Gaya pembelajaran pelajar cemerlang: Kajian kes di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia

Kertas kerja ini bertujuan mengemukakan hasil dapatan kajian berkaitan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar cemerlang kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan. Seramai 53 orang pelajar telah dilibatkan dalam kajian ini yang terdiri daripada pelajar tahun satu hingga ke pelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Mohd. Safarin, Subari, Kamalularifin, Mohd., Mohd. Nazari
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6298/1/GAYA_PEMBELAJARAN_PELAJAR_CEMERLANG.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6298/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kertas kerja ini bertujuan mengemukakan hasil dapatan kajian berkaitan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar cemerlang kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan. Seramai 53 orang pelajar telah dilibatkan dalam kajian ini yang terdiri daripada pelajar tahun satu hingga ke pelajar tahun akhir. Aspek yang dikaji adalah gaya pembelajaran mengikut Model Kolb yang dikelaskan kepada Diverger, Asimilator, Konverger dan Akomodator. Instrumen berbentuk Inventori 11 bahagian yang diubahsuai daripada Oxford’s Style Analysis Survey telah digunakan bagi mengumpul maklumat berkaitan gaya pembelajaran pelajar cemerlang tersebut. Hasil kajian mendapati pelajar cemerlang cenderung mengamalkan gaya pembelajaran bercirikan Visual, reflective dan Concrete Sequential. Oleh itu telah dicadangkan beberapa langkah dan pendekatan begi menyesuaikan gaya pembelajaran dengan kelompok pelajar dan kaedah pengajaran