Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)

Pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) masih kurang dikaji oleh penyelidik-penyelidik terdahulu. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran pembelajaran yang menyumbang kesan kepada pengajaran pendidikan moral dan nilai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Teoh, Jane Siew Theng
Format: Thesis
Language:Malay
Malay
Published: 2024
Subjects:
Online Access:https://etd.uum.edu.my/11575/1/s828722%20_01.pdf
https://etd.uum.edu.my/11575/2/s828722%20_02.pdf
https://etd.uum.edu.my/11575/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.etd.11575
record_format eprints
spelling my.uum.etd.115752025-02-17T07:57:37Z https://etd.uum.edu.my/11575/ Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC) Teoh, Jane Siew Theng L Education (General) Pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) masih kurang dikaji oleh penyelidik-penyelidik terdahulu. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran pembelajaran yang menyumbang kesan kepada pengajaran pendidikan moral dan nilai murni. Kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran terhadap pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC. Di samping itu, kajian ini juga mengenal pasti hubungan di antara kedua-duanya. Pendekatan kuantitatif digunakan dalam kajian dan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 181 orang murid moral dari SJKC di Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang terlibat dalam kajian. Teknik persampelan yang digunakan ialah persampelan berstrata tidak seimbang. Data kajian dianalisis dengan analisis statistik jenis Ujian T Sampel Bebas, Ujian ANOVA Sehala, Ujian Korelasi Pearson dan Ujian Regrasi Berganda. Analisis data kajian menggunakan perisian SPSS kerana data kajian bersifat kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Ujian Regresi Berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan persekitaran pembelajaran dalam kelas terhadap hubungan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Implikasi dapatan kajian membolehkan perlaksanaan pendidikan moral yang lebih efektif dengan mengambil factor persekitaran dalam kelas. Implikasi kajian dari aspek teoritikal selari dengan Teori Ekologi Bronfenbrenner yang menyatakan bahawa faktor persekitaran pembelajaran dalam kelas yang kondusif memberi kesan positif terhadap pengajaran guru dan meningkatkan kefahaman serta penerimaan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC. 2024 Thesis NonPeerReviewed text ms https://etd.uum.edu.my/11575/1/s828722%20_01.pdf text ms https://etd.uum.edu.my/11575/2/s828722%20_02.pdf Teoh, Jane Siew Theng (2024) Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC). Masters thesis, Universiti Utara Malaysia.
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Electronic Theses
url_provider http://etd.uum.edu.my/
language Malay
Malay
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Teoh, Jane Siew Theng
Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)
description Pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) masih kurang dikaji oleh penyelidik-penyelidik terdahulu. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran pembelajaran yang menyumbang kesan kepada pengajaran pendidikan moral dan nilai murni. Kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh persekitaran terhadap pengajaran Pendidikan Moral dan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC. Di samping itu, kajian ini juga mengenal pasti hubungan di antara kedua-duanya. Pendekatan kuantitatif digunakan dalam kajian dan soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 181 orang murid moral dari SJKC di Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang terlibat dalam kajian. Teknik persampelan yang digunakan ialah persampelan berstrata tidak seimbang. Data kajian dianalisis dengan analisis statistik jenis Ujian T Sampel Bebas, Ujian ANOVA Sehala, Ujian Korelasi Pearson dan Ujian Regrasi Berganda. Analisis data kajian menggunakan perisian SPSS kerana data kajian bersifat kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Ujian Regresi Berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan persekitaran pembelajaran dalam kelas terhadap hubungan di antara pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral serta kefahaman dan penerimaan nilai murni dalam kalangan murid. Implikasi dapatan kajian membolehkan perlaksanaan pendidikan moral yang lebih efektif dengan mengambil factor persekitaran dalam kelas. Implikasi kajian dari aspek teoritikal selari dengan Teori Ekologi Bronfenbrenner yang menyatakan bahawa faktor persekitaran pembelajaran dalam kelas yang kondusif memberi kesan positif terhadap pengajaran guru dan meningkatkan kefahaman serta penerimaan nilai murni dalam kalangan murid di SJKC.
format Thesis
author Teoh, Jane Siew Theng
author_facet Teoh, Jane Siew Theng
author_sort Teoh, Jane Siew Theng
title Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)
title_short Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)
title_full Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)
title_fullStr Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)
title_full_unstemmed Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SMKC)
title_sort pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap pengajaran pendidikan moral dan nilai murni dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan cina (smkc)
publishDate 2024
url https://etd.uum.edu.my/11575/1/s828722%20_01.pdf
https://etd.uum.edu.my/11575/2/s828722%20_02.pdf
https://etd.uum.edu.my/11575/
_version_ 1825164218568015872
score 13.239859