Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari

Institusi pendidikan khususnya sekolah mempunyai peranan dalam menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada pelajar. Perkhidmatan pendidikan yang disediakan itu mestilah melalui satu proses memberi dan menerima yang dipanggil sebagai pengajaran dan pembelajaran (PdP). Dalam proses PdP, guru sangat ber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ilias, Mohd. Faeez, Abdullah, Murihah, Husain, Kalthom, Jasmi, Kamarul Azmi, Abdullah, Abdul Hafiz, Rosman, Arieff Salleh
Format: Article
Language:English
Published: Kolej Universiti Islam Selangor 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/1/Mohd%20Faeez%20Ilias2016_Jenis-jenisSumberPengetahuanGPI.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/
http://rmc.kuis.edu.my/jpi/edisi-khas-vol-3-no-2-1-jun-2016/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.55378
record_format eprints
spelling my.utm.553782017-11-14T06:23:12Z http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/ Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari Ilias, Mohd. Faeez Abdullah, Murihah Husain, Kalthom Jasmi, Kamarul Azmi Abdullah, Abdul Hafiz Rosman, Arieff Salleh BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Institusi pendidikan khususnya sekolah mempunyai peranan dalam menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada pelajar. Perkhidmatan pendidikan yang disediakan itu mestilah melalui satu proses memberi dan menerima yang dipanggil sebagai pengajaran dan pembelajaran (PdP). Dalam proses PdP, guru sangat berperanan dalam menyampaikan ilmu pengetahuan. Guru perlu meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dengan mempelbagaikan sumber dalam pengetahuan mereka. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sumber pengetahuan yang disediakan oleh pihak sekolah terhadap GPI dalam meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dalam mendapatkan data melalui instrumen temu bual, pemerhatian, analisis dokumen, dan nota lapangan. Dapatan yang diperolehi menggunakan instrumen tersebut dianalisis secara “open coding” menggunakan perisian Nvivo 7.0. Kajian dilakukan terhadap Guru Pendidikan Islam (GPI), penyelia GPI, dan dua orang pelajar di bawah seliaan GPI. Hasil kajian menunjukkan bahawa GPI mampu untuk menjadikan segala kemudahan yang diberikan oleh sekolah sebagai sumber untuk meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Antara sumbersumber tersebut ialah peruntukkan kursus-kursus yang disediakan oleh sekolah, akses internet yang mencukupi, dan bahan rujukan seperti buku. Semua dapatan tersebut dapat dijadikan sebagai rujukan kepada pentadbir untuk diaplikasikan oleh GPI untuk lebih berusaha dalam meningkatkan ilmu pengetahuan mereka. Kolej Universiti Islam Selangor 2016-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/1/Mohd%20Faeez%20Ilias2016_Jenis-jenisSumberPengetahuanGPI.pdf Ilias, Mohd. Faeez and Abdullah, Murihah and Husain, Kalthom and Jasmi, Kamarul Azmi and Abdullah, Abdul Hafiz and Rosman, Arieff Salleh (2016) Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi, 3 (2-1). pp. 41-55. ISSN 2289-7909 http://rmc.kuis.edu.my/jpi/edisi-khas-vol-3-no-2-1-jun-2016/
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic BL Religion
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle BL Religion
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
Ilias, Mohd. Faeez
Abdullah, Murihah
Husain, Kalthom
Jasmi, Kamarul Azmi
Abdullah, Abdul Hafiz
Rosman, Arieff Salleh
Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari
description Institusi pendidikan khususnya sekolah mempunyai peranan dalam menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada pelajar. Perkhidmatan pendidikan yang disediakan itu mestilah melalui satu proses memberi dan menerima yang dipanggil sebagai pengajaran dan pembelajaran (PdP). Dalam proses PdP, guru sangat berperanan dalam menyampaikan ilmu pengetahuan. Guru perlu meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dengan mempelbagaikan sumber dalam pengetahuan mereka. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sumber pengetahuan yang disediakan oleh pihak sekolah terhadap GPI dalam meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dalam mendapatkan data melalui instrumen temu bual, pemerhatian, analisis dokumen, dan nota lapangan. Dapatan yang diperolehi menggunakan instrumen tersebut dianalisis secara “open coding” menggunakan perisian Nvivo 7.0. Kajian dilakukan terhadap Guru Pendidikan Islam (GPI), penyelia GPI, dan dua orang pelajar di bawah seliaan GPI. Hasil kajian menunjukkan bahawa GPI mampu untuk menjadikan segala kemudahan yang diberikan oleh sekolah sebagai sumber untuk meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Antara sumbersumber tersebut ialah peruntukkan kursus-kursus yang disediakan oleh sekolah, akses internet yang mencukupi, dan bahan rujukan seperti buku. Semua dapatan tersebut dapat dijadikan sebagai rujukan kepada pentadbir untuk diaplikasikan oleh GPI untuk lebih berusaha dalam meningkatkan ilmu pengetahuan mereka.
format Article
author Ilias, Mohd. Faeez
Abdullah, Murihah
Husain, Kalthom
Jasmi, Kamarul Azmi
Abdullah, Abdul Hafiz
Rosman, Arieff Salleh
author_facet Ilias, Mohd. Faeez
Abdullah, Murihah
Husain, Kalthom
Jasmi, Kamarul Azmi
Abdullah, Abdul Hafiz
Rosman, Arieff Salleh
author_sort Ilias, Mohd. Faeez
title Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari
title_short Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari
title_full Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari
title_fullStr Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari
title_full_unstemmed Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari
title_sort jenis-jenis sumber pengetahuan guru pendidikan islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di sekolah bestari
publisher Kolej Universiti Islam Selangor
publishDate 2016
url http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/1/Mohd%20Faeez%20Ilias2016_Jenis-jenisSumberPengetahuanGPI.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/
http://rmc.kuis.edu.my/jpi/edisi-khas-vol-3-no-2-1-jun-2016/
_version_ 1643653779348783104
score 13.211869