Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21

Pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran (PdP) abad ke-21 mula diperkenalkan dalam Pelan Pembanggunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 – 2025 sejajar dengan perkembangan pendidikan dalam abad ke-21. Justeru itu, kajian ini dilaksanakan untuk mengenalpasti tahap kesediaan guru matematik dalam melaksana...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rahim, Nooraini, Abdullah, Abdul Halim
Format: Book Section
Published: Fakulti Pendidikan, UTM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/84712/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.84712
record_format eprints
spelling my.utm.847122020-02-29T12:29:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/84712/ Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21 Abdul Rahim, Nooraini Abdullah, Abdul Halim L Education (General) Pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran (PdP) abad ke-21 mula diperkenalkan dalam Pelan Pembanggunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 – 2025 sejajar dengan perkembangan pendidikan dalam abad ke-21. Justeru itu, kajian ini dilaksanakan untuk mengenalpasti tahap kesediaan guru matematik dalam melaksanakan PdP abad ke-21 dalam bilik darjah. Tahap kesediaan guru dilihat dari aspek kognitif (pemahaman), tingkah laku dan afektif (emosi). Kajian ini dijalankan ke atas 203 orang guru matematik dari 15 buah sekolah menengah di sekitar Johor Bahru. Kajian dijalankan secara kuantitatif berbentuk deskriptif dan inferensi. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian A dan bahagian B. Terdapat 14 item soalan masing-masing bagi setiap aspek kognitif, tingkah laku dan afektif dalam bahagian B. Data dari hasil kajian dikumpul dan dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 16.0 bagi mendapatkan skor median bagi setiap persoalan dan ujian korelasi Spearman bagi melihat hubungan antara aspek yang dikaji. Secara keseluruhannya, hasil kajian menunjukkan bahawa tahap kesediaan guru adalah sederhana bagi aspek kognitif, tingkah laku dan afektif dalam melaksanakan PdP abad ke-21 dalam bilik darjah. Selain itu, analisis menunjukkan terdapat hubungan korelasi yang kuat antara kesemua aspek yang dikaji. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa tahap kesediaan guru dalam melaksanakan PdP abad ke-21 dari aspek pengetahuan itu penting. Selain itu, guru juga perlu mempunyai tahap kesediaan yang tinggi dari aspek tingkah laku dan emosi dalam memastikan pelaksanaan PdP abad ke-21 dapat dilaksanakan dengan jayanya dalam bilik darjah. Fakulti Pendidikan, UTM 2017 Book Section PeerReviewed Abdul Rahim, Nooraini and Abdullah, Abdul Halim (2017) Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21. In: Isu-isu pendidikan kontemporari. Fakulti Pendidikan, UTM, Universiti Teknologi Malaysia, pp. 567-584. ISBN 978-967-0194-68-4
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdul Rahim, Nooraini
Abdullah, Abdul Halim
Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
description Pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran (PdP) abad ke-21 mula diperkenalkan dalam Pelan Pembanggunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 – 2025 sejajar dengan perkembangan pendidikan dalam abad ke-21. Justeru itu, kajian ini dilaksanakan untuk mengenalpasti tahap kesediaan guru matematik dalam melaksanakan PdP abad ke-21 dalam bilik darjah. Tahap kesediaan guru dilihat dari aspek kognitif (pemahaman), tingkah laku dan afektif (emosi). Kajian ini dijalankan ke atas 203 orang guru matematik dari 15 buah sekolah menengah di sekitar Johor Bahru. Kajian dijalankan secara kuantitatif berbentuk deskriptif dan inferensi. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian A dan bahagian B. Terdapat 14 item soalan masing-masing bagi setiap aspek kognitif, tingkah laku dan afektif dalam bahagian B. Data dari hasil kajian dikumpul dan dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 16.0 bagi mendapatkan skor median bagi setiap persoalan dan ujian korelasi Spearman bagi melihat hubungan antara aspek yang dikaji. Secara keseluruhannya, hasil kajian menunjukkan bahawa tahap kesediaan guru adalah sederhana bagi aspek kognitif, tingkah laku dan afektif dalam melaksanakan PdP abad ke-21 dalam bilik darjah. Selain itu, analisis menunjukkan terdapat hubungan korelasi yang kuat antara kesemua aspek yang dikaji. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa tahap kesediaan guru dalam melaksanakan PdP abad ke-21 dari aspek pengetahuan itu penting. Selain itu, guru juga perlu mempunyai tahap kesediaan yang tinggi dari aspek tingkah laku dan emosi dalam memastikan pelaksanaan PdP abad ke-21 dapat dilaksanakan dengan jayanya dalam bilik darjah.
format Book Section
author Abdul Rahim, Nooraini
Abdullah, Abdul Halim
author_facet Abdul Rahim, Nooraini
Abdullah, Abdul Halim
author_sort Abdul Rahim, Nooraini
title Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
title_short Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
title_full Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
title_fullStr Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
title_full_unstemmed Kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
title_sort kesediaan guru matematik sekolah menengah dalam melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran abad ke-21
publisher Fakulti Pendidikan, UTM
publishDate 2017
url http://eprints.utm.my/id/eprint/84712/
_version_ 1662754296714756096
score 13.209306