Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19

Wabak Covid-19 telah memberi satu impak yang besar kepada seluruh negara. Penularan wabak Covid-19 yang melanda hampir ke seluruh dunia telah mengakibatkan munculnya pelbagai isu, kesan dan cabaran yang harus dihadapi oleh masyarakat. Antara kesan yang dapat dilihat ialah perubahan tingkah laku masy...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ariff, Nur Najiha, Razali, Nor Naziah, Yahya, Nur Famirah, Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Format: Article
Language:English
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/1/NurFamirahYahya2021_PembelianPanikDalamKalanganRakyat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1213
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.97471
record_format eprints
spelling my.utm.974712022-10-10T08:26:58Z http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/ Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 Ariff, Nur Najiha Razali, Nor Naziah Yahya, Nur Famirah Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan HB Economic Theory HF Commerce L Education (General) Wabak Covid-19 telah memberi satu impak yang besar kepada seluruh negara. Penularan wabak Covid-19 yang melanda hampir ke seluruh dunia telah mengakibatkan munculnya pelbagai isu, kesan dan cabaran yang harus dihadapi oleh masyarakat. Antara kesan yang dapat dilihat ialah perubahan tingkah laku masyarakat disebabkan oleh penularan wabak ini. Perubahan tingkah laku masyarakat ini dapat dikaitkan dengan satu isu yang semakin mendapat perhatian orang ramai iaitu isu pembelian panik. Kajian ini mengkaji kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna. Selain itu, kajian ini turut dilakukan bagi melihat tahap kesedaran pengguna berkenaan dengan isu pembelian panik ini. Pengkaji telah melakukan kajian ini untuk melihat bagaimana isu ini berlaku di Malaysia. Kajian telah dijalankan melalui edaran borang soal selidik secara atas talian kepada masyarakat yang terlibat dengan isu ini sama ada secara langsung atau tidak langsung. Keputusan daripada kajian tersebut telah menunjukkan kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna adalah tinggi. Namun begitu, setelah melihat tahap kesedaran pengguna terhadap isu ini, maklum balas yang diterima telah menunjukkan bahawa pengguna semakin sedar akibat melakukan pembelian panik. Hal ini membawa maksud pengguna telah bersedia untuk menghadapi isu pembelian panik yang berlaku disebabkan oleh penularan wabak Covid-19. Secholian Publication 2021-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/1/NurFamirahYahya2021_PembelianPanikDalamKalanganRakyat.pdf Ariff, Nur Najiha and Razali, Nor Naziah and Yahya, Nur Famirah and Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan (2021) Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6 (12). pp. 285-298. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1213 DOI:10.47405/mjssh.v6i12.1213
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic HB Economic Theory
HF Commerce
L Education (General)
spellingShingle HB Economic Theory
HF Commerce
L Education (General)
Ariff, Nur Najiha
Razali, Nor Naziah
Yahya, Nur Famirah
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19
description Wabak Covid-19 telah memberi satu impak yang besar kepada seluruh negara. Penularan wabak Covid-19 yang melanda hampir ke seluruh dunia telah mengakibatkan munculnya pelbagai isu, kesan dan cabaran yang harus dihadapi oleh masyarakat. Antara kesan yang dapat dilihat ialah perubahan tingkah laku masyarakat disebabkan oleh penularan wabak ini. Perubahan tingkah laku masyarakat ini dapat dikaitkan dengan satu isu yang semakin mendapat perhatian orang ramai iaitu isu pembelian panik. Kajian ini mengkaji kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna. Selain itu, kajian ini turut dilakukan bagi melihat tahap kesedaran pengguna berkenaan dengan isu pembelian panik ini. Pengkaji telah melakukan kajian ini untuk melihat bagaimana isu ini berlaku di Malaysia. Kajian telah dijalankan melalui edaran borang soal selidik secara atas talian kepada masyarakat yang terlibat dengan isu ini sama ada secara langsung atau tidak langsung. Keputusan daripada kajian tersebut telah menunjukkan kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna adalah tinggi. Namun begitu, setelah melihat tahap kesedaran pengguna terhadap isu ini, maklum balas yang diterima telah menunjukkan bahawa pengguna semakin sedar akibat melakukan pembelian panik. Hal ini membawa maksud pengguna telah bersedia untuk menghadapi isu pembelian panik yang berlaku disebabkan oleh penularan wabak Covid-19.
format Article
author Ariff, Nur Najiha
Razali, Nor Naziah
Yahya, Nur Famirah
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_facet Ariff, Nur Najiha
Razali, Nor Naziah
Yahya, Nur Famirah
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_sort Ariff, Nur Najiha
title Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19
title_short Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19
title_full Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19
title_fullStr Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19
title_full_unstemmed Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19
title_sort pembelian panik dalam kalangan rakyat malaysia semasa pandemik covid-19
publisher Secholian Publication
publishDate 2021
url http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/1/NurFamirahYahya2021_PembelianPanikDalamKalanganRakyat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1213
_version_ 1748180464200318976
score 13.211869