Satu kajian rintis tentang pengesanan aras kemahiran generik yang telah dikuasai oleh pelajar universiti dalam pembelajaran aktif

Satu penilaian kuantitatif rintis dijalankan untuk mengesan aras kemahiran generik yang telah dikuasai oleh responden dalam pembelajaran aktif/pembelajaran pendekatan koperatif dalam subjek Pembangunan Multimedia Berasaskan CD-ROM di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Responden kajia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: L. P., Irene, Aris, Baharuddin, Tasir, Zaidatun
Format: Article
Language:English
Published: Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/5981/1/56-irene.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/5981/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Satu penilaian kuantitatif rintis dijalankan untuk mengesan aras kemahiran generik yang telah dikuasai oleh responden dalam pembelajaran aktif/pembelajaran pendekatan koperatif dalam subjek Pembangunan Multimedia Berasaskan CD-ROM di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Responden kajian adalah terdiri daripada 41 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan (2 orang lelaki, 39 orang perempuan) yang mengikuti subjek Pembangunan Multimedia Berasaskan CD-ROM ini. Hasil dapatan menunjukkan min keseluruhan bagi aras kemahiran generik yang paling tinggi sebelum dan selepas mengikuti pembelajaran secara aktif yang telah dikuasai oleh responden adalah keyakinan diri. Min keseluruhan bagi ketujuhtujuh kemahiran generik selepas mengikuti pembelajaran secara aktif yang telah dikuasai oleh responden adalah melebihi skel 4. Langkah-langkah akan disusulkan untuk memperkembangkan kemahiran generik bersama pengetahuan subjek yang spesifik dalam konteks pembelajaran pendekatan koperatif.