Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19
Wabak Covid-19 telah memberi satu impak yang besar kepada seluruh negara. Penularan wabak Covid-19 yang melanda hampir ke seluruh dunia telah mengakibatkan munculnya pelbagai isu, kesan dan cabaran yang harus dihadapi oleh masyarakat. Antara kesan yang dapat dilihat ialah perubahan tingkah laku masy...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Secholian Publication
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/1/NurFamirahYahya2021_PembelianPanikDalamKalanganRakyat.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/ http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1213 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.97471 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.974712022-10-10T08:26:58Z http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/ Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 Ariff, Nur Najiha Razali, Nor Naziah Yahya, Nur Famirah Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan HB Economic Theory HF Commerce L Education (General) Wabak Covid-19 telah memberi satu impak yang besar kepada seluruh negara. Penularan wabak Covid-19 yang melanda hampir ke seluruh dunia telah mengakibatkan munculnya pelbagai isu, kesan dan cabaran yang harus dihadapi oleh masyarakat. Antara kesan yang dapat dilihat ialah perubahan tingkah laku masyarakat disebabkan oleh penularan wabak ini. Perubahan tingkah laku masyarakat ini dapat dikaitkan dengan satu isu yang semakin mendapat perhatian orang ramai iaitu isu pembelian panik. Kajian ini mengkaji kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna. Selain itu, kajian ini turut dilakukan bagi melihat tahap kesedaran pengguna berkenaan dengan isu pembelian panik ini. Pengkaji telah melakukan kajian ini untuk melihat bagaimana isu ini berlaku di Malaysia. Kajian telah dijalankan melalui edaran borang soal selidik secara atas talian kepada masyarakat yang terlibat dengan isu ini sama ada secara langsung atau tidak langsung. Keputusan daripada kajian tersebut telah menunjukkan kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna adalah tinggi. Namun begitu, setelah melihat tahap kesedaran pengguna terhadap isu ini, maklum balas yang diterima telah menunjukkan bahawa pengguna semakin sedar akibat melakukan pembelian panik. Hal ini membawa maksud pengguna telah bersedia untuk menghadapi isu pembelian panik yang berlaku disebabkan oleh penularan wabak Covid-19. Secholian Publication 2021-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/1/NurFamirahYahya2021_PembelianPanikDalamKalanganRakyat.pdf Ariff, Nur Najiha and Razali, Nor Naziah and Yahya, Nur Famirah and Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan (2021) Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6 (12). pp. 285-298. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1213 DOI:10.47405/mjssh.v6i12.1213 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
HB Economic Theory HF Commerce L Education (General) |
spellingShingle |
HB Economic Theory HF Commerce L Education (General) Ariff, Nur Najiha Razali, Nor Naziah Yahya, Nur Famirah Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 |
description |
Wabak Covid-19 telah memberi satu impak yang besar kepada seluruh negara. Penularan wabak Covid-19 yang melanda hampir ke seluruh dunia telah mengakibatkan munculnya pelbagai isu, kesan dan cabaran yang harus dihadapi oleh masyarakat. Antara kesan yang dapat dilihat ialah perubahan tingkah laku masyarakat disebabkan oleh penularan wabak ini. Perubahan tingkah laku masyarakat ini dapat dikaitkan dengan satu isu yang semakin mendapat perhatian orang ramai iaitu isu pembelian panik. Kajian ini mengkaji kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna. Selain itu, kajian ini turut dilakukan bagi melihat tahap kesedaran pengguna berkenaan dengan isu pembelian panik ini. Pengkaji telah melakukan kajian ini untuk melihat bagaimana isu ini berlaku di Malaysia. Kajian telah dijalankan melalui edaran borang soal selidik secara atas talian kepada masyarakat yang terlibat dengan isu ini sama ada secara langsung atau tidak langsung. Keputusan daripada kajian tersebut telah menunjukkan kesan pembelian panik dalam kalangan pengguna adalah tinggi. Namun begitu, setelah melihat tahap kesedaran pengguna terhadap isu ini, maklum balas yang diterima telah menunjukkan bahawa pengguna semakin sedar akibat melakukan pembelian panik. Hal ini membawa maksud pengguna telah bersedia untuk menghadapi isu pembelian panik yang berlaku disebabkan oleh penularan wabak Covid-19. |
format |
Article |
author |
Ariff, Nur Najiha Razali, Nor Naziah Yahya, Nur Famirah Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan |
author_facet |
Ariff, Nur Najiha Razali, Nor Naziah Yahya, Nur Famirah Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan |
author_sort |
Ariff, Nur Najiha |
title |
Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 |
title_short |
Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 |
title_full |
Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 |
title_fullStr |
Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 |
title_full_unstemmed |
Pembelian panik dalam kalangan rakyat Malaysia semasa pandemik Covid-19 |
title_sort |
pembelian panik dalam kalangan rakyat malaysia semasa pandemik covid-19 |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/1/NurFamirahYahya2021_PembelianPanikDalamKalanganRakyat.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/97471/ http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1213 |
_version_ |
1748180464200318976 |
score |
13.211869 |