Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah

Kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan adalah bertujuan untuk melihat kesesuaian Kurikulum Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Pertanian yang terdapat di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah. Data-data dikumpul menggunakan soal selidik. Seramai 32...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Buntat, Yahya, Rajuddin, Mohd. Rashid, Selamat, Kandar
Format: Monograph
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/2789/1/75049.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2789/
https://www.researchgate.net/publication/277878449_Kesesuaian_Kurikulum_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Pertanian_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia_Terhadap_Keperluan_Pembelajaran_Di_Sekolah
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.2789
record_format eprints
spelling my.utm.27892017-10-12T01:13:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/2789/ Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah Buntat, Yahya Rajuddin, Mohd. Rashid Selamat, Kandar L Education (General) Kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan adalah bertujuan untuk melihat kesesuaian Kurikulum Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Pertanian yang terdapat di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah. Data-data dikumpul menggunakan soal selidik. Seramai 32 orang guru kemahiran hidup lulusan Ijazah Pertama Universiti Teknologi Malaysia yang mengajar mata pelajaran kemahiran hidup pertanian di sekolah-sekolah menengah di lapan buah daerah di Negeri Johor terlibat dalam kajian ini. Data-data diproses menggunakan program SPSS for Window 11.0 dan dianalisis menggunakan frekuensi, dan peratusan .Hasil kajian menunjukkan kebanyakan responden bersetuju bahawa mata pelajaran kemahiran hidup pertanian yang dipelajarai di peringkat Ijazah pertama di Universiti Teknologi Malaysia telah dapat memenuhi keperluan pembelajaran di sekolah. Dari segi kekuatan dan kelemahan kandungan pelajaran, kajian ini mendapati kebanyakan kandungan pelajaran yang dielajari adalah sesuai, mencukupi dan memenuhi keperluan pembelajaran di sekolah. Dari aspek kemahiran-kemahiran pertanian baru pula, kajian ini mendapati lebih daripada 80% responden bersetuju guru-guru kemahiran hidup pertanian haruslah didedahkan dengan kemahiran-kemahiran pertanian baru.Responden juga bersetuju bahawa beberapa latihan baru yang bercorak amali perlu didedahkan kepada guru-guru kemahiran hidup pertanian untuk meningkatkan kemahiran-kemahiran baru sebagai persiapan menghadapi cabaran pembelajaran pendidikan yang lebih mencabar di masa depan. Dicadangkan juga agar kajian-kajian kesesuaian kurikulum terhadap keperluan pembelajaran di sekolah hendaklah dilaksanakan setiap lima tahun sekali. Universiti Teknologi Malaysia 2004-11-31 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/2789/1/75049.pdf Buntat, Yahya and Rajuddin, Mohd. Rashid and Selamat, Kandar (2004) Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah. Project Report. Universiti Teknologi Malaysia. (Unpublished) https://www.researchgate.net/publication/277878449_Kesesuaian_Kurikulum_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Pertanian_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia_Terhadap_Keperluan_Pembelajaran_Di_Sekolah
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Buntat, Yahya
Rajuddin, Mohd. Rashid
Selamat, Kandar
Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah
description Kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan adalah bertujuan untuk melihat kesesuaian Kurikulum Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Pertanian yang terdapat di Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah. Data-data dikumpul menggunakan soal selidik. Seramai 32 orang guru kemahiran hidup lulusan Ijazah Pertama Universiti Teknologi Malaysia yang mengajar mata pelajaran kemahiran hidup pertanian di sekolah-sekolah menengah di lapan buah daerah di Negeri Johor terlibat dalam kajian ini. Data-data diproses menggunakan program SPSS for Window 11.0 dan dianalisis menggunakan frekuensi, dan peratusan .Hasil kajian menunjukkan kebanyakan responden bersetuju bahawa mata pelajaran kemahiran hidup pertanian yang dipelajarai di peringkat Ijazah pertama di Universiti Teknologi Malaysia telah dapat memenuhi keperluan pembelajaran di sekolah. Dari segi kekuatan dan kelemahan kandungan pelajaran, kajian ini mendapati kebanyakan kandungan pelajaran yang dielajari adalah sesuai, mencukupi dan memenuhi keperluan pembelajaran di sekolah. Dari aspek kemahiran-kemahiran pertanian baru pula, kajian ini mendapati lebih daripada 80% responden bersetuju guru-guru kemahiran hidup pertanian haruslah didedahkan dengan kemahiran-kemahiran pertanian baru.Responden juga bersetuju bahawa beberapa latihan baru yang bercorak amali perlu didedahkan kepada guru-guru kemahiran hidup pertanian untuk meningkatkan kemahiran-kemahiran baru sebagai persiapan menghadapi cabaran pembelajaran pendidikan yang lebih mencabar di masa depan. Dicadangkan juga agar kajian-kajian kesesuaian kurikulum terhadap keperluan pembelajaran di sekolah hendaklah dilaksanakan setiap lima tahun sekali.
format Monograph
author Buntat, Yahya
Rajuddin, Mohd. Rashid
Selamat, Kandar
author_facet Buntat, Yahya
Rajuddin, Mohd. Rashid
Selamat, Kandar
author_sort Buntat, Yahya
title Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah
title_short Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah
title_full Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah
title_fullStr Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah
title_full_unstemmed Kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan Universiti Teknologi Malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah
title_sort kesesuaian kurikulum mata pelajaran kemahiran hidup pertanian fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia terhadap keperluan pembelajaran di sekolah
publisher Universiti Teknologi Malaysia
publishDate 2004
url http://eprints.utm.my/id/eprint/2789/1/75049.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2789/
https://www.researchgate.net/publication/277878449_Kesesuaian_Kurikulum_Mata_Pelajaran_Kemahiran_Hidup_Pertanian_Fakulti_Pendidikan_Universiti_Teknologi_Malaysia_Terhadap_Keperluan_Pembelajaran_Di_Sekolah
_version_ 1643643656037466112
score 13.15806