalui pos dalaman oleh Jabatan Pendaftar kepada staf akademik yang masih belum betj aya menamatkan pengaj ian mereka. Seramai 31 staf telah memberi respon tetapi hanya 29 sahaja yang boleh digunakan untuk analisis. Kesemua data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packagefor Social Sciences 22. O (SPSS). Hasil analisis deskriptifmenunjukkan bahawa persediaan sumber kewangan merupakan aktiviti paling la-itikal sebelum pengajian PhD sementara aktiviti kritikal semasa pengajian ialah pengurusan diri mahasiswa. Seterusnya, untuk faktor kejayaan pengajian, hasil dapatan kajian menunjukkan faktor kewangan adalah faktor utama. Akhir sekali, terdapat beberapa faktor penghalang yang dikenalpasti iaitu faktor peribadi, faktor tempat pengajian, faktor persediaan akademik semasa pengajian, faktor penyelia, dan faktor proses penyelidikan. Implikasi kajian ini dapat menyediakan asas yang baik dalam membangunkan atau menformulasi strategi serta usaha menambahbaik dasar dan kaedah pemantauan dalam meningkatkan bilangan staf akademik berkelayakan PhD/Kedoktoran.
format Monograph
author Abdullah, Che Sobry
Hami, Norsiah
Mohd Shafie, Shafini
author_facet Abdullah, Che Sobry
Hami, Norsiah
Mohd Shafie, Shafini
author_sort Abdullah, Che Sobry
title Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784)
title_short Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784)
title_full Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784)
title_fullStr Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784)
title_full_unstemmed Faktor Kejayaan Pengajian PHD di Kalangan Staf Universiti Utara Malaysia- Kajian Fasa 1 (S/O 13784)
title_sort faktor kejayaan pengajian phd di kalangan staf universiti utara malaysia- kajian fasa 1 (s/o 13784)
publisher UUM
publishDate 2019
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31935/1/13784.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/31935/
_version_ 1823096362516873216
score 13.23648