Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor

Kajian ini cuba mengenal pasti kelaziman kemurungan dalam kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat dan lima di sebuah Sekolah Menengah Agama di Johor. Kajian menyelidik sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor minit kemurungan antara remaja lelaki dan remaja perempuan. Kajian ini juga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sumadi, Hanidah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/77661/1/HanidahSumadiMFP2013.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/77661/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:94071
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini cuba mengenal pasti kelaziman kemurungan dalam kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat dan lima di sebuah Sekolah Menengah Agama di Johor. Kajian menyelidik sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor minit kemurungan antara remaja lelaki dan remaja perempuan. Kajian ini juga menguji perhubungan antara kemurungan dengan personaliti pelajar. Inventori Kemurungan Beck yang berbentuk laporan kendiri digunakan untuk mengumpulkan data dan inventori ini diedarkan secara rawak kepada 155 pelajar Tingkatan 4 & 5. Analisis statistik yang digunakan adalah jadual silang, ujian-t, korelasi Pearson dan ANOVA Satu Hala. Dapatan kajian menunjukan bahawa 43.41% daripada sampel mengalami kemurungan klinikal (skor melebihi 17). Dapatan kajian juga menunjukan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Sebaliknya kemurungan remaja berhubung dengan Personaliti pelajar yang pelbagai.