Analisis persekitaran dalaman sekolah kebangsaan di Zon Bandar Utara, Johor Bahru

Penyelidikan deskriptif ini bertujuan untuk melihat persepsi guru dan pelajar terhadap persekitaran dalaman sekolah. Penyelidikan ini juga dilakukan untuk melihat perbezaan faktor-faktor yang boleh mempengaruhi persepsi responden terhadap persekitaran dalaman sekolah berdasarkan latar belakang merek...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tahir, Kamazita
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6453/1/kamazitaTahirMFP.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6453/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan deskriptif ini bertujuan untuk melihat persepsi guru dan pelajar terhadap persekitaran dalaman sekolah. Penyelidikan ini juga dilakukan untuk melihat perbezaan faktor-faktor yang boleh mempengaruhi persepsi responden terhadap persekitaran dalaman sekolah berdasarkan latar belakang mereka. Populasi kajian terdiri daripada guru-guru dan para pelajar darjah enam di lima buah Sekolah Kebangsaan Zon Bandar Utara Johor Bahru. Sampel telah dipilih secara rawak yang terdiri daripada 152 orang guru dan 200 orang pelajar. Dua set soal selidik yang digunakan diubahsuai daripada soal selidik yang disediakan oleh Brent Davies & Linda Ellison (1996) terjemahan oleh Shukor Mohd Dom (2004). Setiap set soal selidik mengandungi 30 item yang dibahagikan kepada tujuh elemen dengan skala 3 mata bagi mendapatkan maklumat daripada responden. Kajian rintis dibuat ke atas 12 orang guru dan 12 orang pelajar Sek. Keb. Mutiara Rini Johor Bahru bagi menentukan konsistensi instrumen. Nilai alpha yang diperolehi adalah tinggi iaitu 0.8258 (guru) dan 0.9560 (pelajar). Dapatan kajian menunjukkan persepsi guru dan pelajar berada pada tahap sederhana dengan nilai min keseluruhan 2.07 (guru) dan 2.34 (pelajar). Ujian-t yang dijalankan menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan terhadap persepsi persekitaran dalaman sekolah berdasarkan jantina guru dan pelajar. Ujian ANOVA yang dilaksanakan juga menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan terhadap persepsi persekitaran dalaman sekolah berdasarkan pengalaman mengajar guru, jawatan di sekolah guru dan tempoh belajar di sekolah pelajar. Berdasarkan kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk meningkatkan kesedaran sekolah terhadap keperluan analisis persekitaran sekolah masing-masing.