Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan

Kajian ini dijalankan untuk melihat pengurusan krisis dan hubungannya dengan komitmen guru. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 375 orang guru daripada sekolah-sekolah menengah di negeri Kelantan. Pengurusan krisis merupakan salah satu prinsip dalam Konsep Sekolah Selamat. Instrumen kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Baharuddin, Juliana, Mohammad Saad, Norhana, Ismail, Siti Noor
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/23108/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20187-198.pdf
http://repo.uum.edu.my/23108/
http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrs/article/view/595
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.23108
record_format eprints
spelling my.uum.repo.231082018-02-13T03:58:35Z http://repo.uum.edu.my/23108/ Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan Baharuddin, Juliana Mohammad Saad, Norhana Ismail, Siti Noor LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini dijalankan untuk melihat pengurusan krisis dan hubungannya dengan komitmen guru. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 375 orang guru daripada sekolah-sekolah menengah di negeri Kelantan. Pengurusan krisis merupakan salah satu prinsip dalam Konsep Sekolah Selamat. Instrumen kajian ini menumpukan kepada pengurusan krisis ketidakhadiran pelajar ke kelas tambahan. Instrumen komitmen guru pula menggunakan Organizational Commitment Questionnaire (OCQ) atau instrumen komitmen keorganisasian Allen dan Meyer (1990) yang telah diterjemahkan kepada Bahasa Malaysia. Segala data dan butiran yang dikumpul dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) Versi 22.0. Analisis data dijalankan menggunakan Ujian Min Deskriptif, Ujian-t, ANOVA Satu Hala dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian mendapati tahap pengurusan krisis guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan adalah pada tahap yang tinggi dan terdapat perbezaan yang signifikan pengurusan krisis dengan kategori jawatan guru di sekolah. Tahap komitmen guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan pula adalah pada tahap yang sederhana. Ujian-t yang dijalankan menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan komitmen guru antara guru lelaki dan guru perempuan di sekolah- sekolah menengah di negeri Kelantan. Hasil dapatan daripada Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan pengurusan krisis dengan tiga dimensi komitmen yang dibincangkan dalam kajian ini iaitu komitmen afektif, komitmen berterusan dan komitmen normatif guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan. Pengkaji mencadangkan agar kajian lanjutan dijalankan melibatkan sekolah rendah kebangsaan, sekolah rendah jenis kebangsaan, sekolah menengah jenis kebangsaan dan sekolah kerajaan negeri agar maklumat yang menyeluruh berkaitan pengurusan krisis dan komitmen guru di negeri Kelantan dapat digambarkan dengan lebih komprehensif. Akhir sekali, dapatan ini telah memberikan percambahan ilmu dalam bidang pengurusan krisis dan juga komitmen guru untuk dilaksanakan di sekolah Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by http://repo.uum.edu.my/23108/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20187-198.pdf Baharuddin, Juliana and Mohammad Saad, Norhana and Ismail, Siti Noor (2017) Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan. Proceeding of ICECRS, 1. pp. 187-198. ISSN 2548-6160 http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrs/article/view/595
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Baharuddin, Juliana
Mohammad Saad, Norhana
Ismail, Siti Noor
Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan
description Kajian ini dijalankan untuk melihat pengurusan krisis dan hubungannya dengan komitmen guru. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 375 orang guru daripada sekolah-sekolah menengah di negeri Kelantan. Pengurusan krisis merupakan salah satu prinsip dalam Konsep Sekolah Selamat. Instrumen kajian ini menumpukan kepada pengurusan krisis ketidakhadiran pelajar ke kelas tambahan. Instrumen komitmen guru pula menggunakan Organizational Commitment Questionnaire (OCQ) atau instrumen komitmen keorganisasian Allen dan Meyer (1990) yang telah diterjemahkan kepada Bahasa Malaysia. Segala data dan butiran yang dikumpul dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) Versi 22.0. Analisis data dijalankan menggunakan Ujian Min Deskriptif, Ujian-t, ANOVA Satu Hala dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian mendapati tahap pengurusan krisis guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan adalah pada tahap yang tinggi dan terdapat perbezaan yang signifikan pengurusan krisis dengan kategori jawatan guru di sekolah. Tahap komitmen guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan pula adalah pada tahap yang sederhana. Ujian-t yang dijalankan menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan komitmen guru antara guru lelaki dan guru perempuan di sekolah- sekolah menengah di negeri Kelantan. Hasil dapatan daripada Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan pengurusan krisis dengan tiga dimensi komitmen yang dibincangkan dalam kajian ini iaitu komitmen afektif, komitmen berterusan dan komitmen normatif guru-guru sekolah menengah di negeri Kelantan. Pengkaji mencadangkan agar kajian lanjutan dijalankan melibatkan sekolah rendah kebangsaan, sekolah rendah jenis kebangsaan, sekolah menengah jenis kebangsaan dan sekolah kerajaan negeri agar maklumat yang menyeluruh berkaitan pengurusan krisis dan komitmen guru di negeri Kelantan dapat digambarkan dengan lebih komprehensif. Akhir sekali, dapatan ini telah memberikan percambahan ilmu dalam bidang pengurusan krisis dan juga komitmen guru untuk dilaksanakan di sekolah
format Article
author Baharuddin, Juliana
Mohammad Saad, Norhana
Ismail, Siti Noor
author_facet Baharuddin, Juliana
Mohammad Saad, Norhana
Ismail, Siti Noor
author_sort Baharuddin, Juliana
title Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan
title_short Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan
title_full Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan
title_fullStr Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan
title_full_unstemmed Pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di Negeri Kelantan
title_sort pengurusan krisis di sekolah dan hubungannya dengan komitmen guru sekolah menengah di negeri kelantan
publisher Proceedings of the ICECRS
publishDate 2017
url http://repo.uum.edu.my/23108/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20187-198.pdf
http://repo.uum.edu.my/23108/
http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrs/article/view/595
_version_ 1644283695442427904
score 13.188404