Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah

Kajian ini bertujuan menilai penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah (Sarjana dan Doktor Falsafah) di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Ia melibatkan 12 aspek iaitu permulaan pengajian, budaya penyelidikan, sumber dan kemudahan, pemilihan topik dan program pengajian, perhubungan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Ghani, Hanani Izzah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6559/1/HananiIzzahMFP2007.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6559/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.6559
record_format eprints
spelling my.utm.65592018-07-25T07:59:53Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6559/ Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah Abdul Ghani, Hanani Izzah L Education (General) Kajian ini bertujuan menilai penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah (Sarjana dan Doktor Falsafah) di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Ia melibatkan 12 aspek iaitu permulaan pengajian, budaya penyelidikan, sumber dan kemudahan, pemilihan topik dan program pengajian, perhubungan dan penglibatan, tesis, bimbingan, komunikasi interpersonal, maklum balas, kepakaran, perkembangan profesional, dan pelbagai. Sampel kajian melibatkan 103 orang pelajar pasca ijazah yang sedang menjalankan penyelidikan. Kajian menggunakan soal selidik Evaluation of Postgraduates Supervision (SEPS) yang diadaptasi daripada Queensland University of Technology (QUT). Kajian menggunakan sebanyak 9 persoalan kajian. Data dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) dan dapatan dilaporkan dalam bentuk statistik deskriptif dan inferensi. Hasil kajian menunjukkan pelajar berpuas hati dengan penyeliaan yang diterima kecuali bagi aspek sumber dan kemudahan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara jantina dengan permulaan pengajian, perhubungan dan penglibatan dan kepakaran penyelia. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan tahap pengajian dengan pemilihan topik dan program pengajian. Dicadangkan agar penyelia dibekalkan dengan latihan dan bimbingan yang secukupnya sementara itu pelajar didedahkan dengan bidang yang diminati, penyelia yang berpotensi dan sumber-sumber dan kemudahan yang boleh digunakan untuk memulakan pengajian. 2007-12 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6559/1/HananiIzzahMFP2007.pdf Abdul Ghani, Hanani Izzah (2007) Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdul Ghani, Hanani Izzah
Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah
description Kajian ini bertujuan menilai penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah (Sarjana dan Doktor Falsafah) di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Ia melibatkan 12 aspek iaitu permulaan pengajian, budaya penyelidikan, sumber dan kemudahan, pemilihan topik dan program pengajian, perhubungan dan penglibatan, tesis, bimbingan, komunikasi interpersonal, maklum balas, kepakaran, perkembangan profesional, dan pelbagai. Sampel kajian melibatkan 103 orang pelajar pasca ijazah yang sedang menjalankan penyelidikan. Kajian menggunakan soal selidik Evaluation of Postgraduates Supervision (SEPS) yang diadaptasi daripada Queensland University of Technology (QUT). Kajian menggunakan sebanyak 9 persoalan kajian. Data dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) dan dapatan dilaporkan dalam bentuk statistik deskriptif dan inferensi. Hasil kajian menunjukkan pelajar berpuas hati dengan penyeliaan yang diterima kecuali bagi aspek sumber dan kemudahan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara jantina dengan permulaan pengajian, perhubungan dan penglibatan dan kepakaran penyelia. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan tahap pengajian dengan pemilihan topik dan program pengajian. Dicadangkan agar penyelia dibekalkan dengan latihan dan bimbingan yang secukupnya sementara itu pelajar didedahkan dengan bidang yang diminati, penyelia yang berpotensi dan sumber-sumber dan kemudahan yang boleh digunakan untuk memulakan pengajian.
format Thesis
author Abdul Ghani, Hanani Izzah
author_facet Abdul Ghani, Hanani Izzah
author_sort Abdul Ghani, Hanani Izzah
title Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah
title_short Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah
title_full Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah
title_fullStr Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah
title_full_unstemmed Penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah
title_sort penilaian penyeliaan penyelidikan pelajar pasca ijazah
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6559/1/HananiIzzahMFP2007.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6559/
_version_ 1643644585556049920
score 13.209306