Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini

Kedatangan Islam ke alam Melayu pada abad ke-15 membuka lembaran baru dalam sejarah peradaban masyarakat Melayu khas dan tamadun Islam amnya. Agama Islam telah membawa bersama kemauan intelektualisme, rasionalisme, penguasaan, dan perkembangan ilmu dalam peradaban Melayu Islam. Dalam memperkembangka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tamuri, Ab. Halim, Jasmi, Kamarul Azmi
Other Authors: Abu Bakar, Kaseh
Format: Book Section
Language:English
Published: Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/2/KamarulAzmiJasmi2009_NilaiAmalanSistemPendidikanMasyarakat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.41074
record_format eprints
spelling my.utm.410742016-06-21T07:39:53Z http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/ Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini Tamuri, Ab. Halim Jasmi, Kamarul Azmi BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc BV1460 Religious Education LA History of education Kedatangan Islam ke alam Melayu pada abad ke-15 membuka lembaran baru dalam sejarah peradaban masyarakat Melayu khas dan tamadun Islam amnya. Agama Islam telah membawa bersama kemauan intelektualisme, rasionalisme, penguasaan, dan perkembangan ilmu dalam peradaban Melayu Islam. Dalam memperkembangkan Islam, para pendakwah, ulama, ahli sufi, dan saudagar Islam menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara dalam menyampaikan dakwah mereka dan ajaran Islam (al-Attas 1999). Melalui institusi pendidikan seperti masjid, surau, pondok atau pasentren, semua golongan lapisan masyarakat Melayu mula mengenali ilmu Islam. Islam sebagai agama yang menekankan ilmu memberikan penekanan kepada penguasaan ilmu dan keadaan ini telah melahirkan satu sistem pendidikan yang sesuai dengan keadaan masyarakat dan keperluan pada masa tersebut. Pendidikan merupakan salah satu mekanisme penyampaikan agama dan ianya dilihat sebagai proses dakwah kepada masyarakat. Malah, kewujudan kerajaan-kerajaan Melyau Islam di sekitar Nusantara seperti kewujudan kerajaan-kerajaan Melayu Islam di sekitar Nusantara seperti di Melaka, Terengganu, Kelantan, dan Kedah merancakkan lagi perkembangan Pendidikan Islam di alam Melayu sehingga wujudnya hubungan yang signifikan antara kerajaan-kerajaan Islam. Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia Abu Bakar, Kaseh 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/2/KamarulAzmiJasmi2009_NilaiAmalanSistemPendidikanMasyarakat.pdf Tamuri, Ab. Halim and Jasmi, Kamarul Azmi (2009) Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini. In: Peradaban Arab-Islam dan Masyarakat Melayu. Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor, pp. 35-57. ISBN 978-983-9368-43-7
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LA History of education
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
BV1460 Religious Education
LA History of education
Tamuri, Ab. Halim
Jasmi, Kamarul Azmi
Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini
description Kedatangan Islam ke alam Melayu pada abad ke-15 membuka lembaran baru dalam sejarah peradaban masyarakat Melayu khas dan tamadun Islam amnya. Agama Islam telah membawa bersama kemauan intelektualisme, rasionalisme, penguasaan, dan perkembangan ilmu dalam peradaban Melayu Islam. Dalam memperkembangkan Islam, para pendakwah, ulama, ahli sufi, dan saudagar Islam menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara dalam menyampaikan dakwah mereka dan ajaran Islam (al-Attas 1999). Melalui institusi pendidikan seperti masjid, surau, pondok atau pasentren, semua golongan lapisan masyarakat Melayu mula mengenali ilmu Islam. Islam sebagai agama yang menekankan ilmu memberikan penekanan kepada penguasaan ilmu dan keadaan ini telah melahirkan satu sistem pendidikan yang sesuai dengan keadaan masyarakat dan keperluan pada masa tersebut. Pendidikan merupakan salah satu mekanisme penyampaikan agama dan ianya dilihat sebagai proses dakwah kepada masyarakat. Malah, kewujudan kerajaan-kerajaan Melyau Islam di sekitar Nusantara seperti kewujudan kerajaan-kerajaan Melayu Islam di sekitar Nusantara seperti di Melaka, Terengganu, Kelantan, dan Kedah merancakkan lagi perkembangan Pendidikan Islam di alam Melayu sehingga wujudnya hubungan yang signifikan antara kerajaan-kerajaan Islam.
author2 Abu Bakar, Kaseh
author_facet Abu Bakar, Kaseh
Tamuri, Ab. Halim
Jasmi, Kamarul Azmi
format Book Section
author Tamuri, Ab. Halim
Jasmi, Kamarul Azmi
author_sort Tamuri, Ab. Halim
title Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini
title_short Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini
title_full Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini
title_fullStr Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini
title_full_unstemmed Nilai, amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam selepas penjajahan Barat hingga kini
title_sort nilai, amalan, dan sistem pendidikan masyarakat melayu islam selepas penjajahan barat hingga kini
publisher Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2009
url http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/2/KamarulAzmiJasmi2009_NilaiAmalanSistemPendidikanMasyarakat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/41074/
_version_ 1643650636525338624
score 13.188404