Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor

Kajian deskriptif ini adalah untuk meninjau amalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik tempatan. Seramai 90 orang guru yang mengajar matapelajaran teknik dan vokasional di 3 buah sekolah menengah teknik di negeri Selangor dijadikan sampel kajian. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Sihes, Ahmad Johari, Ghazali, Shahzalina
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/1/ictte.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/
https://www.researchgate.net/publication/46480573_Amalan_Pembelajaran_Koperatif_di_Kalangan_Guru-Guru_Mata_Pelajaran_Teknik_Dan_Vokasional_Di_Tiga_buah_Sekolah_Teknik_di_Selangor
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.6170
record_format eprints
spelling my.utm.61702017-09-12T01:26:12Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/ Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor Yahaya, Azizi Sihes, Ahmad Johari Ghazali, Shahzalina L Education (General) Kajian deskriptif ini adalah untuk meninjau amalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik tempatan. Seramai 90 orang guru yang mengajar matapelajaran teknik dan vokasional di 3 buah sekolah menengah teknik di negeri Selangor dijadikan sampel kajian. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian digunakan. Data diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 10.0 (Statistical Package for Social Sciences) dan dinyatakan dalam bentuk peratusan, kekerapan dan min. Kajian ini mendapati responden sedikit sebanyak mengamalkan kaedah pembelajaran koperatif tetapi faktor-faktor seperti kekangan masa dan sikap pelajar ternyata mempunyai pengaruhi negatif terhadap pengamalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik yang dikaji. Walaupun demikian, sikap guru didapati positif dalam amalan pembelajaran koperatif dan menyumbang kepada perlaksanaan amalan pembelajaran koperatif di dalam kelas. Sebagai kesimpulan, amalan kaedah pembelajaran koperatif boleh dipertingkatkan dan diperluaskan penggunaannya sekiranya aspek yang boleh menjejaskan pengamalannya di atasi dan aspek yang menyumbang kepada perlaksanaannya dipertingkatkan. 2003 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/1/ictte.pdf Yahaya, Azizi and Sihes, Ahmad Johari and Ghazali, Shahzalina (2003) Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor. In: International Conference On Teaching and Teacher Education (UIAM), 16-18 Sept 2003, Crown Princess Hotel, Kuala Lumpur. https://www.researchgate.net/publication/46480573_Amalan_Pembelajaran_Koperatif_di_Kalangan_Guru-Guru_Mata_Pelajaran_Teknik_Dan_Vokasional_Di_Tiga_buah_Sekolah_Teknik_di_Selangor
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Sihes, Ahmad Johari
Ghazali, Shahzalina
Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor
description Kajian deskriptif ini adalah untuk meninjau amalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik tempatan. Seramai 90 orang guru yang mengajar matapelajaran teknik dan vokasional di 3 buah sekolah menengah teknik di negeri Selangor dijadikan sampel kajian. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian digunakan. Data diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 10.0 (Statistical Package for Social Sciences) dan dinyatakan dalam bentuk peratusan, kekerapan dan min. Kajian ini mendapati responden sedikit sebanyak mengamalkan kaedah pembelajaran koperatif tetapi faktor-faktor seperti kekangan masa dan sikap pelajar ternyata mempunyai pengaruhi negatif terhadap pengamalan pembelajaran koperatif di sekolah menengah teknik yang dikaji. Walaupun demikian, sikap guru didapati positif dalam amalan pembelajaran koperatif dan menyumbang kepada perlaksanaan amalan pembelajaran koperatif di dalam kelas. Sebagai kesimpulan, amalan kaedah pembelajaran koperatif boleh dipertingkatkan dan diperluaskan penggunaannya sekiranya aspek yang boleh menjejaskan pengamalannya di atasi dan aspek yang menyumbang kepada perlaksanaannya dipertingkatkan.
format Conference or Workshop Item
author Yahaya, Azizi
Sihes, Ahmad Johari
Ghazali, Shahzalina
author_facet Yahaya, Azizi
Sihes, Ahmad Johari
Ghazali, Shahzalina
author_sort Yahaya, Azizi
title Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor
title_short Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor
title_full Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor
title_fullStr Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor
title_full_unstemmed Amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di Selangor
title_sort amalan pembelajaran koperatif di kalangan guru-guru mata pelajaran teknik dan vokasional: sejauh manakah ia dilaksanakan di tiga buah sekolah teknik di selangor
publishDate 2003
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/1/ictte.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6170/
https://www.researchgate.net/publication/46480573_Amalan_Pembelajaran_Koperatif_di_Kalangan_Guru-Guru_Mata_Pelajaran_Teknik_Dan_Vokasional_Di_Tiga_buah_Sekolah_Teknik_di_Selangor
_version_ 1643644493504708608
score 13.160551