Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0

Dalam sistem pendidikan negara, wujud sebilangan pelajar yang mengalami masalah pembelajaran iaitu lemah dari aspek penguasaan kemahiran belajar berikutan pengekalan tumpuan yang singkat dan kesukaran untuk memastikan pelajaran yang disampaikan diperolehi dengan kadar sepatutnya. Oleh itu, pelbagai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Zain, Farah, Abdul Karim, Abdul Malek, Sailin, Siti Nazuar, Kasim, Marini
Format: Monograph
Language:English
Published: UUM 2022
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29568/1/14425.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29568/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.29568
record_format eprints
spelling my.uum.repo.295682023-06-21T15:02:37Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29568/ Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0 Mohamad Zain, Farah Abdul Karim, Abdul Malek Sailin, Siti Nazuar Kasim, Marini L Education (General) Dalam sistem pendidikan negara, wujud sebilangan pelajar yang mengalami masalah pembelajaran iaitu lemah dari aspek penguasaan kemahiran belajar berikutan pengekalan tumpuan yang singkat dan kesukaran untuk memastikan pelajaran yang disampaikan diperolehi dengan kadar sepatutnya. Oleh itu, pelbagai aplikasi pembelajaran, multimedia dan teknologi terkini diperkenalkan untuk meningkatkan kefahaman pelajar. Antaranya ialah pembelajaran berasaskan video (Flandin, Borer & Gaudin, 2018), platform pembelajaran MOOC (Gao, 2018), pengajaran dan pembelajaran digital (Mavridi, 2018) dan penggunaan Web 2.0 (Bergin, 2019). Walau bagaimanapun, kebanyakan aplikasi pembelajaran ini tidak memfokuskan kepada pengalaman pembelajaran imersif dan realiti luasan yang berpotensi untuk meningkatkan motivasi pelajar, memberikan impak positif terhadap pengalaman pembelajaran terutama bagi pelajar lemah (Freitas & Campos, 2008). Aplikasi reality luasan yang sedia ada memfokuskan kepada hasil penggunaannya terhadap pencapaian dan persepsi pelajar tanpa mengambil kira elemen-elemen yang perlu ada termasuklah teori pembelajaran dan prinsip rekabentuk dalam menghasilkan realiti luasan. Realiti luasan yang direkabentuk dengan baik berpotensi untuk menggalak, merangsang, memotivasi dan meningkatkan penglibatan pelajar (Kerawalla et al., 2006). Oleh itu, penyelidik mencadangkan pembangunan kerangka Rekabentuk Realiti Luasan dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) sebagai panduan kepada guru, pensyarah, pereka bentuk pengajaran dan pereka bentuk aplikasi dalam mereka bentuk RRLuPPI dengan mengambilkira teori pembelajaran dan prinsip rekabentuk yang bersesuaian. Objektif kajian ini ialah (i) mengenalpasti elemen-elemen kerangka RRLuPPI, (ii) menguji kerangka RRLuPPI dari segi kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan dan (iii) menghasilkan kerangka RRLuPPI yang telah diuji, disahkan dan boleh digunakan. Kajian ini menggabungkan kaedah kualitatif dan kuantitatif yang melibatkan (i) analisis elemen-elemen dalam kerangka RRLuPPI, (ii) pembinaan kerangka RRLuPPI, (iii) pengujian kerangka RRLuPPI dan (iv) penghasilan kerangka RRLuPPI yang telah diuji, disahkan dan boleh digunakan. Hasil kajian ini relevan dengan dasar kerajaan, Anjakan 7 iaitu memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara dengan menerapkan teknologi digital terkini dalam pengajaran dan pembelajaran secara formal mahupun informal. UUM 2022 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29568/1/14425.pdf Mohamad Zain, Farah and Abdul Karim, Abdul Malek and Sailin, Siti Nazuar and Kasim, Marini (2022) Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0. Project Report. UUM. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohamad Zain, Farah
Abdul Karim, Abdul Malek
Sailin, Siti Nazuar
Kasim, Marini
Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0
description Dalam sistem pendidikan negara, wujud sebilangan pelajar yang mengalami masalah pembelajaran iaitu lemah dari aspek penguasaan kemahiran belajar berikutan pengekalan tumpuan yang singkat dan kesukaran untuk memastikan pelajaran yang disampaikan diperolehi dengan kadar sepatutnya. Oleh itu, pelbagai aplikasi pembelajaran, multimedia dan teknologi terkini diperkenalkan untuk meningkatkan kefahaman pelajar. Antaranya ialah pembelajaran berasaskan video (Flandin, Borer & Gaudin, 2018), platform pembelajaran MOOC (Gao, 2018), pengajaran dan pembelajaran digital (Mavridi, 2018) dan penggunaan Web 2.0 (Bergin, 2019). Walau bagaimanapun, kebanyakan aplikasi pembelajaran ini tidak memfokuskan kepada pengalaman pembelajaran imersif dan realiti luasan yang berpotensi untuk meningkatkan motivasi pelajar, memberikan impak positif terhadap pengalaman pembelajaran terutama bagi pelajar lemah (Freitas & Campos, 2008). Aplikasi reality luasan yang sedia ada memfokuskan kepada hasil penggunaannya terhadap pencapaian dan persepsi pelajar tanpa mengambil kira elemen-elemen yang perlu ada termasuklah teori pembelajaran dan prinsip rekabentuk dalam menghasilkan realiti luasan. Realiti luasan yang direkabentuk dengan baik berpotensi untuk menggalak, merangsang, memotivasi dan meningkatkan penglibatan pelajar (Kerawalla et al., 2006). Oleh itu, penyelidik mencadangkan pembangunan kerangka Rekabentuk Realiti Luasan dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) sebagai panduan kepada guru, pensyarah, pereka bentuk pengajaran dan pereka bentuk aplikasi dalam mereka bentuk RRLuPPI dengan mengambilkira teori pembelajaran dan prinsip rekabentuk yang bersesuaian. Objektif kajian ini ialah (i) mengenalpasti elemen-elemen kerangka RRLuPPI, (ii) menguji kerangka RRLuPPI dari segi kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan dan (iii) menghasilkan kerangka RRLuPPI yang telah diuji, disahkan dan boleh digunakan. Kajian ini menggabungkan kaedah kualitatif dan kuantitatif yang melibatkan (i) analisis elemen-elemen dalam kerangka RRLuPPI, (ii) pembinaan kerangka RRLuPPI, (iii) pengujian kerangka RRLuPPI dan (iv) penghasilan kerangka RRLuPPI yang telah diuji, disahkan dan boleh digunakan. Hasil kajian ini relevan dengan dasar kerajaan, Anjakan 7 iaitu memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara dengan menerapkan teknologi digital terkini dalam pengajaran dan pembelajaran secara formal mahupun informal.
format Monograph
author Mohamad Zain, Farah
Abdul Karim, Abdul Malek
Sailin, Siti Nazuar
Kasim, Marini
author_facet Mohamad Zain, Farah
Abdul Karim, Abdul Malek
Sailin, Siti Nazuar
Kasim, Marini
author_sort Mohamad Zain, Farah
title Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0
title_short Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0
title_full Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0
title_fullStr Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0
title_full_unstemmed Kerangka Rekabentuk Realiti Luasan Dalam Pengalaman Pembelajaran Imersif (RRLuPPI) Untuk Pendidikan 4.0
title_sort kerangka rekabentuk realiti luasan dalam pengalaman pembelajaran imersif (rrluppi) untuk pendidikan 4.0
publisher UUM
publishDate 2022
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29568/1/14425.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29568/
_version_ 1769845903068233728
score 13.18916