Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar
Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan ke...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/1/AhmadJohariSihes2014_BahanSahihdalamPengajaranKefahamanMembacaKepadaPelajarSekolah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.60944 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.609442017-03-09T00:52:09Z http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/ Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar Said, Siti Dahlia Sihes, Ahmad Johari L Education (General) Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan kefahaman membaca daripada pelajar untuk SMP di Makassar. Purposive random sampling digunakan sebagai teknik bagi menentukan sampel kajian kerana populasi kajian ini merangkumi semua pelajar tahun kedua daripada SMPN di bandar Makassar. Pra-eksperimen sebagai kaedah kajian. Seterusnya, instrumen kajian terdiri daripada (1) soal selidik untuk mengetahui motivasi pelajar terhadap penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca , (2) bahan kursus, untuk mengetahui kefahaman membaca daripada pelajar pada masa mereka diajar dengan menggunakan bahan yang sahih, dan (3) ujian yang merangkumi pre-test yang digunakan untuk meyelidiki kefahaman membaca daripada pelajar sebelum rawatan dan post-test yang digunakan untuk mencari kefahaman membaca daripada pelajar selepas rawatan. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa (1) penggunaan bahan yang sahih dalam membaca pengajaran mempunyai pengaruh yang rendah ke arah pelajar motivasi di SMP di Makassar, dan (2) walaupun kefahaman bacaan daripada pelajar meningkat, secara umum, tetapi sebelum dan selepas rawatan dalam bilik darjah, kefahaman membaca daripada pelajar masih rendah. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/1/AhmadJohariSihes2014_BahanSahihdalamPengajaranKefahamanMembacaKepadaPelajarSekolah.pdf Said, Siti Dahlia and Sihes, Ahmad Johari (2014) Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar. In: The 1st Academic Symposium on Integrating Knowledge: Integrating Knowledge with Science and Religion, 20-21 Nov, 2014, Skudai, Johor. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Said, Siti Dahlia Sihes, Ahmad Johari Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar |
description |
Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan kefahaman membaca daripada pelajar untuk SMP di Makassar. Purposive random sampling digunakan sebagai teknik bagi menentukan sampel kajian kerana populasi kajian ini merangkumi semua pelajar tahun kedua daripada SMPN di bandar Makassar. Pra-eksperimen sebagai kaedah kajian. Seterusnya, instrumen kajian terdiri daripada (1) soal selidik untuk mengetahui motivasi pelajar terhadap penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca , (2) bahan kursus, untuk mengetahui kefahaman membaca daripada pelajar pada masa mereka diajar dengan menggunakan bahan yang sahih, dan (3) ujian yang merangkumi pre-test yang digunakan untuk meyelidiki kefahaman membaca daripada pelajar sebelum rawatan dan post-test yang digunakan untuk mencari kefahaman membaca daripada pelajar selepas rawatan. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa (1) penggunaan bahan yang sahih dalam membaca pengajaran mempunyai pengaruh yang rendah ke arah pelajar motivasi di SMP di Makassar, dan (2) walaupun kefahaman bacaan daripada pelajar meningkat, secara umum, tetapi sebelum dan selepas rawatan dalam bilik darjah, kefahaman membaca daripada pelajar masih rendah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Said, Siti Dahlia Sihes, Ahmad Johari |
author_facet |
Said, Siti Dahlia Sihes, Ahmad Johari |
author_sort |
Said, Siti Dahlia |
title |
Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar |
title_short |
Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar |
title_full |
Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar |
title_fullStr |
Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar |
title_full_unstemmed |
Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar |
title_sort |
bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar sekolah menengah pertama negeri (smpn) di bandar makassar |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/1/AhmadJohariSihes2014_BahanSahihdalamPengajaranKefahamanMembacaKepadaPelajarSekolah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/60944/ |
_version_ |
1643655023931949056 |
score |
13.210693 |