Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah

Penilaian adalah kunci utama dalam menentukan kualiti dan kebolehgunaan sesuatu sistem. Penilaian merupakan proses sistematik mengutip data untuk mendapatkan maklumat tentang persepsi pengguna untuk memastikan bahawa sistem yang dibina adalah berguna serta memenuhi keperluan dan kehendak pengguna....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Othman, Zakirah, Ahmad, Khairul Bariah, Abu Bakar, Juliana Aida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/11626/1/Z1.pdf
http://repo.uum.edu.my/11626/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.11626
record_format eprints
spelling my.uum.repo.116262014-08-03T07:13:11Z http://repo.uum.edu.my/11626/ Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah Othman, Zakirah Ahmad, Khairul Bariah Abu Bakar, Juliana Aida Z719 Libraries (General) Penilaian adalah kunci utama dalam menentukan kualiti dan kebolehgunaan sesuatu sistem. Penilaian merupakan proses sistematik mengutip data untuk mendapatkan maklumat tentang persepsi pengguna untuk memastikan bahawa sistem yang dibina adalah berguna serta memenuhi keperluan dan kehendak pengguna.Dengan itu, kajian ini adalah berkaitan penilaian kebolehgunaan antara muka sistem panorama VR dalam perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah(PSB), Universiti Utara Malaysia. Kajian kes ini akan melihat lima aspek kepuasan antara muka pengguna iaitti reakri keseluruhan pengguna terhadap sistem, skrin, terminologi dan maklumat sistem, pembelajaran dan keupayaan sistem.Kaedah penilaian yang dilakukan adalah berdasarkan pandangnn pengguna.Berdasarkan dapatan kajian daripada borang soal selidik, secara keseluruhannya sistem panorama VR PSB mencapai tahap memuaskan.Ini menunjukkan sistem tersebut merupakan salah satu media komunikasi visual yang memuaskan pengguna selaras dengan perkembangan maklumat di hujung jari. 2005-05-31 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/11626/1/Z1.pdf Othman, Zakirah and Ahmad, Khairul Bariah and Abu Bakar, Juliana Aida (2005) Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah. In: National Conference on Management of Technology and Technology Entrepreneurship (MOTTE2005), 31 May- 02 June 2005, Puteri Pan Pacific Hotel, Johor Bahru. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic Z719 Libraries (General)
spellingShingle Z719 Libraries (General)
Othman, Zakirah
Ahmad, Khairul Bariah
Abu Bakar, Juliana Aida
Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah
description Penilaian adalah kunci utama dalam menentukan kualiti dan kebolehgunaan sesuatu sistem. Penilaian merupakan proses sistematik mengutip data untuk mendapatkan maklumat tentang persepsi pengguna untuk memastikan bahawa sistem yang dibina adalah berguna serta memenuhi keperluan dan kehendak pengguna.Dengan itu, kajian ini adalah berkaitan penilaian kebolehgunaan antara muka sistem panorama VR dalam perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah(PSB), Universiti Utara Malaysia. Kajian kes ini akan melihat lima aspek kepuasan antara muka pengguna iaitti reakri keseluruhan pengguna terhadap sistem, skrin, terminologi dan maklumat sistem, pembelajaran dan keupayaan sistem.Kaedah penilaian yang dilakukan adalah berdasarkan pandangnn pengguna.Berdasarkan dapatan kajian daripada borang soal selidik, secara keseluruhannya sistem panorama VR PSB mencapai tahap memuaskan.Ini menunjukkan sistem tersebut merupakan salah satu media komunikasi visual yang memuaskan pengguna selaras dengan perkembangan maklumat di hujung jari.
format Conference or Workshop Item
author Othman, Zakirah
Ahmad, Khairul Bariah
Abu Bakar, Juliana Aida
author_facet Othman, Zakirah
Ahmad, Khairul Bariah
Abu Bakar, Juliana Aida
author_sort Othman, Zakirah
title Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah
title_short Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah
title_full Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah
title_fullStr Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah
title_full_unstemmed Kepuasan antara muka sistem: Kajian kes perkhidmatan lawatan ke Perpustakaan Sultanah Bahiyah
title_sort kepuasan antara muka sistem: kajian kes perkhidmatan lawatan ke perpustakaan sultanah bahiyah
publishDate 2005
url http://repo.uum.edu.my/11626/1/Z1.pdf
http://repo.uum.edu.my/11626/
_version_ 1644280691845758976
score 13.209306