Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4

Kesan daripada strategi pengajaran yang tidak menarik punca mata pelajaran Fizik sering dianggap sukar oleh pelajar. Kajian ini dijalankan bagi membina sebuah modul pengajaran yang dinamakan ‘Modul Pengajaran Cahaya Quran’. Modul Pengajaran Cahaya Quran dibina bagi topik Pantulan Cahaya yang berasas...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saim, Nurshamela, Ibrahim, Nor Hasniza, Surif, Johari, Ali, Marlina, Abdullah, Abdul Halim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/61195/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranCahayaQuranBerasaskanKaedahInkuiri.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61195/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.61195
record_format eprints
spelling my.utm.611952017-03-22T00:32:33Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61195/ Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4 Saim, Nurshamela Ibrahim, Nor Hasniza Surif, Johari Ali, Marlina Abdullah, Abdul Halim L Education (General) Kesan daripada strategi pengajaran yang tidak menarik punca mata pelajaran Fizik sering dianggap sukar oleh pelajar. Kajian ini dijalankan bagi membina sebuah modul pengajaran yang dinamakan ‘Modul Pengajaran Cahaya Quran’. Modul Pengajaran Cahaya Quran dibina bagi topik Pantulan Cahaya yang berasaskan kaedah inkuiri dengan menerapkan ilmu Al-Quran dan unsur sejarah saintis Muslim. Kajian ini turut mengenal pasti kesesuaian Modul Pengajaran Cahaya Quran dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Oleh yang demikian, seramai lapan orang pendidik yang mempunyai latar belakang dalam Fizik sekitar Negeri Johor dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen yang digunakan bagi menilai modul ini adalah borang soal selidik yang mengandungi 40 soalan skala Likert lima dan lima soalan penilaian umum. Dapatan kajian mendapati sebahagian besar responden telah memberikan pandangan positif mengenai Modul Pengajaran Cahaya Quran berdasarkan kriteria iaitu 1) isi kandungan pengajaran 2) pengaplikasian pantulan cahaya 3) miskonsepsi dan kesukaran 4) strategi pengajaran dan 5) teknik penilaian yang sesuai untuk dilaksanakan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Malah, modul ini juga didapati dapat menerapkan nilai-nilai murni dalam diri pelajar. Walau bagaimanapun terdapat beberapa cadangan turut dikemukakan untuk penambahbaikan modul agar lebih menarik dan efektif. Antaranya ialah susunan modul dengan konsep modul sebenar, penerangan lebih terperinci pada sesi pengajaran serta melatih pelajar mahir untuk melukis rajah sinar. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61195/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranCahayaQuranBerasaskanKaedahInkuiri.pdf Saim, Nurshamela and Ibrahim, Nor Hasniza and Surif, Johari and Ali, Marlina and Abdullah, Abdul Halim (2014) Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4. In: Prosiding Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 August, 2014, Skudai, Johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Saim, Nurshamela
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Ali, Marlina
Abdullah, Abdul Halim
Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4
description Kesan daripada strategi pengajaran yang tidak menarik punca mata pelajaran Fizik sering dianggap sukar oleh pelajar. Kajian ini dijalankan bagi membina sebuah modul pengajaran yang dinamakan ‘Modul Pengajaran Cahaya Quran’. Modul Pengajaran Cahaya Quran dibina bagi topik Pantulan Cahaya yang berasaskan kaedah inkuiri dengan menerapkan ilmu Al-Quran dan unsur sejarah saintis Muslim. Kajian ini turut mengenal pasti kesesuaian Modul Pengajaran Cahaya Quran dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Oleh yang demikian, seramai lapan orang pendidik yang mempunyai latar belakang dalam Fizik sekitar Negeri Johor dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen yang digunakan bagi menilai modul ini adalah borang soal selidik yang mengandungi 40 soalan skala Likert lima dan lima soalan penilaian umum. Dapatan kajian mendapati sebahagian besar responden telah memberikan pandangan positif mengenai Modul Pengajaran Cahaya Quran berdasarkan kriteria iaitu 1) isi kandungan pengajaran 2) pengaplikasian pantulan cahaya 3) miskonsepsi dan kesukaran 4) strategi pengajaran dan 5) teknik penilaian yang sesuai untuk dilaksanakan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Malah, modul ini juga didapati dapat menerapkan nilai-nilai murni dalam diri pelajar. Walau bagaimanapun terdapat beberapa cadangan turut dikemukakan untuk penambahbaikan modul agar lebih menarik dan efektif. Antaranya ialah susunan modul dengan konsep modul sebenar, penerangan lebih terperinci pada sesi pengajaran serta melatih pelajar mahir untuk melukis rajah sinar.
format Conference or Workshop Item
author Saim, Nurshamela
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Ali, Marlina
Abdullah, Abdul Halim
author_facet Saim, Nurshamela
Ibrahim, Nor Hasniza
Surif, Johari
Ali, Marlina
Abdullah, Abdul Halim
author_sort Saim, Nurshamela
title Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4
title_short Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4
title_full Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4
title_fullStr Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4
title_full_unstemmed Modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4
title_sort modul pengajaran cahaya quran berasaskan kaedah inkuiri bagi topik pantulan cahaya tingkatan 4
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61195/1/NorHasnizaIbrahim2014_ModulPengajaranCahayaQuranBerasaskanKaedahInkuiri.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61195/
_version_ 1643655098593705984
score 13.2014675