Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia

Monograf ini membicarakan kajian tentang pengaruh kompetensi emosi ke atas efikasi kendiri guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta di Malaysia. Perbincangan juga meliputi aspek perbezaan kompetensi emosi dan efikasi kendiri guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta dari seg...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Don, Yahya, Daud, Yaakob, Ghazali, Mohd Izham, Mohamad Yusoff, Zuraidah Juliana
Format: Book
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2015
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/16567/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.16567
record_format eprints
spelling my.uum.repo.165672016-04-27T02:35:46Z http://repo.uum.edu.my/16567/ Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia Don, Yahya Daud, Yaakob Ghazali, Mohd Izham Mohamad Yusoff, Zuraidah Juliana LB Theory and practice of education Monograf ini membicarakan kajian tentang pengaruh kompetensi emosi ke atas efikasi kendiri guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta di Malaysia. Perbincangan juga meliputi aspek perbezaan kompetensi emosi dan efikasi kendiri guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta dari segi faktor demografi umur, jantina dan pengalaman mengajar, serta dimensi utama dalam kompetensi emosi yang mempengaruhi efikasi kendiri seorang guru. Kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kompetensi emosi guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta dengan efikasi kendiri.Wujud perbezaan yang signifikan antara faktor umur dan pengalaman mengajar ke atas guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta. Jelas, hasil kajian menunjukkan bahawa kompetensi emosi memainkan peranan penting dalam meningkatkan tahap efikasi kendiri dalam kalangan guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta di Malaysia. Universiti Utara Malaysia Press 2015 Book PeerReviewed Don, Yahya and Daud, Yaakob and Ghazali, Mohd Izham and Mohamad Yusoff, Zuraidah Juliana (2015) Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia. Siri Monograf Pendidikan . Universiti Utara Malaysia Press, Sintok. ISBN 978-967-0474-48-9
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Don, Yahya
Daud, Yaakob
Ghazali, Mohd Izham
Mohamad Yusoff, Zuraidah Juliana
Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia
description Monograf ini membicarakan kajian tentang pengaruh kompetensi emosi ke atas efikasi kendiri guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta di Malaysia. Perbincangan juga meliputi aspek perbezaan kompetensi emosi dan efikasi kendiri guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta dari segi faktor demografi umur, jantina dan pengalaman mengajar, serta dimensi utama dalam kompetensi emosi yang mempengaruhi efikasi kendiri seorang guru. Kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kompetensi emosi guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta dengan efikasi kendiri.Wujud perbezaan yang signifikan antara faktor umur dan pengalaman mengajar ke atas guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta. Jelas, hasil kajian menunjukkan bahawa kompetensi emosi memainkan peranan penting dalam meningkatkan tahap efikasi kendiri dalam kalangan guru prasekolah kebangsaan dan guru prasekolah swasta di Malaysia.
format Book
author Don, Yahya
Daud, Yaakob
Ghazali, Mohd Izham
Mohamad Yusoff, Zuraidah Juliana
author_facet Don, Yahya
Daud, Yaakob
Ghazali, Mohd Izham
Mohamad Yusoff, Zuraidah Juliana
author_sort Don, Yahya
title Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia
title_short Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia
title_full Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia
title_fullStr Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia
title_full_unstemmed Kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di Malaysia
title_sort kompetensi emosi dan kualiti guru pendidikan prasekolah di malaysia
publisher Universiti Utara Malaysia Press
publishDate 2015
url http://repo.uum.edu.my/16567/
_version_ 1644282003531497472
score 13.149126