Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
Dalam mengharungi kehidupan di peringkat pengajian tinggi, pelajar akan menghadapi perasaan yang bercampur baur seperti gelisah, gusar, takut, malah bercampur gembira dan teruja apabila ditawar dan diterima masuk ke kolej atau universiti. Pada semester pertama, keadaan mereka boleh menimbulkan rasa...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Secholian Publication
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/87265/ http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v5i7.436 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.87265 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.872652020-10-31T12:27:08Z http://eprints.utm.my/id/eprint/87265/ Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal Saidon, Nurul Haidah Ahmad Zaini, Muhammad Ilham Sukry, Muhammad Athif Asyraf Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan Q Science (General) Dalam mengharungi kehidupan di peringkat pengajian tinggi, pelajar akan menghadapi perasaan yang bercampur baur seperti gelisah, gusar, takut, malah bercampur gembira dan teruja apabila ditawar dan diterima masuk ke kolej atau universiti. Pada semester pertama, keadaan mereka boleh menimbulkan rasa tertekan dan banyak penyesuaian yang perlu dilalui. Pelajar juga boleh rasa teruja untuk mempelajari perkara yang baru. Perasaan ini mendorong mereka untuk bersiap sedia menghadapi suasana pengajian yang jauh berbeza dari keadaan di sekolah. Ketika ini kemahiran penyesuaian digunakan untuk terus bertahan dan membiasakan diri dengan persekitaran baru. Selain kemahiran teknikal, graduan ideal yang berbakat juga mempunyai ciri-ciri kemahiran insaniah. Keazaman dalam membangunkan Kemahiran Insaniah pelajar telah menggerak Kementerian Pengajian Tinggi untuk menghasilkan Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah sebagai rujukan kepada institusi pengajian tinggi di Malaysia. Penghasilan modul ini telah menyumbang kepada terciptanya atribut graduan untuk sesetengah universiti termasuk Universiti Teknologi Malaysia. Antara atribut graduan yang menyumbang kepada proses pengasahan kemahiran insaniah pelajar ialah kemahiran kesarjanaan, kemahiran berfikir, kemahiran kepimpinan, kemahiran keusahawanan dan kemahiran penyesuaian. Artikel ini merupakan artikel konsep yang membincangkan amalan yang boleh dipraktikkan oleh pelajar dalam menyesuaian diri dengan kehidupan di institusi pendidikan tinggi melalui interpersonal, intrapersonal dan kemudahan teknologi. Secholian Publication 2020-07 Article PeerReviewed Saidon, Nurul Haidah and Ahmad Zaini, Muhammad Ilham and Sukry, Muhammad Athif Asyraf and Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan (2020) Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5 (7). pp. 76-81. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v5i7.436 DOI:10.47405/mjssh.v5i7.436 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
Q Science (General) |
spellingShingle |
Q Science (General) Saidon, Nurul Haidah Ahmad Zaini, Muhammad Ilham Sukry, Muhammad Athif Asyraf Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal |
description |
Dalam mengharungi kehidupan di peringkat pengajian tinggi, pelajar akan menghadapi perasaan yang bercampur baur seperti gelisah, gusar, takut, malah bercampur gembira dan teruja apabila ditawar dan diterima masuk ke kolej atau universiti. Pada semester pertama, keadaan mereka boleh menimbulkan rasa tertekan dan banyak penyesuaian yang perlu dilalui. Pelajar juga boleh rasa teruja untuk mempelajari perkara yang baru. Perasaan ini mendorong mereka untuk bersiap sedia menghadapi suasana pengajian yang jauh berbeza dari keadaan di sekolah. Ketika ini kemahiran penyesuaian digunakan untuk terus bertahan dan membiasakan diri dengan persekitaran baru. Selain kemahiran teknikal, graduan ideal yang berbakat juga mempunyai ciri-ciri kemahiran insaniah. Keazaman dalam membangunkan Kemahiran Insaniah pelajar telah menggerak Kementerian Pengajian Tinggi untuk menghasilkan Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah sebagai rujukan kepada institusi pengajian tinggi di Malaysia. Penghasilan modul ini telah menyumbang kepada terciptanya atribut graduan untuk sesetengah universiti termasuk Universiti Teknologi Malaysia. Antara atribut graduan yang menyumbang kepada proses pengasahan kemahiran insaniah pelajar ialah kemahiran kesarjanaan, kemahiran berfikir, kemahiran kepimpinan, kemahiran keusahawanan dan kemahiran penyesuaian. Artikel ini merupakan artikel konsep yang membincangkan amalan yang boleh dipraktikkan oleh pelajar dalam menyesuaian diri dengan kehidupan di institusi pendidikan tinggi melalui interpersonal, intrapersonal dan kemudahan teknologi. |
format |
Article |
author |
Saidon, Nurul Haidah Ahmad Zaini, Muhammad Ilham Sukry, Muhammad Athif Asyraf Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan |
author_facet |
Saidon, Nurul Haidah Ahmad Zaini, Muhammad Ilham Sukry, Muhammad Athif Asyraf Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan |
author_sort |
Saidon, Nurul Haidah |
title |
Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal |
title_short |
Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal |
title_full |
Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal |
title_fullStr |
Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal |
title_full_unstemmed |
Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal |
title_sort |
amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2020 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/87265/ http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v5i7.436 |
_version_ |
1683230714964738048 |
score |
13.209306 |