Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia

Kajian ini dijalankan bagi tujuan mengkaji faktor budaya dalam membangunkan kejayaan kerjaya kusahawanan di Kabupaten Agam, Sumatera Barat, Indonesia. Kerangka kerja kajian ini merujuk ciri budaya yang diukur dengan menggunakan 3 dimensi budaya yang berbeza(faktor perpaduan, faktor pemajuan, dan, fa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Shariff, Mohd Noor, Abdul Latief, Donny
Other Authors: Ismail, Dahlan
Format: Book Section
Language:English
Published: ASEAN Universities Consortium of Enterpreneurship Education (AUCEE) 2010
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/2981/1/Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean5566.pdf
http://repo.uum.edu.my/2981/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.2981
record_format eprints
spelling my.uum.repo.29812016-04-25T06:51:51Z http://repo.uum.edu.my/2981/ Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia Mohd Shariff, Mohd Noor Abdul Latief, Donny HB Economic Theory Kajian ini dijalankan bagi tujuan mengkaji faktor budaya dalam membangunkan kejayaan kerjaya kusahawanan di Kabupaten Agam, Sumatera Barat, Indonesia. Kerangka kerja kajian ini merujuk ciri budaya yang diukur dengan menggunakan 3 dimensi budaya yang berbeza(faktor perpaduan, faktor pemajuan, dan, faktor perasaan) yang mengandungi 33 item. Kemudian diuji pula kecekapan keusahawanan sebagai pembolehubah pengantara (mediating variables). Akhir sekali di uji dengan hubungan dengan kejayaan kerjaya keusahawanan yang diukur menggunakan 6 dimensi (tanggapan kepada pendapatan kewangan, kepuasan kerjaya, reputasi sosial, pengakuan sosial, status sosial, serta tanggapan kepada pencapaian kerjaya). Sampel kajian adalah terdiri daripada 316 pengusaha pembuatan pakaian di Kabupaten Agam Sumatera Barat. Analisis kajian ini menggunakan teknik regresi hierarki. Hasil kajian mendapati ciri budaya menunjukkan hubungan yang signifikan dengan kejayaan kerjaya keusahawanan dengan kecekapan keusahawanan sebagai pembolehubah pengantara. Beberapa cadangan di ajukan bagi membangun kejayaan kerjaya keusahawanan di kalangan usahawan. ASEAN Universities Consortium of Enterpreneurship Education (AUCEE) Ismail, Dahlan Yahya , Mohd Azlan Latif, Abdul Aziz Zalazilah, Mohd Hanizan Hamidon, Syahirah Jaafar, Mohd Khairi 2010 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2981/1/Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean5566.pdf Mohd Shariff, Mohd Noor and Abdul Latief, Donny (2010) Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia. In: The First Seminar On: Entrepreneurship and Societal Development in Asean (ISE-SODA 2010) "Achieving Regional Growth through Entrepreneurship Education", 27th February-1st March 2010, City Bayview Hotel Langkawi. ASEAN Universities Consortium of Enterpreneurship Education (AUCEE), pp. 227-246. ISBN 983-2078-36-4
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HB Economic Theory
spellingShingle HB Economic Theory
Mohd Shariff, Mohd Noor
Abdul Latief, Donny
Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia
description Kajian ini dijalankan bagi tujuan mengkaji faktor budaya dalam membangunkan kejayaan kerjaya kusahawanan di Kabupaten Agam, Sumatera Barat, Indonesia. Kerangka kerja kajian ini merujuk ciri budaya yang diukur dengan menggunakan 3 dimensi budaya yang berbeza(faktor perpaduan, faktor pemajuan, dan, faktor perasaan) yang mengandungi 33 item. Kemudian diuji pula kecekapan keusahawanan sebagai pembolehubah pengantara (mediating variables). Akhir sekali di uji dengan hubungan dengan kejayaan kerjaya keusahawanan yang diukur menggunakan 6 dimensi (tanggapan kepada pendapatan kewangan, kepuasan kerjaya, reputasi sosial, pengakuan sosial, status sosial, serta tanggapan kepada pencapaian kerjaya). Sampel kajian adalah terdiri daripada 316 pengusaha pembuatan pakaian di Kabupaten Agam Sumatera Barat. Analisis kajian ini menggunakan teknik regresi hierarki. Hasil kajian mendapati ciri budaya menunjukkan hubungan yang signifikan dengan kejayaan kerjaya keusahawanan dengan kecekapan keusahawanan sebagai pembolehubah pengantara. Beberapa cadangan di ajukan bagi membangun kejayaan kerjaya keusahawanan di kalangan usahawan.
author2 Ismail, Dahlan
author_facet Ismail, Dahlan
Mohd Shariff, Mohd Noor
Abdul Latief, Donny
format Book Section
author Mohd Shariff, Mohd Noor
Abdul Latief, Donny
author_sort Mohd Shariff, Mohd Noor
title Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia
title_short Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia
title_full Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia
title_fullStr Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia
title_full_unstemmed Faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di Kabupaten Agam Sumatera Barat, Indonesia
title_sort faktor budaya kepada kejayaan kerjaya keusahawanan di kabupaten agam sumatera barat, indonesia
publisher ASEAN Universities Consortium of Enterpreneurship Education (AUCEE)
publishDate 2010
url http://repo.uum.edu.my/2981/1/Pages_from_The_First_Seminar_on._Entrepreneurship_and_Social_Development_in_Asean5566.pdf
http://repo.uum.edu.my/2981/
_version_ 1644278382035206144
score 13.160551