Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas

Sejajar dengan perkembangan sistem pendidikan kolej komuniti yang mengkhususkan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar, satu kajian telah dijalankan untuk menguji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar. Kajian kuasi eksperimen telah dijalankan ke atas 81 ora...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Abdullah, Wan Farah Aida, AwangYah, Ida Suriati
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/22549/1/ICSoTL%202017%2040%2045.pdf
http://repo.uum.edu.my/22549/
http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.22549
record_format eprints
spelling my.uum.repo.225492017-07-11T01:16:06Z http://repo.uum.edu.my/22549/ Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas Wan Abdullah, Wan Farah Aida AwangYah, Ida Suriati L Education (General) Sejajar dengan perkembangan sistem pendidikan kolej komuniti yang mengkhususkan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar, satu kajian telah dijalankan untuk menguji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar. Kajian kuasi eksperimen telah dijalankan ke atas 81 orang pelajar Kolej Komuniti Pasir Mas yang mengambil kursus Prinsip Perakaunan.Kajian ini melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kaedah pengajaran PBM telah dijalankan selama lima minggu ke atas kumpulan rawatan, manakala pengajaran sedia ada dikekalkan bagi kumpulan kawalan.Dalam pasca ujian, para pelajar telah menjawab ujian pencapaian bagi kursus Prinsip Perakaunan.Data diperolehi dan dianalisis dengan menggunakan kaedah Ujian t (Independent t-test). Hasil dapatan kajian telah menunjukkan bahawa pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan iaitu PBM lebih tinggi berbanding kumpulan kawalan. Oleh demikian, dapat disimpulkan bahawa kaedah PBM memberi kesan terhadap pencapaian pelajar berbanding dengan kaedah pengajaran sedia ada. Sehubungan itu, kaedah PBM yang diterapkan dalam kajian ini boleh dimanfaatkan oleh tenaga pengajar Kolej Komuniti dalam meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran pada masa akan datang. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/22549/1/ICSoTL%202017%2040%2045.pdf Wan Abdullah, Wan Farah Aida and AwangYah, Ida Suriati (2017) Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Wan Abdullah, Wan Farah Aida
AwangYah, Ida Suriati
Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas
description Sejajar dengan perkembangan sistem pendidikan kolej komuniti yang mengkhususkan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar, satu kajian telah dijalankan untuk menguji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar. Kajian kuasi eksperimen telah dijalankan ke atas 81 orang pelajar Kolej Komuniti Pasir Mas yang mengambil kursus Prinsip Perakaunan.Kajian ini melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kaedah pengajaran PBM telah dijalankan selama lima minggu ke atas kumpulan rawatan, manakala pengajaran sedia ada dikekalkan bagi kumpulan kawalan.Dalam pasca ujian, para pelajar telah menjawab ujian pencapaian bagi kursus Prinsip Perakaunan.Data diperolehi dan dianalisis dengan menggunakan kaedah Ujian t (Independent t-test). Hasil dapatan kajian telah menunjukkan bahawa pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan iaitu PBM lebih tinggi berbanding kumpulan kawalan. Oleh demikian, dapat disimpulkan bahawa kaedah PBM memberi kesan terhadap pencapaian pelajar berbanding dengan kaedah pengajaran sedia ada. Sehubungan itu, kaedah PBM yang diterapkan dalam kajian ini boleh dimanfaatkan oleh tenaga pengajar Kolej Komuniti dalam meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran pada masa akan datang.
format Conference or Workshop Item
author Wan Abdullah, Wan Farah Aida
AwangYah, Ida Suriati
author_facet Wan Abdullah, Wan Farah Aida
AwangYah, Ida Suriati
author_sort Wan Abdullah, Wan Farah Aida
title Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas
title_short Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas
title_full Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas
title_fullStr Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas
title_full_unstemmed Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas
title_sort kesan pembelajaran berasaskan masalah (pbm) terhadap pencapaian pelajar di kolej komuniti pasir mas
publishDate 2017
url http://repo.uum.edu.my/22549/1/ICSoTL%202017%2040%2045.pdf
http://repo.uum.edu.my/22549/
http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
_version_ 1644283550674976768
score 13.160551