Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat
Free-body Diagram (FBD) merupakan gambar rajah perwakilan yang membantu pelajar menyelesaikan masalah tentang Daya. Justeru, kajian tindakan ini bertujuan untuk meningkatkan keupayaan pelajar menyelesaikan masalah Daya di samping membaiki cara pengajaran guru melalui pengajaran FBD. Modul pengajaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/32378/1/NoorIzyanSallehMFP2012.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/32378/ http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:73542?queryType=vitalDismax&query=Pengajaran+Free-Body+Diagram+%28FBD%29+dalam+menyelesaikan+masalah&public=true |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.32378 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.323782017-09-06T03:43:03Z http://eprints.utm.my/id/eprint/32378/ Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat Salleh, Noor Izyan L Education (General) Free-body Diagram (FBD) merupakan gambar rajah perwakilan yang membantu pelajar menyelesaikan masalah tentang Daya. Justeru, kajian tindakan ini bertujuan untuk meningkatkan keupayaan pelajar menyelesaikan masalah Daya di samping membaiki cara pengajaran guru melalui pengajaran FBD. Modul pengajaran FBD dihasilkan untuk membantu kelancaran proses pengajaran FBD. Kajian ini melibatkan 35 orang responden di SMK (P) Sultan Ibrahim, Johor Bahru. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Ujian Keupayaan Menyelesaikan Masalah Daya (UKMMD). Item UKMMD ini merangkumi dua subtopik Fizik Tingkatan Empat iaitu “Kesan-kesan Daya” dan “Daya dalam Keseimbangan”. Ujian pra UKMMD ini bertujuan untuk mengetahui tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya pelajar sebelum diajar menggunakan modul pengajaran FBD manakala ujian pasca pula untuk mengetahui tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya pelajar selepas pengajaran FBD dan juga hubungan pemahaman FBD dengan keupayaan menyelesaikan masalah Daya. Data yang dikumpul dianalisis untuk mendapatkan peratusan, min purata, ujian-t dan nilai kolerasi Pearson ‘r’. Dapatan kajian mendapati bahawa tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya sebelum pengajaran FBD dan tahap pemahaman penggunaan FBD adalah pada tahap rendah manakala tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya selepas pengajaran FBD pada tahap sederhana. Analisis ujian-t menunjukkan perbezaan yang bererti bagi tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya sebelum dan selepas pengajaran FBD (t = - 9.433, p < .01). Analisis korelasi menunjukkan hubungan yang sederhana (r = 0.47, p < .01) antara pemahaman penggunaan FBD dengan keupayaan menyelesaikan masalah Daya selepas pengajaran FBD. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa pengajaran FBD dapat membantu meningkatkan keupayaan menyelesaikan masalah Daya. 2012 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/32378/1/NoorIzyanSallehMFP2012.pdf Salleh, Noor Izyan (2012) Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:73542?queryType=vitalDismax&query=Pengajaran+Free-Body+Diagram+%28FBD%29+dalam+menyelesaikan+masalah&public=true |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Salleh, Noor Izyan Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat |
description |
Free-body Diagram (FBD) merupakan gambar rajah perwakilan yang membantu pelajar menyelesaikan masalah tentang Daya. Justeru, kajian tindakan ini bertujuan untuk meningkatkan keupayaan pelajar menyelesaikan masalah Daya di samping membaiki cara pengajaran guru melalui pengajaran FBD. Modul pengajaran FBD dihasilkan untuk membantu kelancaran proses pengajaran FBD. Kajian ini melibatkan 35 orang responden di SMK (P) Sultan Ibrahim, Johor Bahru. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Ujian Keupayaan Menyelesaikan Masalah Daya (UKMMD). Item UKMMD ini merangkumi dua subtopik Fizik Tingkatan Empat iaitu “Kesan-kesan Daya” dan “Daya dalam Keseimbangan”. Ujian pra UKMMD ini bertujuan untuk mengetahui tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya pelajar sebelum diajar menggunakan modul pengajaran FBD manakala ujian pasca pula untuk mengetahui tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya pelajar selepas pengajaran FBD dan juga hubungan pemahaman FBD dengan keupayaan menyelesaikan masalah Daya. Data yang dikumpul dianalisis untuk mendapatkan peratusan, min purata, ujian-t dan nilai kolerasi Pearson ‘r’. Dapatan kajian mendapati bahawa tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya sebelum pengajaran FBD dan tahap pemahaman penggunaan FBD adalah pada tahap rendah manakala tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya selepas pengajaran FBD pada tahap sederhana. Analisis ujian-t menunjukkan perbezaan yang bererti bagi tahap keupayaan menyelesaikan masalah Daya sebelum dan selepas pengajaran FBD (t = - 9.433, p < .01). Analisis korelasi menunjukkan hubungan yang sederhana (r = 0.47, p < .01) antara pemahaman penggunaan FBD dengan keupayaan menyelesaikan masalah Daya selepas pengajaran FBD. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa pengajaran FBD dapat membantu meningkatkan keupayaan menyelesaikan masalah Daya. |
format |
Thesis |
author |
Salleh, Noor Izyan |
author_facet |
Salleh, Noor Izyan |
author_sort |
Salleh, Noor Izyan |
title |
Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat |
title_short |
Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat |
title_full |
Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat |
title_fullStr |
Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat |
title_full_unstemmed |
Pengajaran Free-Body Diagram (FBD) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat |
title_sort |
pengajaran free-body diagram (fbd) dalam menyelesaikan masalah tajuk daya tingkatan empat |
publishDate |
2012 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/32378/1/NoorIzyanSallehMFP2012.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/32378/ http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:73542?queryType=vitalDismax&query=Pengajaran+Free-Body+Diagram+%28FBD%29+dalam+menyelesaikan+masalah&public=true |
_version_ |
1643649022146117632 |
score |
13.211869 |