Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru

Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan pengetua/guru besar dan hubungannya dengan tahap kepuasan kerja guru di dua buah sekolah berprestasi tinggi di Johor Bahru. Instrumen kajian yang digunakan telah disesuaikan daripada Teng Chuan Wan (1995) untuk melihat persepsi guru terhadap gaya ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd. Rahman, Sharifah Eaisah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/32236/5/SharifahEaisahAbdRahmanMFP2012.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/32236/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:76605
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.32236
record_format eprints
spelling my.utm.322362018-05-27T07:42:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/32236/ Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru Abd. Rahman, Sharifah Eaisah LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan pengetua/guru besar dan hubungannya dengan tahap kepuasan kerja guru di dua buah sekolah berprestasi tinggi di Johor Bahru. Instrumen kajian yang digunakan telah disesuaikan daripada Teng Chuan Wan (1995) untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan pengetua/guru besar, manakala tahap kepuasan kerja pula adalah disesuaikan daripada Roslan Atan (2005) untuk melihat tahap kepuasan kerja guru. Seramai 119 responden daripada dua buah sekolah berprestasi tinggi di Johor Bahru telah dipilih dan terlibat sebagai responden. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 17. Analisis statistik yang digunakan ialah analisis deskriptif untuk melihat peratusan dan min skor. Manakala analisis Kolerasi Pearson digunakan untuk melihat hubungan yang signifikan di antara variabel. Aras signifikan yang digunakan ialah 0.05. Kajian ini juga mendapati gaya kepimpinan pengetua / guru besar lebih cenderung kepada amalan kepimpinan yang berorientasikan tugas. Manakala gaya kepimpinan yang berorientasikan perhubungan/pekerja telah tidak menunjukkan hubungan yang signifikan dengan tahap kepuasan kerja guru. Kajian juga mendapati tahap kepuasan kerja guru menunjukkan min skor yang diperolehi sangat tinggi. 2012 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/32236/5/SharifahEaisahAbdRahmanMFP2012.pdf Abd. Rahman, Sharifah Eaisah (2012) Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:76605
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Abd. Rahman, Sharifah Eaisah
Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru
description Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan pengetua/guru besar dan hubungannya dengan tahap kepuasan kerja guru di dua buah sekolah berprestasi tinggi di Johor Bahru. Instrumen kajian yang digunakan telah disesuaikan daripada Teng Chuan Wan (1995) untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan pengetua/guru besar, manakala tahap kepuasan kerja pula adalah disesuaikan daripada Roslan Atan (2005) untuk melihat tahap kepuasan kerja guru. Seramai 119 responden daripada dua buah sekolah berprestasi tinggi di Johor Bahru telah dipilih dan terlibat sebagai responden. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 17. Analisis statistik yang digunakan ialah analisis deskriptif untuk melihat peratusan dan min skor. Manakala analisis Kolerasi Pearson digunakan untuk melihat hubungan yang signifikan di antara variabel. Aras signifikan yang digunakan ialah 0.05. Kajian ini juga mendapati gaya kepimpinan pengetua / guru besar lebih cenderung kepada amalan kepimpinan yang berorientasikan tugas. Manakala gaya kepimpinan yang berorientasikan perhubungan/pekerja telah tidak menunjukkan hubungan yang signifikan dengan tahap kepuasan kerja guru. Kajian juga mendapati tahap kepuasan kerja guru menunjukkan min skor yang diperolehi sangat tinggi.
format Thesis
author Abd. Rahman, Sharifah Eaisah
author_facet Abd. Rahman, Sharifah Eaisah
author_sort Abd. Rahman, Sharifah Eaisah
title Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru
title_short Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru
title_full Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru
title_fullStr Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru
title_full_unstemmed Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dan kepuasan kerja guru di dua buah Sekolah Berprestasi Tinggi di Johor Bahru
title_sort kepimpinan pengetua/guru besar dan kepuasan kerja guru di dua buah sekolah berprestasi tinggi di johor bahru
publishDate 2012
url http://eprints.utm.my/id/eprint/32236/5/SharifahEaisahAbdRahmanMFP2012.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/32236/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:76605
_version_ 1643648980834320384
score 13.160551