Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu

Tujuan - Aspek pengajaran peribahasa harus dianggap sama penting dengan aspek-aspek lain dalam proses pembelajaran bahasa di sekolah. Peribahasa yang melambangkan kebijaksanaan masyarakat Melayu ini semakin terpinggir dalam sistem pendidikan dan menyebabkan falsafah dan akal budi penutur jati tidak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md Nasir, Mohd Ridzuan, Subet, Mary Fatimah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2019
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28937/1/MJLI%2016%2002%202019%20227-253.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28937/
https://doi.org/10.32890/mjli2019.16.2.9
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.28937
record_format eprints
spelling my.uum.repo.289372022-10-19T01:55:52Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28937/ Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu Md Nasir, Mohd Ridzuan Subet, Mary Fatimah L Education (General) Tujuan - Aspek pengajaran peribahasa harus dianggap sama penting dengan aspek-aspek lain dalam proses pembelajaran bahasa di sekolah. Peribahasa yang melambangkan kebijaksanaan masyarakat Melayu ini semakin terpinggir dalam sistem pendidikan dan menyebabkan falsafah dan akal budi penutur jati tidak dapat diekplorasi sepenuhnya. Semantik inkuisitif merupakan pendekatan kajian makna peribahasa yang melibatkan data, teori, kognitif, falsafah dan akal budi yang digunakan untuk memahami makna peribahasa dengan lebih mendalam dan menyeluruh. Kajian ini bertujuan menggabungjalinkan pendekatan semantik inkuisitif dengan kandungan pengajaran peribahasa melalui pendidikan Bahasa Melayu. Metodologi - Kajian berbentuk kualitatif ini menggunakan data-data peribahasa yang diambil daripada sukatan mata pelajaran Bahasa Melayu tingkatan satu hingga lima. Data-data peribahasa ini dikelaskan mengikut tema-tema yang diperoleh daripada kamus peribahasa. Seterusnya, Rangka Rujuk Silang (RRS) diaplikasikan mengikut kesesuaian konteks pembelajaran Bahasa Melayu. Penganalisisan ini berpandukan data korpus di Pangkalan Korpus Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan buku-buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Dapatan - Hasil kajian ini mendapati dengan penggabung jalinan semantik inkuisitif ke dalam pengajaran peribahasa, pengkaji dapat mencungkil falsafah dan akal budi penutur jati di sebalik makna harfiah peribahasa tersebut dan menjadikan pengajaran dan pembelajaran peribahasa lebih bermakna. Kepentingan - Semantik inkuisitif dilihat dapat digunakan untuk mendalami makna peribahasa sehingga ke akar umbi di samping membantu guru Bahasa Melayu untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran peribahasa. Universiti Utara Malaysia Press 2019 Article PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28937/1/MJLI%2016%2002%202019%20227-253.pdf Md Nasir, Mohd Ridzuan and Subet, Mary Fatimah (2019) Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu. Malaysian Journal of Learning and Instruction (MJLI), 16 (2). pp. 227-253. ISSN 1675-8110 https://doi.org/10.32890/mjli2019.16.2.9
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Md Nasir, Mohd Ridzuan
Subet, Mary Fatimah
Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu
description Tujuan - Aspek pengajaran peribahasa harus dianggap sama penting dengan aspek-aspek lain dalam proses pembelajaran bahasa di sekolah. Peribahasa yang melambangkan kebijaksanaan masyarakat Melayu ini semakin terpinggir dalam sistem pendidikan dan menyebabkan falsafah dan akal budi penutur jati tidak dapat diekplorasi sepenuhnya. Semantik inkuisitif merupakan pendekatan kajian makna peribahasa yang melibatkan data, teori, kognitif, falsafah dan akal budi yang digunakan untuk memahami makna peribahasa dengan lebih mendalam dan menyeluruh. Kajian ini bertujuan menggabungjalinkan pendekatan semantik inkuisitif dengan kandungan pengajaran peribahasa melalui pendidikan Bahasa Melayu. Metodologi - Kajian berbentuk kualitatif ini menggunakan data-data peribahasa yang diambil daripada sukatan mata pelajaran Bahasa Melayu tingkatan satu hingga lima. Data-data peribahasa ini dikelaskan mengikut tema-tema yang diperoleh daripada kamus peribahasa. Seterusnya, Rangka Rujuk Silang (RRS) diaplikasikan mengikut kesesuaian konteks pembelajaran Bahasa Melayu. Penganalisisan ini berpandukan data korpus di Pangkalan Korpus Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan buku-buku teks Bahasa Melayu sekolah menengah, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Dapatan - Hasil kajian ini mendapati dengan penggabung jalinan semantik inkuisitif ke dalam pengajaran peribahasa, pengkaji dapat mencungkil falsafah dan akal budi penutur jati di sebalik makna harfiah peribahasa tersebut dan menjadikan pengajaran dan pembelajaran peribahasa lebih bermakna. Kepentingan - Semantik inkuisitif dilihat dapat digunakan untuk mendalami makna peribahasa sehingga ke akar umbi di samping membantu guru Bahasa Melayu untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran peribahasa.
format Article
author Md Nasir, Mohd Ridzuan
Subet, Mary Fatimah
author_facet Md Nasir, Mohd Ridzuan
Subet, Mary Fatimah
author_sort Md Nasir, Mohd Ridzuan
title Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu
title_short Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu
title_full Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu
title_fullStr Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Analisis Semantik Inkuisitif Peribahasa Bahasa Melayu
title_sort analisis semantik inkuisitif peribahasa bahasa melayu
publisher Universiti Utara Malaysia Press
publishDate 2019
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28937/1/MJLI%2016%2002%202019%20227-253.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/28937/
https://doi.org/10.32890/mjli2019.16.2.9
_version_ 1748183361207140352
score 13.2014675