Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial

Transaksi pembelian dan penjualan secara dalam talian mewujudkan satu rangkaian komuniti alam maya yang saling berinteraksi. Interaksi antara pembeli dan penjual lazimnya mengadaptasikan sistem maklumbalas dan reputasi untuk menilai, memberi maklumbalas dan pandangan terhadap transaksi yang dilakuka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jasman, Mohd Rizal
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/86233/1/5%20MohdRizalJasman2020_ModelKepercayaanBerdasarkanEtikaPerniagaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/86233/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.86233
record_format eprints
spelling my.utm.862332020-09-30T09:13:31Z http://eprints.utm.my/id/eprint/86233/ Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial Jasman, Mohd Rizal BJ Ethics BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BT Doctrinal Theology BV Practical Theology BV1460 Religious Education Transaksi pembelian dan penjualan secara dalam talian mewujudkan satu rangkaian komuniti alam maya yang saling berinteraksi. Interaksi antara pembeli dan penjual lazimnya mengadaptasikan sistem maklumbalas dan reputasi untuk menilai, memberi maklumbalas dan pandangan terhadap transaksi yang dilakukan dalam urusan jual beli. Sistem reputasi yang sedia wujud di sesuatu laman sesawang perniagaan dengan mudah dimanipulasi oleh mereka yang berpakat secara berkumpulan memberikan maklumbalas yang palsu umtuk meningkatkan reputasi perniagaan. Secara prinsipnya, kegiatan seperti ini bertentangan dengan etika perniagaan Islam. Kertas kerja kajian ini membincangkan kesesuaian model kepercayaan yang diguna pakai dalam sistem reputasi yang diterima secara meluas digabungkan bersama lima etika perniagaan Islam untuk membentuk alghoritma yang bersesuaian dalam mengesan penipuan dan dalam transaksi pembelian dan jualan dalam talian berdasarkan Analisis Rangkaian Sosial (ARS). Keperluan untuk merealisasikan alghoritma yang berasaskan ARS dalam mengesan penipuan dalam talian ini boleh dilihat sebagai langkah kearah memenuhi tuntutan amar makruf nahi mungkar. 2020-05-12 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/86233/1/5%20MohdRizalJasman2020_ModelKepercayaanBerdasarkanEtikaPerniagaan.pdf Jasman, Mohd Rizal (2020) Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial. In: Seminar Falsafah Sains dan Ketamadunan, 2(2) 2020, 12 May 2020, Dewan Maya, Akademi Tamadun Islam, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UTM. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic BJ Ethics
BL Religion
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BT Doctrinal Theology
BV Practical Theology
BV1460 Religious Education
spellingShingle BJ Ethics
BL Religion
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BT Doctrinal Theology
BV Practical Theology
BV1460 Religious Education
Jasman, Mohd Rizal
Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial
description Transaksi pembelian dan penjualan secara dalam talian mewujudkan satu rangkaian komuniti alam maya yang saling berinteraksi. Interaksi antara pembeli dan penjual lazimnya mengadaptasikan sistem maklumbalas dan reputasi untuk menilai, memberi maklumbalas dan pandangan terhadap transaksi yang dilakukan dalam urusan jual beli. Sistem reputasi yang sedia wujud di sesuatu laman sesawang perniagaan dengan mudah dimanipulasi oleh mereka yang berpakat secara berkumpulan memberikan maklumbalas yang palsu umtuk meningkatkan reputasi perniagaan. Secara prinsipnya, kegiatan seperti ini bertentangan dengan etika perniagaan Islam. Kertas kerja kajian ini membincangkan kesesuaian model kepercayaan yang diguna pakai dalam sistem reputasi yang diterima secara meluas digabungkan bersama lima etika perniagaan Islam untuk membentuk alghoritma yang bersesuaian dalam mengesan penipuan dan dalam transaksi pembelian dan jualan dalam talian berdasarkan Analisis Rangkaian Sosial (ARS). Keperluan untuk merealisasikan alghoritma yang berasaskan ARS dalam mengesan penipuan dalam talian ini boleh dilihat sebagai langkah kearah memenuhi tuntutan amar makruf nahi mungkar.
format Conference or Workshop Item
author Jasman, Mohd Rizal
author_facet Jasman, Mohd Rizal
author_sort Jasman, Mohd Rizal
title Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial
title_short Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial
title_full Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial
title_fullStr Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial
title_full_unstemmed Model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan Islam dan analisis rangkaian sosial
title_sort model kepercayaan berdasarkan etika perniagaan islam dan analisis rangkaian sosial
publishDate 2020
url http://eprints.utm.my/id/eprint/86233/1/5%20MohdRizalJasman2020_ModelKepercayaanBerdasarkanEtikaPerniagaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/86233/
_version_ 1681489477090934784
score 13.18916