Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian

Kurikulum matematik negara maju telah lama memberi perhatian kepada pemikiran algebra yang lazimnya dikukuhkan melalui pengajaran langsung. Sebahagian komponen pemikiran algebra terdapat dalam kurikulum tempatan tetapi belum lagi diajar secara eksplisit. Oleh itu kajian keatas pemikiran algebra seca...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Adilah Adni, Noor Diyana
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/32371/1/NoorDiyanaAdilahMFP2012.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/32371/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:72555?site_name=Restricted Repository
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.32371
record_format eprints
spelling my.utm.323712017-09-21T03:43:59Z http://eprints.utm.my/id/eprint/32371/ Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian Adilah Adni, Noor Diyana LB1603 Secondary Education. High schools Kurikulum matematik negara maju telah lama memberi perhatian kepada pemikiran algebra yang lazimnya dikukuhkan melalui pengajaran langsung. Sebahagian komponen pemikiran algebra terdapat dalam kurikulum tempatan tetapi belum lagi diajar secara eksplisit. Oleh itu kajian keatas pemikiran algebra secara langsung dalam bilik darjah sukar dilaksanakan di negara kita. Kajian ini bertujuan untuk melihat pemikiran algebra yang dibina melalui persekitaran pembelajaran kolaboratif atas talian, khususnya aktiviti chat, e-forum dan assignment. Kajian kualitatif ini berbentuk bukan eksperimen dan tidak membabitkan kumpulan kawalan. Tiga kumpulan kecil yang setiap satunya terdiri daripada tiga orang pelajar dan guru saling berbincang dan berkolaborasi. Kesemua ciri pemikiran algebra yang terhasil dianalisis berdasarkan dua komponen pemikiran algebra iaitu komponen alat pemikiran matematik dan komponen idea asas algebra (Kriegler, 2007). Ciri pemikiran algebra berdasarkan komponen alat pemikiran algebra dilihat dari segi penguasaan kemahiran menyelesaikan masalah, menggunakan perwakilan dan penaakulan kuantitatif. Berdasarkan komponen idea asas algebra pula, ciri pemikiran algebra menfokuskan kepada algebra sebagai generalisasi aritmetik, bahasa serta fungsi dan permodelan matematik. Secara keseluruhannya, kumpulan pelajar telah menguasai sepenuhnya komponen idea asas algebra iaitu algebra sebagai generalisasi aritmetik, bahasa serta fungsi serta permodelan matematik melalui aktiviti Chat, Forum dan Assignment. Melalui aktiviti Chat, kumpulan pelajar telah menguasai dua kemahiran iaitu menggunakan perwakilan dan penaakulan kuantitatif berbanding kemahiran menyelesaikan masalah. Melalui aktiviti Forum dan Assignment, kumpulan pelajar berjaya menguasai kesemua kemahiran seperti menyelesaikan masalah, menggunakan perwakilan dan penaakulan kuantitatif. Memandangkan hasil kajian yang memberangsangkan, para guru haruslah mempertimbangkan pembelajaran kolaboratif atas talian sebagai satu pendekatan pembelajaran dan pengajaran pemikiran algebra. 2012-11 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/32371/1/NoorDiyanaAdilahMFP2012.pdf Adilah Adni, Noor Diyana (2012) Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:72555?site_name=Restricted Repository
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Adilah Adni, Noor Diyana
Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian
description Kurikulum matematik negara maju telah lama memberi perhatian kepada pemikiran algebra yang lazimnya dikukuhkan melalui pengajaran langsung. Sebahagian komponen pemikiran algebra terdapat dalam kurikulum tempatan tetapi belum lagi diajar secara eksplisit. Oleh itu kajian keatas pemikiran algebra secara langsung dalam bilik darjah sukar dilaksanakan di negara kita. Kajian ini bertujuan untuk melihat pemikiran algebra yang dibina melalui persekitaran pembelajaran kolaboratif atas talian, khususnya aktiviti chat, e-forum dan assignment. Kajian kualitatif ini berbentuk bukan eksperimen dan tidak membabitkan kumpulan kawalan. Tiga kumpulan kecil yang setiap satunya terdiri daripada tiga orang pelajar dan guru saling berbincang dan berkolaborasi. Kesemua ciri pemikiran algebra yang terhasil dianalisis berdasarkan dua komponen pemikiran algebra iaitu komponen alat pemikiran matematik dan komponen idea asas algebra (Kriegler, 2007). Ciri pemikiran algebra berdasarkan komponen alat pemikiran algebra dilihat dari segi penguasaan kemahiran menyelesaikan masalah, menggunakan perwakilan dan penaakulan kuantitatif. Berdasarkan komponen idea asas algebra pula, ciri pemikiran algebra menfokuskan kepada algebra sebagai generalisasi aritmetik, bahasa serta fungsi dan permodelan matematik. Secara keseluruhannya, kumpulan pelajar telah menguasai sepenuhnya komponen idea asas algebra iaitu algebra sebagai generalisasi aritmetik, bahasa serta fungsi serta permodelan matematik melalui aktiviti Chat, Forum dan Assignment. Melalui aktiviti Chat, kumpulan pelajar telah menguasai dua kemahiran iaitu menggunakan perwakilan dan penaakulan kuantitatif berbanding kemahiran menyelesaikan masalah. Melalui aktiviti Forum dan Assignment, kumpulan pelajar berjaya menguasai kesemua kemahiran seperti menyelesaikan masalah, menggunakan perwakilan dan penaakulan kuantitatif. Memandangkan hasil kajian yang memberangsangkan, para guru haruslah mempertimbangkan pembelajaran kolaboratif atas talian sebagai satu pendekatan pembelajaran dan pengajaran pemikiran algebra.
format Thesis
author Adilah Adni, Noor Diyana
author_facet Adilah Adni, Noor Diyana
author_sort Adilah Adni, Noor Diyana
title Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian
title_short Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian
title_full Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian
title_fullStr Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian
title_full_unstemmed Pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian
title_sort pemikiran algebra melalui pembelajaran kolaboratif atas talian
publishDate 2012
url http://eprints.utm.my/id/eprint/32371/1/NoorDiyanaAdilahMFP2012.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/32371/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:72555?site_name=Restricted Repository
_version_ 1643649020124463104
score 13.160551