Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas

Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap minat pelajar terhadap fizik, tahap pelajar mengaplikasikan konsep fizik dan kekangan yang menyebabkan pelajar tidak boleh mengaplikasikan konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM. Seramai 160 orang pelajar tingkatan enam atas dari ena...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lee, Jun Hung, Abdullah, Fatin Aliah Phang, Bunyamin, Muhammad Abd. Hadi
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/37383/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.37383
record_format eprints
spelling my.utm.373832017-09-26T00:32:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/37383/ Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas Lee, Jun Hung Abdullah, Fatin Aliah Phang Bunyamin, Muhammad Abd. Hadi L Education Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap minat pelajar terhadap fizik, tahap pelajar mengaplikasikan konsep fizik dan kekangan yang menyebabkan pelajar tidak boleh mengaplikasikan konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM. Seramai 160 orang pelajar tingkatan enam atas dari enam buah sekolah menengah sekitar Johor Bahru, Kulaijaya dan Pontian. Alat kajian yang digunakan ialah Ujian Keupayaan Fizik yang berasaskan STEM (STEM-FIZ), Soal Selidik Minat Pelajar Terhadap Fizik (MINFIZ) dan temubual. Data daripada MINFIZ dan STEM-FIZ dianalisis secara kuantitatif manakala data temubual dianalisis secara kualitatif. Keputusan MINFIZ menunjukkan pelajar berminat terhadap fizik dengan min skor keseluruhan 73.15 (sisihan piawai = 10.21). Keputusan STEM-FIZ menunjukkan tahap aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM adalah rendah dengan min skor 41.7 (sisihan piawai = 30.64). Analisis kolerasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan signifikan (r = 0.109 dan P = 0.169) antara minat pelajar terhadap fizik dengan aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM. Analisis temubual menunjukkan bahawa kekangan yang menyebabkan pelajar tidak boleh mengaplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM ialah kegagalan pelajar menguasai konsep fizik dan matematik, P&P yang sehala dan tidak memusatkan pelajar serta latihan yang jarang disemak dan dibincang. 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed Lee, Jun Hung and Abdullah, Fatin Aliah Phang and Bunyamin, Muhammad Abd. Hadi (2013) Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas. In: 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education 2013.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education
spellingShingle L Education
Lee, Jun Hung
Abdullah, Fatin Aliah Phang
Bunyamin, Muhammad Abd. Hadi
Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas
description Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap minat pelajar terhadap fizik, tahap pelajar mengaplikasikan konsep fizik dan kekangan yang menyebabkan pelajar tidak boleh mengaplikasikan konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM. Seramai 160 orang pelajar tingkatan enam atas dari enam buah sekolah menengah sekitar Johor Bahru, Kulaijaya dan Pontian. Alat kajian yang digunakan ialah Ujian Keupayaan Fizik yang berasaskan STEM (STEM-FIZ), Soal Selidik Minat Pelajar Terhadap Fizik (MINFIZ) dan temubual. Data daripada MINFIZ dan STEM-FIZ dianalisis secara kuantitatif manakala data temubual dianalisis secara kualitatif. Keputusan MINFIZ menunjukkan pelajar berminat terhadap fizik dengan min skor keseluruhan 73.15 (sisihan piawai = 10.21). Keputusan STEM-FIZ menunjukkan tahap aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM adalah rendah dengan min skor 41.7 (sisihan piawai = 30.64). Analisis kolerasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan signifikan (r = 0.109 dan P = 0.169) antara minat pelajar terhadap fizik dengan aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM. Analisis temubual menunjukkan bahawa kekangan yang menyebabkan pelajar tidak boleh mengaplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM ialah kegagalan pelajar menguasai konsep fizik dan matematik, P&P yang sehala dan tidak memusatkan pelajar serta latihan yang jarang disemak dan dibincang.
format Conference or Workshop Item
author Lee, Jun Hung
Abdullah, Fatin Aliah Phang
Bunyamin, Muhammad Abd. Hadi
author_facet Lee, Jun Hung
Abdullah, Fatin Aliah Phang
Bunyamin, Muhammad Abd. Hadi
author_sort Lee, Jun Hung
title Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas
title_short Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas
title_full Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas
title_fullStr Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas
title_full_unstemmed Aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan STEM bagi pelajar Tingkatan Enam Atas
title_sort aplikasi konsep fizik dalam menyelesaikan masalah yang berasaskan stem bagi pelajar tingkatan enam atas
publishDate 2013
url http://eprints.utm.my/id/eprint/37383/
_version_ 1643650121869557760
score 13.214268