rekabentuk bahan pembelajaran penyelesaian masalah matematik berdasarkan schema-based instruction dalam kalangan pelajar disleksia

Disleksia merupakan masalah pembelajaran spesifik yang disebabkan oleh masalah neurologi. Kekeliruan dalam menyahkod sesuatu perkataan menyebabkan gangguan semasa sesi pembelajaran dan emosi pelajar. Masalah matematik tidak hanya bergantung dengan penggunaan nombor dan simbol semata-mata. Terdapat j...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rashid, Nur Cahya, A. Shukor, Nurbiha, Arbain, Nazihatulhasanah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61368/1/NurbihaAShukor2014_RekabentukbahanPembelajaranPenyelesaianMasalahMatematik.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61368/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Disleksia merupakan masalah pembelajaran spesifik yang disebabkan oleh masalah neurologi. Kekeliruan dalam menyahkod sesuatu perkataan menyebabkan gangguan semasa sesi pembelajaran dan emosi pelajar. Masalah matematik tidak hanya bergantung dengan penggunaan nombor dan simbol semata-mata. Terdapat juga domain matematik yang menggunakan perkataan dan pada kebiasaannya dalam bentuk soalan penyelesaian masalah. Tujuan kajian ini adalah bagi mereka bentuk bahan bantu mengajar yang menggunakan schema–based instruction (Jitendra, 2010) sebagai strategi pembelajaran masalah matematik. Pembelajaran bagi pelajar disleksia direka bentuk bagi pembangunan aplikasi bahan bantu mengajar. Rekabentuk ini dilakukan khususnya untuk membantu pelajar disleksia menyelesaikan masalah matematik yang berbentuk perkataan.