Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar

Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Said, Siti Dahlia, Sihes, Ahmad Johari
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/1/AhmadJohariSihes2014_BahanSahihdalamPengajaranKefahamanMembacaKepadaPelajarSekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.60944
record_format eprints
spelling my.utm.609442017-03-09T00:52:09Z http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/ Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar Said, Siti Dahlia Sihes, Ahmad Johari L Education (General) Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan kefahaman membaca daripada pelajar untuk SMP di Makassar. Purposive random sampling digunakan sebagai teknik bagi menentukan sampel kajian kerana populasi kajian ini merangkumi semua pelajar tahun kedua daripada SMPN di bandar Makassar. Pra-eksperimen sebagai kaedah kajian. Seterusnya, instrumen kajian terdiri daripada (1) soal selidik untuk mengetahui motivasi pelajar terhadap penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca , (2) bahan kursus, untuk mengetahui kefahaman membaca daripada pelajar pada masa mereka diajar dengan menggunakan bahan yang sahih, dan (3) ujian yang merangkumi pre-test yang digunakan untuk meyelidiki kefahaman membaca daripada pelajar sebelum rawatan dan post-test yang digunakan untuk mencari kefahaman membaca daripada pelajar selepas rawatan. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa (1) penggunaan bahan yang sahih dalam membaca pengajaran mempunyai pengaruh yang rendah ke arah pelajar motivasi di SMP di Makassar, dan (2) walaupun kefahaman bacaan daripada pelajar meningkat, secara umum, tetapi sebelum dan selepas rawatan dalam bilik darjah, kefahaman membaca daripada pelajar masih rendah. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/1/AhmadJohariSihes2014_BahanSahihdalamPengajaranKefahamanMembacaKepadaPelajarSekolah.pdf Said, Siti Dahlia and Sihes, Ahmad Johari (2014) Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar. In: The 1st Academic Symposium on Integrating Knowledge: Integrating Knowledge with Science and Religion, 20-21 Nov, 2014, Skudai, Johor.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Said, Siti Dahlia
Sihes, Ahmad Johari
Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar
description Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan kefahaman membaca daripada pelajar untuk SMP di Makassar. Purposive random sampling digunakan sebagai teknik bagi menentukan sampel kajian kerana populasi kajian ini merangkumi semua pelajar tahun kedua daripada SMPN di bandar Makassar. Pra-eksperimen sebagai kaedah kajian. Seterusnya, instrumen kajian terdiri daripada (1) soal selidik untuk mengetahui motivasi pelajar terhadap penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca , (2) bahan kursus, untuk mengetahui kefahaman membaca daripada pelajar pada masa mereka diajar dengan menggunakan bahan yang sahih, dan (3) ujian yang merangkumi pre-test yang digunakan untuk meyelidiki kefahaman membaca daripada pelajar sebelum rawatan dan post-test yang digunakan untuk mencari kefahaman membaca daripada pelajar selepas rawatan. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa (1) penggunaan bahan yang sahih dalam membaca pengajaran mempunyai pengaruh yang rendah ke arah pelajar motivasi di SMP di Makassar, dan (2) walaupun kefahaman bacaan daripada pelajar meningkat, secara umum, tetapi sebelum dan selepas rawatan dalam bilik darjah, kefahaman membaca daripada pelajar masih rendah.
format Conference or Workshop Item
author Said, Siti Dahlia
Sihes, Ahmad Johari
author_facet Said, Siti Dahlia
Sihes, Ahmad Johari
author_sort Said, Siti Dahlia
title Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar
title_short Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar
title_full Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar
title_fullStr Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar
title_full_unstemmed Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar
title_sort bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar sekolah menengah pertama negeri (smpn) di bandar makassar
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/1/AhmadJohariSihes2014_BahanSahihdalamPengajaranKefahamanMembacaKepadaPelajarSekolah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/
_version_ 1643655023931949056
score 13.210693