Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru, dan menentukan sama ada terdapat perbezaaan persepsi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Gaya pembelajaran merujuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lay, Ah Nam
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6553/1/LayAhNamMFP2007.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6553/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.6553
record_format eprints
spelling my.utm.65532018-07-30T08:39:25Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6553/ Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru Lay, Ah Nam L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru, dan menentukan sama ada terdapat perbezaaan persepsi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Gaya pembelajaran merujuk kepada jenis visual, auditory, tactual dan kinesthetic dalam Model Dunn dan Dunn. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kajian tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Subjek kajian terdiri daripada 294 pelajarpelajar Tingkatan Empat yang dipilih secara rawak dari tujuh buah Sekolah Menengah Teknik (SMT) di Negeri Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru adalah pada tahap menghampiri tahap sederhana. Kajian juga mendapati gaya pembelajaran yang dominan dalam kalangan pelajar ialah kinesthetic. Analisis varian (ANOVA) satu hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan signifikan dalam persepsi antara pelajar visual, auditory, tactual dan kinesthetic terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru. 2007-11 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6553/1/LayAhNamMFP2007.pdf Lay, Ah Nam (2007) Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Lay, Ah Nam
Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru, dan menentukan sama ada terdapat perbezaaan persepsi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran berbeza. Gaya pembelajaran merujuk kepada jenis visual, auditory, tactual dan kinesthetic dalam Model Dunn dan Dunn. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kajian tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Subjek kajian terdiri daripada 294 pelajarpelajar Tingkatan Empat yang dipilih secara rawak dari tujuh buah Sekolah Menengah Teknik (SMT) di Negeri Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru adalah pada tahap menghampiri tahap sederhana. Kajian juga mendapati gaya pembelajaran yang dominan dalam kalangan pelajar ialah kinesthetic. Analisis varian (ANOVA) satu hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan signifikan dalam persepsi antara pelajar visual, auditory, tactual dan kinesthetic terhadap strategi penerapan strategi metakognitif yang dilaksanakan oleh guru.
format Thesis
author Lay, Ah Nam
author_facet Lay, Ah Nam
author_sort Lay, Ah Nam
title Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru
title_short Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru
title_full Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru
title_fullStr Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru
title_full_unstemmed Persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru
title_sort persepsi pelajar pelbagai gaya pembelajaran terhadap penerapan strategi metakognitif guru
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6553/1/LayAhNamMFP2007.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6553/
_version_ 1643644583798636544
score 13.211869