Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani

Kecekapan minda Melayu dapat dilihat melalui pelbagai bentuk khazanah berbahasa Melayu dalam karya-karya sastera seperti pantun, sajak, cerpen, novel termasuk juga penciptaan lirik lagu. Makna yang terdapat dalam lirik lagu merupakan pengertian yang bukan sahaja muncul daripada bahasa yang disusun d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Waeyusoh, Waemasna, Yaakub, Yusniza
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2023
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29898/1/RENTAS%20JBSB%2002%2001%202023%20155-176.pdf
https://doi.org/10.32890/rentas2023.2.7
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29898/
https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/article/view/14537
https://doi.org/10.32890/rentas2023.2.7
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.29898
record_format eprints
spelling my.uum.repo.298982023-11-05T10:21:08Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29898/ Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani Waeyusoh, Waemasna Yaakub, Yusniza PN Literature (General) Kecekapan minda Melayu dapat dilihat melalui pelbagai bentuk khazanah berbahasa Melayu dalam karya-karya sastera seperti pantun, sajak, cerpen, novel termasuk juga penciptaan lirik lagu. Makna yang terdapat dalam lirik lagu merupakan pengertian yang bukan sahaja muncul daripada bahasa yang disusun dan digunakan, malah mempunyai perkaitan dengan bentuk pemikiran penulis lirik lagu tersebut. Sehubungan itu, kajian ini dihasilkan untuk menganalisis makna yang terdapat dalam lirik lagu Melayu Patani terpilih bagi mengenal pasti bentuk pemikiran, serta menganalisis jenis-jenis makna perkataan dan gaya berfikir yang terdapat dalam lirik lagu tersebut. Kajian kualitatif ini menggunakan pendekatan konsep tujuh jenis makna yang diperkenalkan oleh Geoffery Leech (1974). Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga jenis penggunaan makna, iaitu makna konotatif, afektif dan reflektif. Selain itu, hasil kajian juga menunjukkan bahawa ketiga-tiga skema gaya berfikir tersebut terserlah melalui bait-bait lagu yang diaplikasikan melalui penggunaan jenis-jenis skema berfikir tersebut. Dapatan turut menunjukkan bahawa kata-kata dalam lirik lagu bukanlah hanya untuk menghibur, tetapi turut bertujuan untuk menggambarkan kehidupan yang dialami oleh penduduk Patani, selain bagi mewujudkan suasana aman dan tenteram dan juga memberi semangat kepada penduduk setempat yang sedang melalui kehidupan yang cukup mencabar, di samping mendidik para pendengar dengan pelbagai nilai murni. UUM Press 2023 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29898/1/RENTAS%20JBSB%2002%2001%202023%20155-176.pdf Waeyusoh, Waemasna and Yaakub, Yusniza (2023) Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani. RENTAS: Jurnal Bahasa, Sastera dan Budaya, 2 (1). pp. 155-176. ISSN 2976-3126 https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/article/view/14537 https://doi.org/10.32890/rentas2023.2.7 https://doi.org/10.32890/rentas2023.2.7
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic PN Literature (General)
spellingShingle PN Literature (General)
Waeyusoh, Waemasna
Yaakub, Yusniza
Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani
description Kecekapan minda Melayu dapat dilihat melalui pelbagai bentuk khazanah berbahasa Melayu dalam karya-karya sastera seperti pantun, sajak, cerpen, novel termasuk juga penciptaan lirik lagu. Makna yang terdapat dalam lirik lagu merupakan pengertian yang bukan sahaja muncul daripada bahasa yang disusun dan digunakan, malah mempunyai perkaitan dengan bentuk pemikiran penulis lirik lagu tersebut. Sehubungan itu, kajian ini dihasilkan untuk menganalisis makna yang terdapat dalam lirik lagu Melayu Patani terpilih bagi mengenal pasti bentuk pemikiran, serta menganalisis jenis-jenis makna perkataan dan gaya berfikir yang terdapat dalam lirik lagu tersebut. Kajian kualitatif ini menggunakan pendekatan konsep tujuh jenis makna yang diperkenalkan oleh Geoffery Leech (1974). Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga jenis penggunaan makna, iaitu makna konotatif, afektif dan reflektif. Selain itu, hasil kajian juga menunjukkan bahawa ketiga-tiga skema gaya berfikir tersebut terserlah melalui bait-bait lagu yang diaplikasikan melalui penggunaan jenis-jenis skema berfikir tersebut. Dapatan turut menunjukkan bahawa kata-kata dalam lirik lagu bukanlah hanya untuk menghibur, tetapi turut bertujuan untuk menggambarkan kehidupan yang dialami oleh penduduk Patani, selain bagi mewujudkan suasana aman dan tenteram dan juga memberi semangat kepada penduduk setempat yang sedang melalui kehidupan yang cukup mencabar, di samping mendidik para pendengar dengan pelbagai nilai murni.
format Article
author Waeyusoh, Waemasna
Yaakub, Yusniza
author_facet Waeyusoh, Waemasna
Yaakub, Yusniza
author_sort Waeyusoh, Waemasna
title Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani
title_short Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani
title_full Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani
title_fullStr Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani
title_full_unstemmed Konotatif, Afektif Dan Reflektif Memanifestasi Kebijakan Akal Budi Melayu Patani
title_sort konotatif, afektif dan reflektif memanifestasi kebijakan akal budi melayu patani
publisher UUM Press
publishDate 2023
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29898/1/RENTAS%20JBSB%2002%2001%202023%20155-176.pdf
https://doi.org/10.32890/rentas2023.2.7
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29898/
https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbsb/article/view/14537
https://doi.org/10.32890/rentas2023.2.7
_version_ 1781708633520734208
score 13.160551