Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi guru sekolah menengah kebangsaan (SMK) harian di daerah Kluang, Johor. Responden kajian terdiri daripada seramai 181 orang guru. Gaya kepimpinan pengetua telah diukur menggunakan instrumen The Leadershi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahfar, Mastura, Nik Ismail, Nik Badrul Hisham
Format: Article
Published: Penerbit UTM Press 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/60267/
http://www.dx.doi.org/10.11113/sh.v5n1.453
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.60267
record_format eprints
spelling my.utm.602672021-09-07T04:28:24Z http://eprints.utm.my/id/eprint/60267/ Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor Mahfar, Mastura Nik Ismail, Nik Badrul Hisham LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi guru sekolah menengah kebangsaan (SMK) harian di daerah Kluang, Johor. Responden kajian terdiri daripada seramai 181 orang guru. Gaya kepimpinan pengetua telah diukur menggunakan instrumen The Leadership Behavior Description Questionnaire (LBDQ). Manakala, motivasi guru diukur menggunakan instrumen A Questionnaire Measure of Individual Differences in Achieving Tendecy (QMAT). Dapatan kajian rintis telah menunjukkan bahawa nilai alpha Cronbach bagi gaya kepimpinan adalah antara .80 hingga .90 dan .83 bagi motivasi. Analisis statistik deskriptif iaitu kekerapan dan peratusan serta statistik inferensi dalam bentuk pekali Korelasi Pearson telah digunakan untuk menguji hipotesis kajian pada aras signifikan .05. Dapatan kajian ini telah menunjukkan bahawa gaya kepimpinan pengetua yang paling dominan berdasarkan persepsi guru di SMK harian, Kluang, Johor adalah gaya kepimpinan berbentuk sokongan, manakala motivasi guru berada pada tahap sederhana. Keputusan kajian juga telah menunjukkan bahawa terdapat hubungan signifikan antara gaya kepimpinan pengetua berdasarkan persepsi guru dengan motivasi guru (r = 0.38, p< .05). Setiap dimensi gaya kepimpinan (mengarah, berorientasikan kejayaan, penyertaan dan sokongan) juga didapati mempunyai hubungan signifikan dengan motivasi guru. Penerbit UTM Press 2015 Article PeerReviewed Mahfar, Mastura and Nik Ismail, Nik Badrul Hisham (2015) Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor. Sains Humanika, 5 (1). pp. 9-18. ISSN 2289-6996 http://www.dx.doi.org/10.11113/sh.v5n1.453 DOI: 10.11113/sh.v5n1.453
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Mahfar, Mastura
Nik Ismail, Nik Badrul Hisham
Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi guru sekolah menengah kebangsaan (SMK) harian di daerah Kluang, Johor. Responden kajian terdiri daripada seramai 181 orang guru. Gaya kepimpinan pengetua telah diukur menggunakan instrumen The Leadership Behavior Description Questionnaire (LBDQ). Manakala, motivasi guru diukur menggunakan instrumen A Questionnaire Measure of Individual Differences in Achieving Tendecy (QMAT). Dapatan kajian rintis telah menunjukkan bahawa nilai alpha Cronbach bagi gaya kepimpinan adalah antara .80 hingga .90 dan .83 bagi motivasi. Analisis statistik deskriptif iaitu kekerapan dan peratusan serta statistik inferensi dalam bentuk pekali Korelasi Pearson telah digunakan untuk menguji hipotesis kajian pada aras signifikan .05. Dapatan kajian ini telah menunjukkan bahawa gaya kepimpinan pengetua yang paling dominan berdasarkan persepsi guru di SMK harian, Kluang, Johor adalah gaya kepimpinan berbentuk sokongan, manakala motivasi guru berada pada tahap sederhana. Keputusan kajian juga telah menunjukkan bahawa terdapat hubungan signifikan antara gaya kepimpinan pengetua berdasarkan persepsi guru dengan motivasi guru (r = 0.38, p< .05). Setiap dimensi gaya kepimpinan (mengarah, berorientasikan kejayaan, penyertaan dan sokongan) juga didapati mempunyai hubungan signifikan dengan motivasi guru.
format Article
author Mahfar, Mastura
Nik Ismail, Nik Badrul Hisham
author_facet Mahfar, Mastura
Nik Ismail, Nik Badrul Hisham
author_sort Mahfar, Mastura
title Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor
title_short Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor
title_full Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor
title_fullStr Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor
title_full_unstemmed Hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru SMK harian daerah Kluang, Johor
title_sort hubungan antara gaya kepimpinan pengetua dengan motivasi dalam kalangan guru smk harian daerah kluang, johor
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2015
url http://eprints.utm.my/id/eprint/60267/
http://www.dx.doi.org/10.11113/sh.v5n1.453
_version_ 1712285060310237184
score 13.19449