Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif

Tujuan kajian ini ialah untuk merekabentuk dan membangunkan sistem pembelajaran menerusi web berasaskan pendekatan pembelajaran kolaboratif menggunakan Model Penyiasatan / ‘Model of Investigation’ yang dijadikan sebagai satu panduan kerangka teori kepada pengkaji (Johnson, Johnson & Smith, 1...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Saharani, Md. Noor, Norah, Aris, Baharuddin
Format: Article
Language:English
Published: Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6001/1/96-saharani.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6001/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.6001
record_format eprints
spelling my.utm.60012011-08-22T02:08:30Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6001/ Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif Abdullah, Saharani Md. Noor, Norah Aris, Baharuddin L Education (General) Tujuan kajian ini ialah untuk merekabentuk dan membangunkan sistem pembelajaran menerusi web berasaskan pendekatan pembelajaran kolaboratif menggunakan Model Penyiasatan / ‘Model of Investigation’ yang dijadikan sebagai satu panduan kerangka teori kepada pengkaji (Johnson, Johnson & Smith, 1991) bagi merekabentuk strategi pembelajaran ini mengikut ciri-ciri seperti yang dicadangkan oleh Johnson & Johnson (1996). Topik yang dipilih bagi tujuan kajian ini ialah ‘Projek Membina Laman Web’ bagi kegunaan pelajar sarjana muda, Fakulti Pendidikan menyiapkan tugasan web mereka. Semasa pelajar menjalani pembelajaran kolaboratif, pelajar akan menggunakan pelbagai sumber seperti berbual melalui ruangan ‘Mari Sembang’, berforum, menghantar e-mail dan melayari laman web di internet untuk memperolehi maklumat yang dikehendaki. Proses penilaian dilakukan bagi mendapatkan pandangan pelajar terhadap tiga aspek rekabentuk iaitu rekabentuk informasi/strategi pembelajaran, rekabentuk antaramuka dan rekabentuk interaksi sistem pembelajaran yang dibangunkan. Populasi kajian projek ini terdiri daripada 15 orang pelajar 4SPA/SPJ Fakulti Pendidikan yang mengambil mata pelajaran SPM1012 : Telekomunikasi dan Rangkaian di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah borang soal selidik. Hasil daripada analisis terhadap ketigatiga aspek rekabentuk didapati bahawa rekabentuk informasi atau strategi pembelajaran berasaskan kolaboratif yang digunakan mendapat nilai min yang tinggi iaitu (min=4.4) diikuti oleh rekabentuk antaramuka (min=4.39) dan rekabentuk interaksi (min=4.42). Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007-11-02 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6001/1/96-saharani.pdf Abdullah, Saharani and Md. Noor, Norah and Aris, Baharuddin (2007) Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif. Smart Teaching & Learning: Re-engineering ID, Utilization and Innovation of Technology (2). ISSN 983-42733-2-3
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdullah, Saharani
Md. Noor, Norah
Aris, Baharuddin
Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif
description Tujuan kajian ini ialah untuk merekabentuk dan membangunkan sistem pembelajaran menerusi web berasaskan pendekatan pembelajaran kolaboratif menggunakan Model Penyiasatan / ‘Model of Investigation’ yang dijadikan sebagai satu panduan kerangka teori kepada pengkaji (Johnson, Johnson & Smith, 1991) bagi merekabentuk strategi pembelajaran ini mengikut ciri-ciri seperti yang dicadangkan oleh Johnson & Johnson (1996). Topik yang dipilih bagi tujuan kajian ini ialah ‘Projek Membina Laman Web’ bagi kegunaan pelajar sarjana muda, Fakulti Pendidikan menyiapkan tugasan web mereka. Semasa pelajar menjalani pembelajaran kolaboratif, pelajar akan menggunakan pelbagai sumber seperti berbual melalui ruangan ‘Mari Sembang’, berforum, menghantar e-mail dan melayari laman web di internet untuk memperolehi maklumat yang dikehendaki. Proses penilaian dilakukan bagi mendapatkan pandangan pelajar terhadap tiga aspek rekabentuk iaitu rekabentuk informasi/strategi pembelajaran, rekabentuk antaramuka dan rekabentuk interaksi sistem pembelajaran yang dibangunkan. Populasi kajian projek ini terdiri daripada 15 orang pelajar 4SPA/SPJ Fakulti Pendidikan yang mengambil mata pelajaran SPM1012 : Telekomunikasi dan Rangkaian di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah borang soal selidik. Hasil daripada analisis terhadap ketigatiga aspek rekabentuk didapati bahawa rekabentuk informasi atau strategi pembelajaran berasaskan kolaboratif yang digunakan mendapat nilai min yang tinggi iaitu (min=4.4) diikuti oleh rekabentuk antaramuka (min=4.39) dan rekabentuk interaksi (min=4.42).
format Article
author Abdullah, Saharani
Md. Noor, Norah
Aris, Baharuddin
author_facet Abdullah, Saharani
Md. Noor, Norah
Aris, Baharuddin
author_sort Abdullah, Saharani
title Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif
title_short Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif
title_full Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif
title_fullStr Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif
title_sort pembangunan dan penilaian pembelajaran menerusi web bagi sub topik “membina laman web” berasaskan pendekatan kolaboratif
publisher Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6001/1/96-saharani.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6001/
_version_ 1643644454515507200
score 13.209306