Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik

Penyelesaian Matematik merupakan bidang kajian Pendidikan Matematik yang sentiasa mendapat perhatian. Pelbagai faktor cuba dikaji bagi mendapatkan satu hasil kajian yang membantu pelajar meningkatkan keupayaan menyelesaikan sesuatu masalah Matematik. Dalam kajian ini faktor yang dikaji adalah kemahi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tasir, Zaidatun, Harun, Jamalludin, Zakaria, Nur Wahida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7783/1/P37-Zaidatun.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7783/
http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja31-40.htm#P37_
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.7783
record_format eprints
spelling my.utm.77832020-02-29T13:40:02Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7783/ Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik Tasir, Zaidatun Harun, Jamalludin Zakaria, Nur Wahida L Education (General) Penyelesaian Matematik merupakan bidang kajian Pendidikan Matematik yang sentiasa mendapat perhatian. Pelbagai faktor cuba dikaji bagi mendapatkan satu hasil kajian yang membantu pelajar meningkatkan keupayaan menyelesaikan sesuatu masalah Matematik. Dalam kajian ini faktor yang dikaji adalah kemahiran metakognitif yang terdiri daripada kemahiran memantau, kemahiran menilai dan kemahiran mengawalatur (Jousovec, 1994, Namsoo, 1998, Vos, 2001). Seramai 153 pelajar tahun satu Fakulti Pendidikan diberikan soal selidik kemahiran metakognitif yang terdiri daripada 24 item berskala likert-4 mata. Reka bentuk kajian ini ialah kuantitatif dan kualitatif. Hasil daripada kajian mendapati pelajar mempunyai tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah Matematik yang agak tinggi (min= 3.29). Manakala min bagi ketiga-tiga kemahiran memantau, menilai dan mengawalatur ialah 3.35, 3.30 dan 3.27. Daripada ujian-T(independent sample T-Test) pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan tahap kemahiran metakognitif merentas jantina pada a= 0.05 (p= 0.368). Manakala perbezaan kursus yang diikuti didapati tidak mempengaruhi tahap kemahiran metakognitif seseorang pelajar pada a=0.05 (p=0.233). Analisis data kualitatif melalui 2 soalan Matematik dilakukan terhadap 20 orang responden bagi mengenalpasti kemahiran metakognitif yang terlibat dalam menyelesaikan masalah Matematik. Keputusan kajian ini mendapati kemahiran mengawalatur banyak ditunjukkan oleh pelajar diikuti kemahiran menilai dan kemahiran memantau. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7783/1/P37-Zaidatun.pdf Tasir, Zaidatun and Harun, Jamalludin and Zakaria, Nur Wahida (2008) Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains dan Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, UTM. http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja31-40.htm#P37_
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Tasir, Zaidatun
Harun, Jamalludin
Zakaria, Nur Wahida
Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik
description Penyelesaian Matematik merupakan bidang kajian Pendidikan Matematik yang sentiasa mendapat perhatian. Pelbagai faktor cuba dikaji bagi mendapatkan satu hasil kajian yang membantu pelajar meningkatkan keupayaan menyelesaikan sesuatu masalah Matematik. Dalam kajian ini faktor yang dikaji adalah kemahiran metakognitif yang terdiri daripada kemahiran memantau, kemahiran menilai dan kemahiran mengawalatur (Jousovec, 1994, Namsoo, 1998, Vos, 2001). Seramai 153 pelajar tahun satu Fakulti Pendidikan diberikan soal selidik kemahiran metakognitif yang terdiri daripada 24 item berskala likert-4 mata. Reka bentuk kajian ini ialah kuantitatif dan kualitatif. Hasil daripada kajian mendapati pelajar mempunyai tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah Matematik yang agak tinggi (min= 3.29). Manakala min bagi ketiga-tiga kemahiran memantau, menilai dan mengawalatur ialah 3.35, 3.30 dan 3.27. Daripada ujian-T(independent sample T-Test) pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan tahap kemahiran metakognitif merentas jantina pada a= 0.05 (p= 0.368). Manakala perbezaan kursus yang diikuti didapati tidak mempengaruhi tahap kemahiran metakognitif seseorang pelajar pada a=0.05 (p=0.233). Analisis data kualitatif melalui 2 soalan Matematik dilakukan terhadap 20 orang responden bagi mengenalpasti kemahiran metakognitif yang terlibat dalam menyelesaikan masalah Matematik. Keputusan kajian ini mendapati kemahiran mengawalatur banyak ditunjukkan oleh pelajar diikuti kemahiran menilai dan kemahiran memantau.
format Conference or Workshop Item
author Tasir, Zaidatun
Harun, Jamalludin
Zakaria, Nur Wahida
author_facet Tasir, Zaidatun
Harun, Jamalludin
Zakaria, Nur Wahida
author_sort Tasir, Zaidatun
title Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik
title_short Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik
title_full Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik
title_fullStr Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik
title_full_unstemmed Tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik
title_sort tahap kemahiran metakognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah matematik
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/7783/1/P37-Zaidatun.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7783/
http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja31-40.htm#P37_
_version_ 1662754214823067648
score 13.214269