Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2

Penambahbaikan Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) bagi Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah dipersetujuidalam Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 17 Disember 2010. Penekanan akan diberikan kepada pentaksiran untuk pembelajaran(assessment for learning) dan pentaksiran tentang pembelajara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Isa, Norlly, Abu Naim, Hamimah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/38128/1/38128.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/38128/
http://educ.utm.my/wp-content/uploads/2013/11/4.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.38128
record_format eprints
spelling my.utm.381282017-09-12T03:38:14Z http://eprints.utm.my/id/eprint/38128/ Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2 Mohd. Isa, Norlly Abu Naim, Hamimah L Education Penambahbaikan Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) bagi Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah dipersetujuidalam Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 17 Disember 2010. Penekanan akan diberikan kepada pentaksiran untuk pembelajaran(assessment for learning) dan pentaksiran tentang pembelajaran (assessment of learning). Pelaksanaan Pentaksiran BerasaskanSekolah (PBS) dengan wajaran 100 peratus dalam PMR telah dimulakan pada tahun 2012 bagi murid-murid Tingkatan 1 secaraberterusan sehingga 2014 apabila murid-murid ini berada di Tingkatan 3. PBS adalah pentaksiran yang dirancang, dibina,ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru sekolah yang berkenaan. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keperluanpembinaan Modul Pentaksiran Berasaskan Sekolah (MoPBeS) bagi tajuk Dinamik dalam mata pelajaran Sains Tingkatan 2.MoPBeS merupakan satu modul pentaksiran yang berfokus kepada pentaksiran berasaskan tugasan, pentaksiran dalampembelajaran dan pentaksiran untuk pembelajaran. Kajian ini dijalankan secara 3 Fasa. Fasa pertama adalah analisis dokumenyang dijalankan terhadap kajian-kajian lepas berkaitan keberkesanan pentaksiran dalam bilik darjah (classroom assessment). Fasa kedua merupakan analisis terhadap tajuk Dinamik dalam mata pelajaran Sains tingkatan 2. Fasa ketiga merupakan kajian berbentuk soal selidik bertujuan untuk meninjau pandangan guru tentang keperluan MoPBeS untuk menambahbaik perlaksanaanPBS dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Hasil kajian keperluan ini adalah penting bagi memastikan pembinaandan penilaian MoPBes yang akan dijalankan memberikan impak kepada pelaksanaan PBS. 2013-10-07 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/38128/1/38128.pdf Mohd. Isa, Norlly and Abu Naim, Hamimah (2013) Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2. In: 2 nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE 2013), 7th to 10th October 2013, Johor Bahru, Johor, Malaysia. http://educ.utm.my/wp-content/uploads/2013/11/4.pdf
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education
spellingShingle L Education
Mohd. Isa, Norlly
Abu Naim, Hamimah
Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2
description Penambahbaikan Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) bagi Penilaian Menengah Rendah (PMR) telah dipersetujuidalam Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 17 Disember 2010. Penekanan akan diberikan kepada pentaksiran untuk pembelajaran(assessment for learning) dan pentaksiran tentang pembelajaran (assessment of learning). Pelaksanaan Pentaksiran BerasaskanSekolah (PBS) dengan wajaran 100 peratus dalam PMR telah dimulakan pada tahun 2012 bagi murid-murid Tingkatan 1 secaraberterusan sehingga 2014 apabila murid-murid ini berada di Tingkatan 3. PBS adalah pentaksiran yang dirancang, dibina,ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru sekolah yang berkenaan. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keperluanpembinaan Modul Pentaksiran Berasaskan Sekolah (MoPBeS) bagi tajuk Dinamik dalam mata pelajaran Sains Tingkatan 2.MoPBeS merupakan satu modul pentaksiran yang berfokus kepada pentaksiran berasaskan tugasan, pentaksiran dalampembelajaran dan pentaksiran untuk pembelajaran. Kajian ini dijalankan secara 3 Fasa. Fasa pertama adalah analisis dokumenyang dijalankan terhadap kajian-kajian lepas berkaitan keberkesanan pentaksiran dalam bilik darjah (classroom assessment). Fasa kedua merupakan analisis terhadap tajuk Dinamik dalam mata pelajaran Sains tingkatan 2. Fasa ketiga merupakan kajian berbentuk soal selidik bertujuan untuk meninjau pandangan guru tentang keperluan MoPBeS untuk menambahbaik perlaksanaanPBS dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Hasil kajian keperluan ini adalah penting bagi memastikan pembinaandan penilaian MoPBes yang akan dijalankan memberikan impak kepada pelaksanaan PBS.
format Conference or Workshop Item
author Mohd. Isa, Norlly
Abu Naim, Hamimah
author_facet Mohd. Isa, Norlly
Abu Naim, Hamimah
author_sort Mohd. Isa, Norlly
title Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2
title_short Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2
title_full Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2
title_fullStr Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2
title_full_unstemmed Kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam Mata Pelajaran Sains Tingkatan 2
title_sort kajian keperluan pembinaan modul pentaksiran berasaskan sekolah bagi tajuk dinamik dalam mata pelajaran sains tingkatan 2
publishDate 2013
url http://eprints.utm.my/id/eprint/38128/1/38128.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/38128/
http://educ.utm.my/wp-content/uploads/2013/11/4.pdf
_version_ 1643650222034780160
score 13.209306