Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas
Sejajar dengan perkembangan sistem pendidikan kolej komuniti yang mengkhususkan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar, satu kajian telah dijalankan untuk menguji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar. Kajian kuasi eksperimen telah dijalankan ke atas 81 ora...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/22549/1/ICSoTL%202017%2040%2045.pdf http://repo.uum.edu.my/22549/ http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.22549 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.225492017-07-11T01:16:06Z http://repo.uum.edu.my/22549/ Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas Wan Abdullah, Wan Farah Aida AwangYah, Ida Suriati L Education (General) Sejajar dengan perkembangan sistem pendidikan kolej komuniti yang mengkhususkan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar, satu kajian telah dijalankan untuk menguji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar. Kajian kuasi eksperimen telah dijalankan ke atas 81 orang pelajar Kolej Komuniti Pasir Mas yang mengambil kursus Prinsip Perakaunan.Kajian ini melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kaedah pengajaran PBM telah dijalankan selama lima minggu ke atas kumpulan rawatan, manakala pengajaran sedia ada dikekalkan bagi kumpulan kawalan.Dalam pasca ujian, para pelajar telah menjawab ujian pencapaian bagi kursus Prinsip Perakaunan.Data diperolehi dan dianalisis dengan menggunakan kaedah Ujian t (Independent t-test). Hasil dapatan kajian telah menunjukkan bahawa pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan iaitu PBM lebih tinggi berbanding kumpulan kawalan. Oleh demikian, dapat disimpulkan bahawa kaedah PBM memberi kesan terhadap pencapaian pelajar berbanding dengan kaedah pengajaran sedia ada. Sehubungan itu, kaedah PBM yang diterapkan dalam kajian ini boleh dimanfaatkan oleh tenaga pengajar Kolej Komuniti dalam meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran pada masa akan datang. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/22549/1/ICSoTL%202017%2040%2045.pdf Wan Abdullah, Wan Farah Aida and AwangYah, Ida Suriati (2017) Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Wan Abdullah, Wan Farah Aida AwangYah, Ida Suriati Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas |
description |
Sejajar dengan perkembangan sistem pendidikan kolej komuniti yang mengkhususkan kepada pembelajaran berpusatkan pelajar, satu kajian telah dijalankan untuk menguji kesan kaedah
Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar. Kajian kuasi eksperimen telah dijalankan ke atas 81 orang pelajar Kolej Komuniti Pasir Mas yang mengambil kursus Prinsip
Perakaunan.Kajian ini melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan.
Kaedah pengajaran PBM telah dijalankan selama lima minggu ke atas kumpulan rawatan, manakala
pengajaran sedia ada dikekalkan bagi kumpulan kawalan.Dalam pasca ujian, para pelajar telah
menjawab ujian pencapaian bagi kursus Prinsip Perakaunan.Data diperolehi dan dianalisis dengan
menggunakan kaedah Ujian t (Independent t-test). Hasil dapatan kajian telah menunjukkan bahawa
pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan iaitu PBM lebih tinggi berbanding kumpulan kawalan.
Oleh demikian, dapat disimpulkan bahawa kaedah PBM memberi kesan terhadap pencapaian pelajar
berbanding dengan kaedah pengajaran sedia ada. Sehubungan itu, kaedah PBM yang diterapkan dalam
kajian ini boleh dimanfaatkan oleh tenaga pengajar Kolej Komuniti dalam meningkatkan kualiti
pengajaran dan pembelajaran pada masa akan datang. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Wan Abdullah, Wan Farah Aida AwangYah, Ida Suriati |
author_facet |
Wan Abdullah, Wan Farah Aida AwangYah, Ida Suriati |
author_sort |
Wan Abdullah, Wan Farah Aida |
title |
Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas |
title_short |
Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas |
title_full |
Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas |
title_fullStr |
Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas |
title_full_unstemmed |
Kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pencapaian pelajar di Kolej Komuniti Pasir Mas |
title_sort |
kesan pembelajaran berasaskan masalah (pbm) terhadap pencapaian pelajar di kolej komuniti pasir mas |
publishDate |
2017 |
url |
http://repo.uum.edu.my/22549/1/ICSoTL%202017%2040%2045.pdf http://repo.uum.edu.my/22549/ http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf |
_version_ |
1644283550674976768 |
score |
13.160551 |