Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia

Kajian empirikal ini bertujuan mengkaji dan membentuk konstruk tambahan yang boleh digunapakai bagi menambahbaik model pengukuran pencapaian prestasi Inatitusi Pengajian Tinggi (IPT).Kajian-kajian mengenai pencapaian IPT telah banyak dijalanklan dan pelbagai model telah dikeluarkan, namun masih terd...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Taib, Che Azlan, Mat Isa, Siti Hajar
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/14135/1/Azl.pdf
http://repo.uum.edu.my/14135/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.14135
record_format eprints
spelling my.uum.repo.141352016-04-18T07:32:08Z http://repo.uum.edu.my/14135/ Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia Taib, Che Azlan Mat Isa, Siti Hajar HD28 Management. Industrial Management Kajian empirikal ini bertujuan mengkaji dan membentuk konstruk tambahan yang boleh digunapakai bagi menambahbaik model pengukuran pencapaian prestasi Inatitusi Pengajian Tinggi (IPT).Kajian-kajian mengenai pencapaian IPT telah banyak dijalanklan dan pelbagai model telah dikeluarkan, namun masih terdapat jurang-jurang yang boleh ditambahbahbaik, khususnya dengan mengambilkira perkhidmatan sokongan di IPT.Bagi tujuan tersebut satu kajian emprikal telah dijalankan di Kolej Penginapan Pelajar (DPP) SME Bank, Universiti Utara Malaysia (UUM).Seramai 300 responden telah terlibat bagi menjawab soal selidik yang merangkumi 51 soalan daripada 5 dimensi berbeza. Mereka terdiri daripada lelaki dan perempuan;, Melayu, Cina dan India; pelajar dari semester 1 hingga semester akhir dan terdiri dari pelbagai program pengajian. Ujian kobolehpercayaan telah dilakukan bagi mengesahkan instrumen tersebut berdasarkan kepada 3 kriteria utama iaitu nilai Coefficient Alpha (CA), Corrected Item-Total Correlation (CITC) dan Alpha If Item Deleted (AIID). Dapatan kajian menunjukkan bagi dimensi kepentingan perkhidmatan, skor alpha adalah .820, bagi kemudahan kolej adalah .902, persekitaran kolej adalah .900, perkhidmatan sokongan adalah .882, lain-lain perkhidmatan adalah .912, dan gabungan 4 dimensi iaitu kemudahan, persekitaran, perkhidmatan sokongan dan lain-lain adalah 0.879. Manakala nilai alha bagi 5 dimensi keseluruhan pula adalah 0.920. Semua konstruk adalah mematuhi 3 kriteria yang ditetapkan iaitu CA, CITC dan AIID. Rumusannya, berdasarkan instrumen yang dibentuk dan diuji, dimensi-dimensi tersebut sesuai dimasukkan dalam konstruk pencapaian prestasi IPT samada ada sebagai dimensi pembolehubah penyederhana, moderator ataupun pembolehubah bebas.Walaubagaimanapun bagi memastikan kesahannya lebih kuat, kajian peringkat seterusnya dengan melibatkan lebih ramai responden daripada beberapa IPTA elok dilakukan. 2014-12-09 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/14135/1/Azl.pdf Taib, Che Azlan and Mat Isa, Siti Hajar (2014) Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia. In: Seminar on Islamic Quality Management (i-QAM 2014), 8-9 December 2014, The Everly Hotel, Putrajaya. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Taib, Che Azlan
Mat Isa, Siti Hajar
Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia
description Kajian empirikal ini bertujuan mengkaji dan membentuk konstruk tambahan yang boleh digunapakai bagi menambahbaik model pengukuran pencapaian prestasi Inatitusi Pengajian Tinggi (IPT).Kajian-kajian mengenai pencapaian IPT telah banyak dijalanklan dan pelbagai model telah dikeluarkan, namun masih terdapat jurang-jurang yang boleh ditambahbahbaik, khususnya dengan mengambilkira perkhidmatan sokongan di IPT.Bagi tujuan tersebut satu kajian emprikal telah dijalankan di Kolej Penginapan Pelajar (DPP) SME Bank, Universiti Utara Malaysia (UUM).Seramai 300 responden telah terlibat bagi menjawab soal selidik yang merangkumi 51 soalan daripada 5 dimensi berbeza. Mereka terdiri daripada lelaki dan perempuan;, Melayu, Cina dan India; pelajar dari semester 1 hingga semester akhir dan terdiri dari pelbagai program pengajian. Ujian kobolehpercayaan telah dilakukan bagi mengesahkan instrumen tersebut berdasarkan kepada 3 kriteria utama iaitu nilai Coefficient Alpha (CA), Corrected Item-Total Correlation (CITC) dan Alpha If Item Deleted (AIID). Dapatan kajian menunjukkan bagi dimensi kepentingan perkhidmatan, skor alpha adalah .820, bagi kemudahan kolej adalah .902, persekitaran kolej adalah .900, perkhidmatan sokongan adalah .882, lain-lain perkhidmatan adalah .912, dan gabungan 4 dimensi iaitu kemudahan, persekitaran, perkhidmatan sokongan dan lain-lain adalah 0.879. Manakala nilai alha bagi 5 dimensi keseluruhan pula adalah 0.920. Semua konstruk adalah mematuhi 3 kriteria yang ditetapkan iaitu CA, CITC dan AIID. Rumusannya, berdasarkan instrumen yang dibentuk dan diuji, dimensi-dimensi tersebut sesuai dimasukkan dalam konstruk pencapaian prestasi IPT samada ada sebagai dimensi pembolehubah penyederhana, moderator ataupun pembolehubah bebas.Walaubagaimanapun bagi memastikan kesahannya lebih kuat, kajian peringkat seterusnya dengan melibatkan lebih ramai responden daripada beberapa IPTA elok dilakukan.
format Conference or Workshop Item
author Taib, Che Azlan
Mat Isa, Siti Hajar
author_facet Taib, Che Azlan
Mat Isa, Siti Hajar
author_sort Taib, Che Azlan
title Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia
title_short Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia
title_full Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia
title_fullStr Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia
title_full_unstemmed Analisis jurang: Pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi Malaysia
title_sort analisis jurang: pembentukan konsepsual model kepuasan pelajar di kolej penginapan bagi mengukur prestasi pengajian tinggi malaysia
publishDate 2014
url http://repo.uum.edu.my/14135/1/Azl.pdf
http://repo.uum.edu.my/14135/
_version_ 1644281370650869760
score 13.214268