Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari
Institusi pendidikan khususnya sekolah mempunyai peranan dalam menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada pelajar. Perkhidmatan pendidikan yang disediakan itu mestilah melalui satu proses memberi dan menerima yang dipanggil sebagai pengajaran dan pembelajaran (PdP). Dalam proses PdP, guru sangat ber...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Kolej Universiti Islam Selangor
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/1/Mohd%20Faeez%20Ilias2016_Jenis-jenisSumberPengetahuanGPI.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/ http://rmc.kuis.edu.my/jpi/edisi-khas-vol-3-no-2-1-jun-2016/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.55378 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.553782017-11-14T06:23:12Z http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/ Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari Ilias, Mohd. Faeez Abdullah, Murihah Husain, Kalthom Jasmi, Kamarul Azmi Abdullah, Abdul Hafiz Rosman, Arieff Salleh BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Institusi pendidikan khususnya sekolah mempunyai peranan dalam menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada pelajar. Perkhidmatan pendidikan yang disediakan itu mestilah melalui satu proses memberi dan menerima yang dipanggil sebagai pengajaran dan pembelajaran (PdP). Dalam proses PdP, guru sangat berperanan dalam menyampaikan ilmu pengetahuan. Guru perlu meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dengan mempelbagaikan sumber dalam pengetahuan mereka. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sumber pengetahuan yang disediakan oleh pihak sekolah terhadap GPI dalam meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dalam mendapatkan data melalui instrumen temu bual, pemerhatian, analisis dokumen, dan nota lapangan. Dapatan yang diperolehi menggunakan instrumen tersebut dianalisis secara “open coding” menggunakan perisian Nvivo 7.0. Kajian dilakukan terhadap Guru Pendidikan Islam (GPI), penyelia GPI, dan dua orang pelajar di bawah seliaan GPI. Hasil kajian menunjukkan bahawa GPI mampu untuk menjadikan segala kemudahan yang diberikan oleh sekolah sebagai sumber untuk meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Antara sumbersumber tersebut ialah peruntukkan kursus-kursus yang disediakan oleh sekolah, akses internet yang mencukupi, dan bahan rujukan seperti buku. Semua dapatan tersebut dapat dijadikan sebagai rujukan kepada pentadbir untuk diaplikasikan oleh GPI untuk lebih berusaha dalam meningkatkan ilmu pengetahuan mereka. Kolej Universiti Islam Selangor 2016-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/1/Mohd%20Faeez%20Ilias2016_Jenis-jenisSumberPengetahuanGPI.pdf Ilias, Mohd. Faeez and Abdullah, Murihah and Husain, Kalthom and Jasmi, Kamarul Azmi and Abdullah, Abdul Hafiz and Rosman, Arieff Salleh (2016) Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi, 3 (2-1). pp. 41-55. ISSN 2289-7909 http://rmc.kuis.edu.my/jpi/edisi-khas-vol-3-no-2-1-jun-2016/ |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools |
spellingShingle |
BL Religion BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Ilias, Mohd. Faeez Abdullah, Murihah Husain, Kalthom Jasmi, Kamarul Azmi Abdullah, Abdul Hafiz Rosman, Arieff Salleh Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari |
description |
Institusi pendidikan khususnya sekolah mempunyai peranan dalam menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada pelajar. Perkhidmatan pendidikan yang disediakan itu mestilah melalui satu proses memberi dan menerima yang dipanggil sebagai pengajaran dan pembelajaran (PdP). Dalam proses PdP, guru sangat berperanan dalam menyampaikan ilmu pengetahuan. Guru perlu meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dengan mempelbagaikan sumber dalam pengetahuan mereka. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sumber pengetahuan yang disediakan oleh pihak sekolah terhadap GPI dalam meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dalam mendapatkan data melalui instrumen temu bual, pemerhatian, analisis dokumen, dan nota lapangan. Dapatan yang diperolehi menggunakan instrumen tersebut dianalisis secara “open coding” menggunakan perisian Nvivo 7.0. Kajian dilakukan terhadap Guru Pendidikan Islam (GPI), penyelia GPI, dan dua orang pelajar di bawah seliaan GPI. Hasil kajian menunjukkan bahawa GPI mampu untuk menjadikan segala kemudahan yang diberikan oleh sekolah sebagai sumber untuk meningkatkan pengetahuan mereka dalam PdP. Antara sumbersumber tersebut ialah peruntukkan kursus-kursus yang disediakan oleh sekolah, akses internet yang mencukupi, dan bahan rujukan seperti buku. Semua dapatan tersebut dapat dijadikan sebagai rujukan kepada pentadbir untuk diaplikasikan oleh GPI untuk lebih berusaha dalam meningkatkan ilmu pengetahuan mereka. |
format |
Article |
author |
Ilias, Mohd. Faeez Abdullah, Murihah Husain, Kalthom Jasmi, Kamarul Azmi Abdullah, Abdul Hafiz Rosman, Arieff Salleh |
author_facet |
Ilias, Mohd. Faeez Abdullah, Murihah Husain, Kalthom Jasmi, Kamarul Azmi Abdullah, Abdul Hafiz Rosman, Arieff Salleh |
author_sort |
Ilias, Mohd. Faeez |
title |
Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari |
title_short |
Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari |
title_full |
Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari |
title_fullStr |
Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari |
title_full_unstemmed |
Jenis-jenis sumber pengetahuan guru Pendidikan Islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di Sekolah Bestari |
title_sort |
jenis-jenis sumber pengetahuan guru pendidikan islam dalam penggunaan bahan bantu mengajar di sekolah bestari |
publisher |
Kolej Universiti Islam Selangor |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/1/Mohd%20Faeez%20Ilias2016_Jenis-jenisSumberPengetahuanGPI.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/55378/ http://rmc.kuis.edu.my/jpi/edisi-khas-vol-3-no-2-1-jun-2016/ |
_version_ |
1643653779348783104 |
score |
13.211869 |