Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kompetensi pengetua/guru besar di daerah Johor Bharu. Kompetensi ini dibahagikan kepada empat dimensi iaitu (1) Kecerdasan intelek (IQ) (2) Kecerdasan emosi (EQ) (3) Kecerdasan spiritual (SQ) dan (4) Kecerdasan kemahiran. Responden dalam kajian ini ial...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Mahmud, Wan Marfazila
Format: Thesis
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/32562/1/WanMarfazilaWanMahmudMFP2010.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/32562/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:83406?queryType=vitalDismax&query=Tahap+kompetensi+Pengetua%2FGuru+Besar+dengan+standard+kualiti+Guru+Besar%2FPengetua+di+daerah+Johor+Bahru&public=true
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.32562
record_format eprints
spelling my.utm.325622017-09-06T04:01:04Z http://eprints.utm.my/id/eprint/32562/ Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru Wan Mahmud, Wan Marfazila B Philosophy (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kompetensi pengetua/guru besar di daerah Johor Bharu. Kompetensi ini dibahagikan kepada empat dimensi iaitu (1) Kecerdasan intelek (IQ) (2) Kecerdasan emosi (EQ) (3) Kecerdasan spiritual (SQ) dan (4) Kecerdasan kemahiran. Responden dalam kajian ini ialah sebanyak 113 orang. Soalan soal selidik yang digunakan mengandungi 57 item yang dibina berdasarkan Florida Principal Competencies yang diterbitkan Florida Council on Educational Management (FCEM). Nilai Alpha Cronbach dalam instrument kajian ini ialah 0.803. Analisis data dalam kajian ini menggunakan Perisian Statistical Packages for the Social Science (SPSS) untukr Windows (Versi 12.0) untuk mendapatkan nilai min, peratus dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan kompetensi pengetua/guru besar adalah berada pada tahap min yang tinggi bagi semua dimensi yang dikaji. Terdapat beberapa cadangan bagi mengemaskini lagi soal selidik dan juga metodologi kajian untuk kajian akan datang. 2010 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/32562/1/WanMarfazilaWanMahmudMFP2010.pdf Wan Mahmud, Wan Marfazila (2010) Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:83406?queryType=vitalDismax&query=Tahap+kompetensi+Pengetua%2FGuru+Besar+dengan+standard+kualiti+Guru+Besar%2FPengetua+di+daerah+Johor+Bahru&public=true
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic B Philosophy (General)
spellingShingle B Philosophy (General)
Wan Mahmud, Wan Marfazila
Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kompetensi pengetua/guru besar di daerah Johor Bharu. Kompetensi ini dibahagikan kepada empat dimensi iaitu (1) Kecerdasan intelek (IQ) (2) Kecerdasan emosi (EQ) (3) Kecerdasan spiritual (SQ) dan (4) Kecerdasan kemahiran. Responden dalam kajian ini ialah sebanyak 113 orang. Soalan soal selidik yang digunakan mengandungi 57 item yang dibina berdasarkan Florida Principal Competencies yang diterbitkan Florida Council on Educational Management (FCEM). Nilai Alpha Cronbach dalam instrument kajian ini ialah 0.803. Analisis data dalam kajian ini menggunakan Perisian Statistical Packages for the Social Science (SPSS) untukr Windows (Versi 12.0) untuk mendapatkan nilai min, peratus dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan kompetensi pengetua/guru besar adalah berada pada tahap min yang tinggi bagi semua dimensi yang dikaji. Terdapat beberapa cadangan bagi mengemaskini lagi soal selidik dan juga metodologi kajian untuk kajian akan datang.
format Thesis
author Wan Mahmud, Wan Marfazila
author_facet Wan Mahmud, Wan Marfazila
author_sort Wan Mahmud, Wan Marfazila
title Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru
title_short Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru
title_full Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru
title_fullStr Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru
title_full_unstemmed Tahap kompetensi Pengetua/Guru Besar dengan standard kualiti Guru Besar/Pengetua di daerah Johor Bahru
title_sort tahap kompetensi pengetua/guru besar dengan standard kualiti guru besar/pengetua di daerah johor bahru
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/32562/1/WanMarfazilaWanMahmudMFP2010.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/32562/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:83406?queryType=vitalDismax&query=Tahap+kompetensi+Pengetua%2FGuru+Besar+dengan+standard+kualiti+Guru+Besar%2FPengetua+di+daerah+Johor+Bahru&public=true
_version_ 1643649076978253824
score 13.149126