Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru terhadap keadilan penilaian prestasi dari segi keadilan pengagihan dan keadilan prosedur. Di samping itu, kajian ini juga meninjau hubungan antara kedua-dua keadilan penilaian prestasi dengan prestasi organisasi sekolah yang diukur melalui kepuasan kerja...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/1709/1/KEADILAN_PENILAIAN_PRESTASI_DALAM_KALANGAN_GURU.pdf http://repo.uum.edu.my/1709/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.1709 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.17092010-12-02T07:02:59Z http://repo.uum.edu.my/1709/ Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik Shaari, Abdull Sukor Tang, Swee Mei Lim, Kong Teong Yusof, Ab. Aziz Jamal Khan, Mohd Khan LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru terhadap keadilan penilaian prestasi dari segi keadilan pengagihan dan keadilan prosedur. Di samping itu, kajian ini juga meninjau hubungan antara kedua-dua keadilan penilaian prestasi dengan prestasi organisasi sekolah yang diukur melalui kepuasan kerja guru dan pencapaian akademik sekolah. Daripada 110 buah sekolah yang disampelkan dalam kajian ini, sebanyak 86 buah sekolah telah mengembalikan set borang soal selidik yang lengkap dan mencukupi untuk kajian ini, iaitu sebanyak 78% kadar respon. Hasil kajian mendapati aspek keadilan penilaian prestasi berada pada tahap yang sederhana. Sebaliknya dari aspek kepuasan kerja pula didapati responden guru tidak begitu mempunyai kepuasan kerja yang tinggi. Dari segi perkaitaan antara keadilan penilaian prestasi dengan pencapaian akademik, didapati secara keseluruhannya kedua-dua aspek adalah berkait secara positif dan signifikan. Secara keseluruhannya, keputusan kajian menunjukkan bahawa keadilan penilaian prestasi boleh menyumbang kepada usaha organisasi pendidikan dalam meningkatkan kepuasan kerja dalam kalangan guru serta pencapaian akademik sekolah. 2007 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1709/1/KEADILAN_PENILAIAN_PRESTASI_DALAM_KALANGAN_GURU.pdf Shaari, Abdull Sukor and Tang, Swee Mei and Lim, Kong Teong and Yusof, Ab. Aziz and Jamal Khan, Mohd Khan (2007) Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Shaari, Abdull Sukor Tang, Swee Mei Lim, Kong Teong Yusof, Ab. Aziz Jamal Khan, Mohd Khan Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik |
description |
Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru terhadap keadilan penilaian prestasi dari segi keadilan pengagihan dan keadilan prosedur. Di samping itu, kajian ini juga meninjau hubungan antara kedua-dua keadilan penilaian prestasi dengan prestasi organisasi sekolah yang diukur melalui kepuasan kerja guru dan pencapaian akademik sekolah. Daripada 110 buah sekolah yang disampelkan dalam kajian ini, sebanyak 86 buah sekolah telah mengembalikan set borang soal selidik yang lengkap dan mencukupi untuk kajian ini, iaitu sebanyak 78% kadar respon. Hasil kajian mendapati aspek keadilan penilaian prestasi berada pada tahap yang sederhana. Sebaliknya dari aspek kepuasan kerja pula didapati responden guru tidak begitu mempunyai kepuasan kerja yang tinggi. Dari segi perkaitaan antara keadilan penilaian prestasi dengan pencapaian akademik, didapati secara keseluruhannya kedua-dua aspek adalah berkait secara positif dan signifikan. Secara keseluruhannya, keputusan kajian menunjukkan bahawa keadilan penilaian prestasi boleh menyumbang kepada usaha organisasi pendidikan dalam meningkatkan kepuasan kerja dalam kalangan guru serta pencapaian akademik sekolah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Shaari, Abdull Sukor Tang, Swee Mei Lim, Kong Teong Yusof, Ab. Aziz Jamal Khan, Mohd Khan |
author_facet |
Shaari, Abdull Sukor Tang, Swee Mei Lim, Kong Teong Yusof, Ab. Aziz Jamal Khan, Mohd Khan |
author_sort |
Shaari, Abdull Sukor |
title |
Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
|
title_short |
Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
|
title_full |
Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
|
title_fullStr |
Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
|
title_full_unstemmed |
Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
|
title_sort |
keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik |
publishDate |
2007 |
url |
http://repo.uum.edu.my/1709/1/KEADILAN_PENILAIAN_PRESTASI_DALAM_KALANGAN_GURU.pdf http://repo.uum.edu.my/1709/ |
_version_ |
1644278047181897728 |
score |
13.209306 |