Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)
Pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) masih kurang dikaji oleh penyelidik-penyelidik terdahulu. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran pembelajaran yang menyumbang kesan kepada pengajaran pendidikan moral dan nilai...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | Malay Malay |
Published: |
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://etd.uum.edu.my/11575/1/s828722%20_01.pdf https://etd.uum.edu.my/11575/2/s828722%20_02.pdf https://etd.uum.edu.my/11575/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.etd.11575 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.etd.115752025-02-17T07:57:37Z https://etd.uum.edu.my/11575/ Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) Teoh, Jane Siew Theng L Education (General) Pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) masih kurang dikaji oleh penyelidik-penyelidik terdahulu. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran pembelajaran yang menyumbang kesan kepada pengajaran pendidikan moral dan nilai murni. Kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran terhadap pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC. Di samping itu, kajian ini juga mengenal pasti hubungan di antara kedua-duanya. Pendekatan kuantitatif digunakan dalam kajian dan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 181 orang murid moral dari SJKC di Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang terlibat dalam kajian. Teknik persampelan yang digunakan ialah persampelan berstrata tidak seimbang. Data kajian dianalisis dengan analisis statistik jenis Ujian T Sampel Bebas, Ujian ANOVA Sehala, Ujian Korelasi Pearson dan Ujian Regrasi Berganda. Analisis data kajian menggunakan perisian SPSS kerana data kajian bersifat kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Ujian Regresi Berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan persekitaran pembelajaran dalam kelas terhadap hubungan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Implikasi dapatan kajian membolehkan perlaksanaan pendidikan moral yang lebih efektif dengan mengambil factor persekitaran dalam kelas. Implikasi kajian dari aspek teoritikal selari dengan Teori Ekologi Bronfenbrenner yang menyatakan bahawa faktor persekitaran pembelajaran dalam kelas yang kondusif memberi kesan positif terhadap pengajaran guru dan meningkatkan kefahaman serta penerimaan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC. 2024 Thesis NonPeerReviewed text ms https://etd.uum.edu.my/11575/1/s828722%20_01.pdf text ms https://etd.uum.edu.my/11575/2/s828722%20_02.pdf Teoh, Jane Siew Theng (2024) Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC). Masters thesis, Universiti Utara Malaysia. |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Electronic Theses |
url_provider |
http://etd.uum.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Teoh, Jane Siew Theng Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) |
description |
Pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) masih kurang dikaji oleh penyelidik-penyelidik terdahulu. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran pembelajaran yang menyumbang kesan kepada pengajaran pendidikan moral dan nilai murni. Kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran terhadap pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC. Di samping itu, kajian ini juga mengenal pasti hubungan di antara kedua-duanya. Pendekatan kuantitatif digunakan dalam kajian dan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 181 orang murid moral dari SJKC di Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang terlibat dalam kajian. Teknik persampelan yang digunakan ialah persampelan berstrata tidak seimbang. Data kajian dianalisis dengan analisis statistik jenis Ujian T Sampel Bebas, Ujian ANOVA Sehala, Ujian Korelasi Pearson dan Ujian Regrasi Berganda. Analisis data kajian menggunakan perisian SPSS kerana data kajian bersifat kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Ujian Regresi Berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan persekitaran pembelajaran dalam kelas terhadap hubungan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Implikasi dapatan kajian membolehkan perlaksanaan pendidikan moral yang lebih efektif dengan mengambil factor persekitaran dalam kelas. Implikasi kajian dari aspek teoritikal selari dengan Teori Ekologi Bronfenbrenner yang menyatakan bahawa faktor persekitaran pembelajaran dalam kelas yang kondusif memberi kesan positif terhadap pengajaran guru dan meningkatkan kefahaman serta penerimaan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC. |
format |
Thesis |
author |
Teoh, Jane Siew Theng |
author_facet |
Teoh, Jane Siew Theng |
author_sort |
Teoh, Jane Siew Theng |
title |
Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) |
title_short |
Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) |
title_full |
Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) |
title_fullStr |
Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) |
title_full_unstemmed |
Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) |
title_sort |
pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan cina (smkc) |
publishDate |
2024 |
url |
https://etd.uum.edu.my/11575/1/s828722%20_01.pdf https://etd.uum.edu.my/11575/2/s828722%20_02.pdf https://etd.uum.edu.my/11575/ |
_version_ |
1825164218568015872 |
score |
13.239859 |