Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes

Artikel ini bertujuan membincangkan faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) serta guru sekolah yang lain melalui satu kajian kes. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibat temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jasmi, Kamarul Azmi, Tamuri, Ab. Halim, Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/37796/2/11_1.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/37796/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.37796
record_format eprints
spelling my.utm.377962017-02-15T01:15:35Z http://eprints.utm.my/id/eprint/37796/ Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes Jasmi, Kamarul Azmi Tamuri, Ab. Halim Mohd. Hamzah, Mohd. Izham LB1603 Secondary Education. High schools Artikel ini bertujuan membincangkan faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) serta guru sekolah yang lain melalui satu kajian kes. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibat temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar, dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N’Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor pentadbir dan Pengetua dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa kreateria penting pentadbir yang dianggap membantu kepada kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah iaitu, pentadbir yang berwawasan, berkebolehan memahami guru lain, berkebolehan merancang aktiviti, adil dalam dalam memberi peluang, adil dalam memberi penghargaan, mempertahankan pelaksanaan program yang dirancang, berani membuat keputusan, terbuka, dan tegas dalam membuat keputusan. Dalam aspek pentadbiran sekolah, kelapan-lapan kriteria ini membentuk satu model faktor luaran kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2010 Article PeerReviewed text/html en http://eprints.utm.my/id/eprint/37796/2/11_1.pdf Jasmi, Kamarul Azmi and Tamuri, Ab. Halim and Mohd. Hamzah, Mohd. Izham (2010) Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes. Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (1). pp. 13-20. ISSN 1985-6326
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Jasmi, Kamarul Azmi
Tamuri, Ab. Halim
Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
description Artikel ini bertujuan membincangkan faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) serta guru sekolah yang lain melalui satu kajian kes. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibat temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar, dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N’Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor pentadbir dan Pengetua dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa kreateria penting pentadbir yang dianggap membantu kepada kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah iaitu, pentadbir yang berwawasan, berkebolehan memahami guru lain, berkebolehan merancang aktiviti, adil dalam dalam memberi peluang, adil dalam memberi penghargaan, mempertahankan pelaksanaan program yang dirancang, berani membuat keputusan, terbuka, dan tegas dalam membuat keputusan. Dalam aspek pentadbiran sekolah, kelapan-lapan kriteria ini membentuk satu model faktor luaran kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah.
format Article
author Jasmi, Kamarul Azmi
Tamuri, Ab. Halim
Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
author_facet Jasmi, Kamarul Azmi
Tamuri, Ab. Halim
Mohd. Hamzah, Mohd. Izham
author_sort Jasmi, Kamarul Azmi
title Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_short Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_full Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_fullStr Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_full_unstemmed Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
title_sort faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang pendidikan islam dan guru di sekolah menengah : satu kajian kes
publisher Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/37796/2/11_1.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/37796/
_version_ 1643650160997171200
score 13.159267