Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor
Kajian deskriptif ini adalah untuk meninjau amalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik tempatan. Seramai 90 orang guru yang mengajar matapelajaran teknik dan vokasional di 3 buah sekolah menengah teknik di negeri Selangor dijadikan sampel kajian. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidi...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/1/ictte.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/ https://www.researchgate.net/publication/46480573_Amalan_Pembelajaran_Koperatif_di_Kalangan_Guru-Guru_Mata_Pelajaran_Teknik_Dan_Vokasional_Di_Tiga_buah_Sekolah_Teknik_di_Selangor |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.6170 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.61702017-09-12T01:26:12Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/ Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor Yahaya, Azizi Sihes, Ahmad Johari Ghazali, Shahzalina L Education (General) Kajian deskriptif ini adalah untuk meninjau amalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik tempatan. Seramai 90 orang guru yang mengajar matapelajaran teknik dan vokasional di 3 buah sekolah menengah teknik di negeri Selangor dijadikan sampel kajian. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian digunakan. Data diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 10.0 (Statistical Package for Social Sciences) dan dinyatakan dalam bentuk peratusan, kekerapan dan min. Kajian ini mendapati responden sedikit sebanyak mengamalkan kaedah pembelajaran koperatif tetapi faktor-faktor seperti kekangan masa dan sikap pelajar ternyata mempunyai pengaruhi negatif terhadap pengamalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik yang dikaji. Walaupun demikian, sikap guru didapati positif dalam amalan pembelajaran koperatif dan menyumbang kepada perlaksanaan amalan pembelajaran koperatif di dalam kelas. Sebagai kesimpulan, amalan kaedah pembelajaran koperatif boleh dipertingkatkan dan diperluaskan penggunaannya sekiranya aspek yang boleh menjejaskan pengamalannya di atasi dan aspek yang menyumbang kepada perlaksanaannya dipertingkatkan. 2003 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/1/ictte.pdf Yahaya, Azizi and Sihes, Ahmad Johari and Ghazali, Shahzalina (2003) Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor. In: International Conference On Teaching and Teacher Education (UIAM), 16-18 Sept 2003, Crown Princess Hotel, Kuala Lumpur. https://www.researchgate.net/publication/46480573_Amalan_Pembelajaran_Koperatif_di_Kalangan_Guru-Guru_Mata_Pelajaran_Teknik_Dan_Vokasional_Di_Tiga_buah_Sekolah_Teknik_di_Selangor |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Yahaya, Azizi Sihes, Ahmad Johari Ghazali, Shahzalina Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor |
description |
Kajian deskriptif ini adalah untuk meninjau amalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik tempatan. Seramai 90 orang guru yang mengajar matapelajaran teknik dan vokasional di 3 buah sekolah menengah teknik di negeri Selangor dijadikan sampel kajian. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian digunakan. Data diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 10.0 (Statistical Package for Social Sciences) dan dinyatakan dalam bentuk peratusan, kekerapan dan min. Kajian ini mendapati responden sedikit sebanyak mengamalkan kaedah pembelajaran koperatif tetapi faktor-faktor seperti kekangan masa dan sikap pelajar ternyata mempunyai pengaruhi negatif terhadap pengamalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik yang dikaji. Walaupun demikian, sikap guru didapati positif dalam amalan pembelajaran koperatif dan menyumbang kepada perlaksanaan amalan pembelajaran koperatif di dalam kelas. Sebagai kesimpulan, amalan kaedah pembelajaran koperatif boleh dipertingkatkan dan diperluaskan penggunaannya sekiranya aspek yang boleh menjejaskan pengamalannya di atasi dan aspek yang menyumbang kepada perlaksanaannya dipertingkatkan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Yahaya, Azizi Sihes, Ahmad Johari Ghazali, Shahzalina |
author_facet |
Yahaya, Azizi Sihes, Ahmad Johari Ghazali, Shahzalina |
author_sort |
Yahaya, Azizi |
title |
Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor |
title_short |
Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor |
title_full |
Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor |
title_fullStr |
Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor |
title_full_unstemmed |
Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor |
title_sort |
amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di selangor |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/1/ictte.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/ https://www.researchgate.net/publication/46480573_Amalan_Pembelajaran_Koperatif_di_Kalangan_Guru-Guru_Mata_Pelajaran_Teknik_Dan_Vokasional_Di_Tiga_buah_Sekolah_Teknik_di_Selangor |
_version_ |
1643644493504708608 |
score |
13.160551 |