Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini
Kedatangan Islam ke alam Melayu pada abad ke-15 membuka lembaran baru dalam sejarah peradaban masyarakat Melayu khas dan tamadun Islam amnya. Agama Islam telah membawa bersama kemauan intelektualisme, rasionalisme, penguasaan, dan perkembangan ilmu dalam peradaban Melayu Islam. Dalam memperkembangka...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/2/KamarulAzmiJasmi2009_NilaiAmalanSistemPendidikanMasyarakat.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.41074 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.410742016-06-21T07:39:53Z http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/ Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini Tamuri, Ab. Halim Jasmi, Kamarul Azmi BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LA History of education Kedatangan Islam ke alam Melayu pada abad ke-15 membuka lembaran baru dalam sejarah peradaban masyarakat Melayu khas dan tamadun Islam amnya. Agama Islam telah membawa bersama kemauan intelektualisme, rasionalisme, penguasaan, dan perkembangan ilmu dalam peradaban Melayu Islam. Dalam memperkembangkan Islam, para pendakwah, ulama, ahli sufi, dan saudagar Islam menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara dalam menyampaikan dakwah mereka dan ajaran Islam (al-Attas 1999). Melalui institusi pendidikan seperti masjid, surau, pondok atau pasentren, semua golongan lapisan masyarakat Melayu mula mengenali ilmu Islam. Islam sebagai agama yang menekankan ilmu memberikan penekanan kepada penguasaan ilmu dan keadaan ini telah melahirkan satu sistem pendidikan yang sesuai dengan keadaan masyarakat dan keperluan pada masa tersebut. Pendidikan merupakan salah satu mekanisme penyampaikan agama dan ianya dilihat sebagai proses dakwah kepada masyarakat. Malah, kewujudan kerajaan-kerajaan Melyau Islam di sekitar Nusantara seperti kewujudan kerajaan-kerajaan Melayu Islam di sekitar Nusantara seperti di Melaka, Terengganu, Kelantan, dan Kedah merancakkan lagi perkembangan Pendidikan Islam di alam Melayu sehingga wujudnya hubungan yang signifikan antara kerajaan-kerajaan Islam. Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia Abu Bakar, Kaseh 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/2/KamarulAzmiJasmi2009_NilaiAmalanSistemPendidikanMasyarakat.pdf Tamuri, Ab. Halim and Jasmi, Kamarul Azmi (2009) Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini. In: Peradaban Arab-Islam dan Masyarakat Melayu. Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor, pp. 35-57. ISBN 978-983-9368-43-7 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LA History of education |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LA History of education Tamuri, Ab. Halim Jasmi, Kamarul Azmi Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini |
description |
Kedatangan Islam ke alam Melayu pada abad ke-15 membuka lembaran baru dalam sejarah peradaban masyarakat Melayu khas dan tamadun Islam amnya. Agama Islam telah membawa bersama kemauan intelektualisme, rasionalisme, penguasaan, dan perkembangan ilmu dalam peradaban Melayu Islam. Dalam memperkembangkan Islam, para pendakwah, ulama, ahli sufi, dan saudagar Islam menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara dalam menyampaikan dakwah mereka dan ajaran Islam (al-Attas 1999). Melalui institusi pendidikan seperti masjid, surau, pondok atau pasentren, semua golongan lapisan masyarakat Melayu mula mengenali ilmu Islam. Islam sebagai agama yang menekankan ilmu memberikan penekanan kepada penguasaan ilmu dan keadaan ini telah melahirkan satu sistem pendidikan yang sesuai dengan keadaan masyarakat dan keperluan pada masa tersebut. Pendidikan merupakan salah satu mekanisme penyampaikan agama dan ianya dilihat sebagai proses dakwah kepada masyarakat. Malah, kewujudan kerajaan-kerajaan Melyau Islam di sekitar Nusantara seperti kewujudan kerajaan-kerajaan Melayu Islam di sekitar Nusantara seperti di Melaka, Terengganu, Kelantan, dan Kedah merancakkan lagi perkembangan Pendidikan Islam di alam Melayu sehingga wujudnya hubungan yang signifikan antara kerajaan-kerajaan Islam. |
author2 |
Abu Bakar, Kaseh |
author_facet |
Abu Bakar, Kaseh Tamuri, Ab. Halim Jasmi, Kamarul Azmi |
format |
Book Section |
author |
Tamuri, Ab. Halim Jasmi, Kamarul Azmi |
author_sort |
Tamuri, Ab. Halim |
title |
Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini |
title_short |
Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini |
title_full |
Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini |
title_fullStr |
Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini |
title_full_unstemmed |
Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini |
title_sort |
nilai, amalan, dan sistem pendidikan masyarakat melayu islam selepas penjajahan barat hingga kini |
publisher |
Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2009 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/2/KamarulAzmiJasmi2009_NilaiAmalanSistemPendidikanMasyarakat.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/ |
_version_ |
1643650636525338624 |
score |
13.211869 |