Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah

Kajian eksperimental ini bertujuan untuk meninjau kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah murid Tingkatan Empat.Aspek yang telah dikaji ialah perbezaan kemahiran pemikiran sejarah murid yang menggunakan sumber sejarah digital secara terbimbing dengan murid yang m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ramakrishnan, Renuka, Esa, Norizan, Abdullah, Siti Hawa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/14569/1/14.pdf
http://repo.uum.edu.my/14569/
http://www.iaha2014.uum.edu.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.14569
record_format eprints
spelling my.uum.repo.145692016-05-24T06:29:04Z http://repo.uum.edu.my/14569/ Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah Ramakrishnan, Renuka Esa, Norizan Abdullah, Siti Hawa DS Asia Kajian eksperimental ini bertujuan untuk meninjau kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah murid Tingkatan Empat.Aspek yang telah dikaji ialah perbezaan kemahiran pemikiran sejarah murid yang menggunakan sumber sejarah digital secara terbimbing dengan murid yang menggunakan sumber sejarah digital secara bebas dan Portal EBuku Teks.Kajian ini memfokuskan kepada tiga jenis kemahiran pemikiran sejarah iaitu kemahiran memahami kronologi, kemahiran meneroka bukti dan kemahiran membuat interpretasi.Sampel kajian terdiri daripada 104 orang murid yang dipilih secara rawak dari tiga buah sekolah menengah di utara Malaysia (Kumpulan eksperimen 1 n=33, kumpulan eksperimen 2 n=34, kumpulan kawalan n=37). Kumpulan eksperimen 1 menggunakan sumber sejarah digital secara terbimbing manakala kumpulan eksperimen 2 menggunakan sumber sejarah digital secara bebas dan kumpulan kawalan menggunakan sumber E-Buku Teks.Ujian Pencapaian Sejarah dan protokol temu bual telah digunakan sebagai instrumen kajian.Data kuantitatif dianalisis menggunakan ujian deskriptif dan Ujian ANOVA Satu Hala.Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam min kemahiran memahami kronologi antara ketiga-tiga kumpulan.Walau bagaimanapun terdapat perbezaan min yang signifikan dalam kemahiran meneroka bukti dan kemahiran membuat interpretasi bagi murid yang menggunakan sumber sejarah digital secara terbimbing berbanding dengan murid yang menggunakan sumber sejarah digitalsecara bebas dan sumberE-Buku Teks.Kajian ini juga telah meninjau persepsi serta cabaran yang dihadapi oleh murid dalam menggunakansumber sejarah digital.Hasil temu bual mendapati bahawa murid secara keseluruhannya menunjukkan sikap yang positif terhadap penggunaan sumber sejarah digital sungguh pun dibatasi oleh pelbagai cabaran. 2014-08-23 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/14569/1/14.pdf Ramakrishnan, Renuka and Esa, Norizan and Abdullah, Siti Hawa (2014) Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah. In: 23rd International Conference of Historians of Asia 2014 (IAHA2014), 23 - 27 August 2014, Alor Setar, Kedah, Malaysia. http://www.iaha2014.uum.edu.my/
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic DS Asia
spellingShingle DS Asia
Ramakrishnan, Renuka
Esa, Norizan
Abdullah, Siti Hawa
Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah
description Kajian eksperimental ini bertujuan untuk meninjau kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah murid Tingkatan Empat.Aspek yang telah dikaji ialah perbezaan kemahiran pemikiran sejarah murid yang menggunakan sumber sejarah digital secara terbimbing dengan murid yang menggunakan sumber sejarah digital secara bebas dan Portal EBuku Teks.Kajian ini memfokuskan kepada tiga jenis kemahiran pemikiran sejarah iaitu kemahiran memahami kronologi, kemahiran meneroka bukti dan kemahiran membuat interpretasi.Sampel kajian terdiri daripada 104 orang murid yang dipilih secara rawak dari tiga buah sekolah menengah di utara Malaysia (Kumpulan eksperimen 1 n=33, kumpulan eksperimen 2 n=34, kumpulan kawalan n=37). Kumpulan eksperimen 1 menggunakan sumber sejarah digital secara terbimbing manakala kumpulan eksperimen 2 menggunakan sumber sejarah digital secara bebas dan kumpulan kawalan menggunakan sumber E-Buku Teks.Ujian Pencapaian Sejarah dan protokol temu bual telah digunakan sebagai instrumen kajian.Data kuantitatif dianalisis menggunakan ujian deskriptif dan Ujian ANOVA Satu Hala.Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam min kemahiran memahami kronologi antara ketiga-tiga kumpulan.Walau bagaimanapun terdapat perbezaan min yang signifikan dalam kemahiran meneroka bukti dan kemahiran membuat interpretasi bagi murid yang menggunakan sumber sejarah digital secara terbimbing berbanding dengan murid yang menggunakan sumber sejarah digitalsecara bebas dan sumberE-Buku Teks.Kajian ini juga telah meninjau persepsi serta cabaran yang dihadapi oleh murid dalam menggunakansumber sejarah digital.Hasil temu bual mendapati bahawa murid secara keseluruhannya menunjukkan sikap yang positif terhadap penggunaan sumber sejarah digital sungguh pun dibatasi oleh pelbagai cabaran.
format Conference or Workshop Item
author Ramakrishnan, Renuka
Esa, Norizan
Abdullah, Siti Hawa
author_facet Ramakrishnan, Renuka
Esa, Norizan
Abdullah, Siti Hawa
author_sort Ramakrishnan, Renuka
title Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah
title_short Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah
title_full Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah
title_fullStr Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah
title_full_unstemmed Kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah
title_sort kesan penggunaan sumber sejarah digital terhadap kemahiran pemikiran sejarah
publishDate 2014
url http://repo.uum.edu.my/14569/1/14.pdf
http://repo.uum.edu.my/14569/
http://www.iaha2014.uum.edu.my/
_version_ 1644281489175609344
score 13.18916