Kaunseling di tempat kerja

Kaunseling di tempat kerja telah menjadi satu isu hangat dan kemestian di bidang industri dan organisasi komersial, terutamanya di kalangan negara maju. Di Malaysia, perkhidmatan kaunseling di tempat kerja terus berkembang sejajar dengan perkembangan industri di negara ini. Memang tidak dapat dinafi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd. Kadir, Hamdan
Format: Book
Language:English
Published: Penerbit UTM 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/30079/1/HamdanAbd.Kadir2009_KaunselingdiTempatKerja.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/30079/
http://www.penerbit.utm.my/cgi-bin/katalog/buku.cgi?id=469
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.30079
record_format eprints
spelling my.utm.300792017-02-05T03:39:37Z http://eprints.utm.my/id/eprint/30079/ Kaunseling di tempat kerja Abd. Kadir, Hamdan HD28 Management. Industrial Management Kaunseling di tempat kerja telah menjadi satu isu hangat dan kemestian di bidang industri dan organisasi komersial, terutamanya di kalangan negara maju. Di Malaysia, perkhidmatan kaunseling di tempat kerja terus berkembang sejajar dengan perkembangan industri di negara ini. Memang tidak dapat dinafikan setelah memasuki era moden kehidupan masyarakat dunia telah banyak berubah daripada pelbagai segi. Selanjutnya, perubahan ini turut mencetuskan pelbagai kompleksiti dan masalah akibat daripada tekanan yang dihadapi individu daripada pelbagai aspek, termasuklah tekanan di tempat kerja. Justeru, buku ini menyorot beberapa permasalahan pekerja yang terdapat dalam industri yang diubahsuai dan ditokok tambah menjadi sebahagian daripada perkhidmatan kaunseling dalam sektor industri. Dalam sektor industri lazimnya, kaunselor adalah di kalangan penyelia organisasi tersebut. Oleh itu, kaunselor perlulah memiliki kemahiran kaunseling; bijak menggunakan kemahiran, peralatan, dan teknik atau pendekatan yang bersesuaian dengan klien sebelum menjalankan sesuatu sesi kaunseling. Perkara asas ini penting diaplikasi oleh kaunselor untuk menjadikan sesi kaunseling yang dijalankan berjaya dan klien dapat menyelesaikan masalah yang dihadapinya setelah diberikan alternatif penyelesaian. Buku ini sesuai digunakan sebagai rujukan dan panduan untuk pengurus dalam organisasi atau sektor industri, majikan, pekerja, pelajar di pusat pengajian tinggi, pensyarah, guru, ibu bapa, dan para pembaca yang berminat untuk mendalami kaunseling dalam bidang industri. Penerbit UTM 2009 Book PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/30079/1/HamdanAbd.Kadir2009_KaunselingdiTempatKerja.pdf Abd. Kadir, Hamdan (2009) Kaunseling di tempat kerja. Penerbit UTM, Skudai, Johor Bahru. ISBN 978–983–52–0709–9 http://www.penerbit.utm.my/cgi-bin/katalog/buku.cgi?id=469
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Abd. Kadir, Hamdan
Kaunseling di tempat kerja
description Kaunseling di tempat kerja telah menjadi satu isu hangat dan kemestian di bidang industri dan organisasi komersial, terutamanya di kalangan negara maju. Di Malaysia, perkhidmatan kaunseling di tempat kerja terus berkembang sejajar dengan perkembangan industri di negara ini. Memang tidak dapat dinafikan setelah memasuki era moden kehidupan masyarakat dunia telah banyak berubah daripada pelbagai segi. Selanjutnya, perubahan ini turut mencetuskan pelbagai kompleksiti dan masalah akibat daripada tekanan yang dihadapi individu daripada pelbagai aspek, termasuklah tekanan di tempat kerja. Justeru, buku ini menyorot beberapa permasalahan pekerja yang terdapat dalam industri yang diubahsuai dan ditokok tambah menjadi sebahagian daripada perkhidmatan kaunseling dalam sektor industri. Dalam sektor industri lazimnya, kaunselor adalah di kalangan penyelia organisasi tersebut. Oleh itu, kaunselor perlulah memiliki kemahiran kaunseling; bijak menggunakan kemahiran, peralatan, dan teknik atau pendekatan yang bersesuaian dengan klien sebelum menjalankan sesuatu sesi kaunseling. Perkara asas ini penting diaplikasi oleh kaunselor untuk menjadikan sesi kaunseling yang dijalankan berjaya dan klien dapat menyelesaikan masalah yang dihadapinya setelah diberikan alternatif penyelesaian. Buku ini sesuai digunakan sebagai rujukan dan panduan untuk pengurus dalam organisasi atau sektor industri, majikan, pekerja, pelajar di pusat pengajian tinggi, pensyarah, guru, ibu bapa, dan para pembaca yang berminat untuk mendalami kaunseling dalam bidang industri.
format Book
author Abd. Kadir, Hamdan
author_facet Abd. Kadir, Hamdan
author_sort Abd. Kadir, Hamdan
title Kaunseling di tempat kerja
title_short Kaunseling di tempat kerja
title_full Kaunseling di tempat kerja
title_fullStr Kaunseling di tempat kerja
title_full_unstemmed Kaunseling di tempat kerja
title_sort kaunseling di tempat kerja
publisher Penerbit UTM
publishDate 2009
url http://eprints.utm.my/id/eprint/30079/1/HamdanAbd.Kadir2009_KaunselingdiTempatKerja.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/30079/
http://www.penerbit.utm.my/cgi-bin/katalog/buku.cgi?id=469
_version_ 1643648448960921600
score 13.18916