Persepsi terhadap pengajaran dan pembelajaran atas talian semasa pandemik dalam kalangan pelajar Politeknik Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah

Malaysia bertindak melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan apabila Pertubuhan Kesihatan dunia mengisytiharkan pandemik COVID-19 pada Mac 2020. Lantaran, pembelajaran kaedah tradisional iaitu secara bersemuka tidak dapat dilakukan, maka, pembelajaran atas talian atau e-pembelajaran menjadi satu kem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat Saad, Zarina, Ahmad, Khodzirah, Sabu, Shahir, Johari, Johana
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2022
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29059/1/JPS%2025%202022%20191-216.pdf
https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jps/article/view/15695
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29059/
https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jps/article/view/15695
https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jps/article/view/15695
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Malaysia bertindak melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan apabila Pertubuhan Kesihatan dunia mengisytiharkan pandemik COVID-19 pada Mac 2020. Lantaran, pembelajaran kaedah tradisional iaitu secara bersemuka tidak dapat dilakukan, maka, pembelajaran atas talian atau e-pembelajaran menjadi satu kemestian di semua institusi pendidikan termasuk peringkat rendah, menengah dan tertiari. Oleh itu, satu kajian telah dilakukan dalam kalangan pelajar Politeknik Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti kesediaan pelajar mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran secara atas talian semasa PKP, mengkaji tahap persepsi dan motivasi pelajar serta mengkaji pencapaian akademik pelajar yang mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran secara atas talian semasa PKP. Seramai 423 orang responden telah menjawab soal selidik secara atas talian. Data telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 28. Hasil kajian mendapati majoriti responden melaporkan bahawa mereka mempunyai kesediaan untuk mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran secara atas talian. Responden juga mempunyai persepsi yang positif terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran secar atas talian. Majoriti responden melaporkan bahawa mereka bermotivasi tinggi untuk mengikuti kelas secara atas talian. Kebanyakan responden mencapai prestasi akademik yang diukur melalui PMK adalah memuaskan. Dapatan kajian ini diharapkan dapat membantu pihak yang terlibat terutamanya pendidik dan institusi pengajian dalam merangka modul dan polisi pengajaran dan pembelajaran secara atas talian.