Pengaruh gaya hidup pelajar kejuruteraan di kolej kediaman UTM terhadap pencapaian akademik

Aktiviti dan cara hidup banyak mempengaruhi pencapaian semasa termasuklah pencapaian pelajar dalam bidang akademik. Kajian ini merangkumi gaya hidup pelajar di kolej kediaman Universiti Teknologi Malaysia iaitu waktu tidur, waktu belajar, kekerapan keluar kampus dan jawatan ko-kurikulum yang disanda...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, A., Idrus, S. M., A. Malik, N. N. N., Murad, N. A., Ngajikin, N. H., M. Esa, M. R.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/374/1/AAhmad2006_Pengaruhgayahiduppelajarkejuruteraan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/374/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Aktiviti dan cara hidup banyak mempengaruhi pencapaian semasa termasuklah pencapaian pelajar dalam bidang akademik. Kajian ini merangkumi gaya hidup pelajar di kolej kediaman Universiti Teknologi Malaysia iaitu waktu tidur, waktu belajar, kekerapan keluar kampus dan jawatan ko-kurikulum yang disandang. Perbincangan kertas kerja ini juga merangkumi kaedah pembelajaran dan pendapat pelajar tentang bagaimana mereka mengagihkan masa untuk belajar dan beriadah, pengaruh rakan sebaya terhadap proses pembelajaran dan kesan aktiviti kolej kediaman terhadap corak pembelajaran yang diamalkan. Selain daripada itu, perbincangan hasil soal selidik ini juga melibatkan gaya pembelajaran pelajar untuk melihat keberkesanan belajar berkumpulan, persediaan sebelum kuliah, bantuan rakan samada senior atau junior. Kajian sampel soal selidik telah dilakukan atas 587 pelajar Fakulti Kejuruteraan Elektrik (FKE), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pada semester 1, sesi 2005/2006. Objektif kajian ini adalah untuk melihat pengaruh gaya hidup pelajar kejuruteraan di universiti dan juga kolej kediaman terhadap pencapaian akademik. Perbincangan dalam kertas kerja ini memberi fokus kepada perbandingan di antara gaya hidup pelajar yang mempunyai PNGK tinggi dan pelajar yang mempunyai PNGK rendah.