Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik

Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru terhadap keadilan penilaian prestasi dari segi keadilan pengagihan dan keadilan prosedur. Di samping itu, kajian ini juga meninjau hubungan antara kedua-dua keadilan penilaian prestasi dengan prestasi organisasi sekolah yang diukur melalui kepuasan kerja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shaari, Abdull Sukor, Tang, Swee Mei, Lim, Kong Teong, Yusof, Ab. Aziz, Jamal Khan, Mohd Khan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/1709/1/KEADILAN_PENILAIAN_PRESTASI_DALAM_KALANGAN_GURU.pdf
http://repo.uum.edu.my/1709/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.1709
record_format eprints
spelling my.uum.repo.17092010-12-02T07:02:59Z http://repo.uum.edu.my/1709/ Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik Shaari, Abdull Sukor Tang, Swee Mei Lim, Kong Teong Yusof, Ab. Aziz Jamal Khan, Mohd Khan LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru terhadap keadilan penilaian prestasi dari segi keadilan pengagihan dan keadilan prosedur. Di samping itu, kajian ini juga meninjau hubungan antara kedua-dua keadilan penilaian prestasi dengan prestasi organisasi sekolah yang diukur melalui kepuasan kerja guru dan pencapaian akademik sekolah. Daripada 110 buah sekolah yang disampelkan dalam kajian ini, sebanyak 86 buah sekolah telah mengembalikan set borang soal selidik yang lengkap dan mencukupi untuk kajian ini, iaitu sebanyak 78% kadar respon. Hasil kajian mendapati aspek keadilan penilaian prestasi berada pada tahap yang sederhana. Sebaliknya dari aspek kepuasan kerja pula didapati responden guru tidak begitu mempunyai kepuasan kerja yang tinggi. Dari segi perkaitaan antara keadilan penilaian prestasi dengan pencapaian akademik, didapati secara keseluruhannya kedua-dua aspek adalah berkait secara positif dan signifikan. Secara keseluruhannya, keputusan kajian menunjukkan bahawa keadilan penilaian prestasi boleh menyumbang kepada usaha organisasi pendidikan dalam meningkatkan kepuasan kerja dalam kalangan guru serta pencapaian akademik sekolah. 2007 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/1709/1/KEADILAN_PENILAIAN_PRESTASI_DALAM_KALANGAN_GURU.pdf Shaari, Abdull Sukor and Tang, Swee Mei and Lim, Kong Teong and Yusof, Ab. Aziz and Jamal Khan, Mohd Khan (2007) Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik. In: The 5th ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL 5), 18-19 August 2007, Legend Hotel, Kuala Lumpur. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Shaari, Abdull Sukor
Tang, Swee Mei
Lim, Kong Teong
Yusof, Ab. Aziz
Jamal Khan, Mohd Khan
Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
description Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru terhadap keadilan penilaian prestasi dari segi keadilan pengagihan dan keadilan prosedur. Di samping itu, kajian ini juga meninjau hubungan antara kedua-dua keadilan penilaian prestasi dengan prestasi organisasi sekolah yang diukur melalui kepuasan kerja guru dan pencapaian akademik sekolah. Daripada 110 buah sekolah yang disampelkan dalam kajian ini, sebanyak 86 buah sekolah telah mengembalikan set borang soal selidik yang lengkap dan mencukupi untuk kajian ini, iaitu sebanyak 78% kadar respon. Hasil kajian mendapati aspek keadilan penilaian prestasi berada pada tahap yang sederhana. Sebaliknya dari aspek kepuasan kerja pula didapati responden guru tidak begitu mempunyai kepuasan kerja yang tinggi. Dari segi perkaitaan antara keadilan penilaian prestasi dengan pencapaian akademik, didapati secara keseluruhannya kedua-dua aspek adalah berkait secara positif dan signifikan. Secara keseluruhannya, keputusan kajian menunjukkan bahawa keadilan penilaian prestasi boleh menyumbang kepada usaha organisasi pendidikan dalam meningkatkan kepuasan kerja dalam kalangan guru serta pencapaian akademik sekolah.
format Conference or Workshop Item
author Shaari, Abdull Sukor
Tang, Swee Mei
Lim, Kong Teong
Yusof, Ab. Aziz
Jamal Khan, Mohd Khan
author_facet Shaari, Abdull Sukor
Tang, Swee Mei
Lim, Kong Teong
Yusof, Ab. Aziz
Jamal Khan, Mohd Khan
author_sort Shaari, Abdull Sukor
title Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
title_short Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
title_full Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
title_fullStr Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
title_full_unstemmed Keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
title_sort keadilan penilaian prestasi dalam kalangan guru dan hubungannya dengan kepuasan kerja dan pencapaian akademik
publishDate 2007
url http://repo.uum.edu.my/1709/1/KEADILAN_PENILAIAN_PRESTASI_DALAM_KALANGAN_GURU.pdf
http://repo.uum.edu.my/1709/
_version_ 1644278047181897728
score 13.209306