Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti status tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik dalam kalangan pelajar tingkatan empat sekolah menengah teknik di daerah Johor Bahru. Seramai 170 orang pelajar lelaki dan 142 orang pelajar perempuan terlibat dalam kajian ini. Ujian pencapaian Tinja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Daud, Zaiton, Noordin, Shaharom
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7680/1/P45-Shahrom.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7680/
https://www.researchgate.net/publication/277875063_Tahap_pencapaian_dalam_menyelesaikan_masalah_fizik_bagi_pelajar_tingkatan_empat_di_sekolah_menengah_teknik_daerah_johor_bahru_merentas_jantina
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.7680
record_format eprints
spelling my.utm.76802017-09-30T06:50:16Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7680/ Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina Daud, Zaiton Noordin, Shaharom L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti status tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik dalam kalangan pelajar tingkatan empat sekolah menengah teknik di daerah Johor Bahru. Seramai 170 orang pelajar lelaki dan 142 orang pelajar perempuan terlibat dalam kajian ini. Ujian pencapaian Tinjauan Pencapaian Fizik (TPF) yang mengandungi dua (2) item soalan dalam tajuk Kinematik digunakan untuk mendapat maklumat tentang status pencapaian pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik. Hasil kajian menunjukkan tahap pencapaian pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik adalah rendah. Ujian statistik Khi-kuasa dua (?2) menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang bererti dari segi tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik merentas jantina pada aras keertian a = .05. Hasil kajian ini memberi implikasi bahawa penerapan kemahiran saintifik yang merupakan domain yang diberi penekanan dalam Kurikulum Fizik yang disemak semula kurang berjaya dilaksanakan di sekolah serta pelajar juga belum mampu menguasai dan menggunakan pengetahuan sedia ada dalam tajuk Kinematik untuk menyelesaikan masalah. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7680/1/P45-Shahrom.pdf Daud, Zaiton and Noordin, Shaharom (2008) Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, Universiti Teknologi Malaysia. https://www.researchgate.net/publication/277875063_Tahap_pencapaian_dalam_menyelesaikan_masalah_fizik_bagi_pelajar_tingkatan_empat_di_sekolah_menengah_teknik_daerah_johor_bahru_merentas_jantina
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Daud, Zaiton
Noordin, Shaharom
Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti status tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik dalam kalangan pelajar tingkatan empat sekolah menengah teknik di daerah Johor Bahru. Seramai 170 orang pelajar lelaki dan 142 orang pelajar perempuan terlibat dalam kajian ini. Ujian pencapaian Tinjauan Pencapaian Fizik (TPF) yang mengandungi dua (2) item soalan dalam tajuk Kinematik digunakan untuk mendapat maklumat tentang status pencapaian pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik. Hasil kajian menunjukkan tahap pencapaian pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik adalah rendah. Ujian statistik Khi-kuasa dua (?2) menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang bererti dari segi tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik merentas jantina pada aras keertian a = .05. Hasil kajian ini memberi implikasi bahawa penerapan kemahiran saintifik yang merupakan domain yang diberi penekanan dalam Kurikulum Fizik yang disemak semula kurang berjaya dilaksanakan di sekolah serta pelajar juga belum mampu menguasai dan menggunakan pengetahuan sedia ada dalam tajuk Kinematik untuk menyelesaikan masalah.
format Conference or Workshop Item
author Daud, Zaiton
Noordin, Shaharom
author_facet Daud, Zaiton
Noordin, Shaharom
author_sort Daud, Zaiton
title Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina
title_short Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina
title_full Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina
title_fullStr Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina
title_full_unstemmed Tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina
title_sort tahap pencapaian dalam menyelesaikan masalah fizik bagi pelajar tingkatan empat di sekolah menengah teknik daerah johor bahru merentas jantina
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/7680/1/P45-Shahrom.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7680/
https://www.researchgate.net/publication/277875063_Tahap_pencapaian_dalam_menyelesaikan_masalah_fizik_bagi_pelajar_tingkatan_empat_di_sekolah_menengah_teknik_daerah_johor_bahru_merentas_jantina
_version_ 1643644829013377024
score 13.188404