Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal

Dalam mengharungi kehidupan di peringkat pengajian tinggi, pelajar akan menghadapi perasaan yang bercampur baur seperti gelisah, gusar, takut, malah bercampur gembira dan teruja apabila ditawar dan diterima masuk ke kolej atau universiti. Pada semester pertama, keadaan mereka boleh menimbulkan rasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saidon, Nurul Haidah, Ahmad Zaini, Muhammad Ilham, Sukry, Muhammad Athif Asyraf, Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Format: Article
Published: Secholian Publication 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/87265/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v5i7.436
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.87265
record_format eprints
spelling my.utm.872652020-10-31T12:27:08Z http://eprints.utm.my/id/eprint/87265/ Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal Saidon, Nurul Haidah Ahmad Zaini, Muhammad Ilham Sukry, Muhammad Athif Asyraf Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan Q Science (General) Dalam mengharungi kehidupan di peringkat pengajian tinggi, pelajar akan menghadapi perasaan yang bercampur baur seperti gelisah, gusar, takut, malah bercampur gembira dan teruja apabila ditawar dan diterima masuk ke kolej atau universiti. Pada semester pertama, keadaan mereka boleh menimbulkan rasa tertekan dan banyak penyesuaian yang perlu dilalui. Pelajar juga boleh rasa teruja untuk mempelajari perkara yang baru. Perasaan ini mendorong mereka untuk bersiap sedia menghadapi suasana pengajian yang jauh berbeza dari keadaan di sekolah. Ketika ini kemahiran penyesuaian digunakan untuk terus bertahan dan membiasakan diri dengan persekitaran baru. Selain kemahiran teknikal, graduan ideal yang berbakat juga mempunyai ciri-ciri kemahiran insaniah. Keazaman dalam membangunkan Kemahiran Insaniah pelajar telah menggerak Kementerian Pengajian Tinggi untuk menghasilkan Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah sebagai rujukan kepada institusi pengajian tinggi di Malaysia. Penghasilan modul ini telah menyumbang kepada terciptanya atribut graduan untuk sesetengah universiti termasuk Universiti Teknologi Malaysia. Antara atribut graduan yang menyumbang kepada proses pengasahan kemahiran insaniah pelajar ialah kemahiran kesarjanaan, kemahiran berfikir, kemahiran kepimpinan, kemahiran keusahawanan dan kemahiran penyesuaian. Artikel ini merupakan artikel konsep yang membincangkan amalan yang boleh dipraktikkan oleh pelajar dalam menyesuaian diri dengan kehidupan di institusi pendidikan tinggi melalui interpersonal, intrapersonal dan kemudahan teknologi. Secholian Publication 2020-07 Article PeerReviewed Saidon, Nurul Haidah and Ahmad Zaini, Muhammad Ilham and Sukry, Muhammad Athif Asyraf and Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan (2020) Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5 (7). pp. 76-81. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v5i7.436 DOI:10.47405/mjssh.v5i7.436
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic Q Science (General)
spellingShingle Q Science (General)
Saidon, Nurul Haidah
Ahmad Zaini, Muhammad Ilham
Sukry, Muhammad Athif Asyraf
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
description Dalam mengharungi kehidupan di peringkat pengajian tinggi, pelajar akan menghadapi perasaan yang bercampur baur seperti gelisah, gusar, takut, malah bercampur gembira dan teruja apabila ditawar dan diterima masuk ke kolej atau universiti. Pada semester pertama, keadaan mereka boleh menimbulkan rasa tertekan dan banyak penyesuaian yang perlu dilalui. Pelajar juga boleh rasa teruja untuk mempelajari perkara yang baru. Perasaan ini mendorong mereka untuk bersiap sedia menghadapi suasana pengajian yang jauh berbeza dari keadaan di sekolah. Ketika ini kemahiran penyesuaian digunakan untuk terus bertahan dan membiasakan diri dengan persekitaran baru. Selain kemahiran teknikal, graduan ideal yang berbakat juga mempunyai ciri-ciri kemahiran insaniah. Keazaman dalam membangunkan Kemahiran Insaniah pelajar telah menggerak Kementerian Pengajian Tinggi untuk menghasilkan Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah sebagai rujukan kepada institusi pengajian tinggi di Malaysia. Penghasilan modul ini telah menyumbang kepada terciptanya atribut graduan untuk sesetengah universiti termasuk Universiti Teknologi Malaysia. Antara atribut graduan yang menyumbang kepada proses pengasahan kemahiran insaniah pelajar ialah kemahiran kesarjanaan, kemahiran berfikir, kemahiran kepimpinan, kemahiran keusahawanan dan kemahiran penyesuaian. Artikel ini merupakan artikel konsep yang membincangkan amalan yang boleh dipraktikkan oleh pelajar dalam menyesuaian diri dengan kehidupan di institusi pendidikan tinggi melalui interpersonal, intrapersonal dan kemudahan teknologi.
format Article
author Saidon, Nurul Haidah
Ahmad Zaini, Muhammad Ilham
Sukry, Muhammad Athif Asyraf
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_facet Saidon, Nurul Haidah
Ahmad Zaini, Muhammad Ilham
Sukry, Muhammad Athif Asyraf
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_sort Saidon, Nurul Haidah
title Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
title_short Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
title_full Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
title_fullStr Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
title_full_unstemmed Amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
title_sort amalan kemahiran penyesuaian dalam kalangan pelajar universiti: satu pemerhatian awal
publisher Secholian Publication
publishDate 2020
url http://eprints.utm.my/id/eprint/87265/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v5i7.436
_version_ 1683230714964738048
score 13.209306